خبرنگاران فریب پیامک های جعلی تمدید آگهی در سایت های خرید و فروش را نخورید

به گزارش بالیو، اهواز - خبرنگاران - رئیس پلیس فتا استان خوزستان گفت: فریب پیامک های جعلی یا لینک های غیرواقعی برای تمدید آگهی در سایت دیوار و شیپور که کلاهبرداران از آن برای سودجویی در فضای مجازی استفاده می کنند را نخورید.

خبرنگاران فریب پیامک های جعلی تمدید آگهی در سایت های خرید و فروش را نخورید

سرهنگ شاهین حسنوند دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از شهروندان برای فروش کالای نو و دست دوم خود بیش از پیش از سایت های نیازمندی خرید و فروش مانند دیوار و شیپور استفاده می نمایند و کلاهبرداران با سوء استفاده از این موضوع با ارسال پیامک های جعلی از آنان کلاهبرداری می نمایند.

وی ادامه داد: در این روش پس از ثبت آگهی در برنامه دیوار و شیپور بلافاصله مجرمان سایبری با ارسال پیامک با محتوای تمدید آگهی با پرداخت مبلغ ناچیز اقدام به ارسال لینک فیشینگ ارسال لینک ها و آدرس های متعلق به سازمانهای غیرواقعی می نمایند.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان خاطرنشان کرد : لینک فیشینگ ارسال شده در پیامک اطلاعات کارت بانکی کاربران را به سرقت برده و کلاهبرداران با این شگرد اقدام به سرقت از حساب بانکی آنها می نمایند.

سرهنگ حسنوند با هشدار در خصوص استفاده از برنامه های خرید و فروش در سایت ها اظهار کرد : کاربران اپلیکیشن های نیازمندی مانند دیوار و شیپور باید به این موضوع دقت داشته باشند که این برنامه ها برای پرداخت وجه از پیام کوتاه استفاده نمی کند.

وی ادامه داد : برای پیشگیری از برداشت غیرمجاز فریب پیامک های دریافتی از منابع نامعتبر را نخورده و از باز کردن لینک های ارائه شده از سوی افراد ناشناس بصورت پیامکی و یا در شبکه های اجتماعی خودداری نمایند.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان بیان نمود: معمولا مجرمان سایبری از دامنه های رایگان نظیر .tk و .ga برای ایجاد سایت های فیشینگ استفاده کرده، در صورت مشاهده لینکی با این مشخصات شهروندان باید بیشتر از هر زمان به آن لینک ها شک نمایند.

تکنیک هایی که در حقه فیشینگ مورد استفاده قرار می گیرد

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با اشاره به انواع تکنیک هایی که کلاهبرداران در فیشینگ استفاده می نمایند گفت: دستکاری و تقلب در لینک ها و آدرس ها ،دور زدن فیلتر،وب سایت جعلی،فیشینگ از طریق تلفن و روش جدید فیشینگ تب نبینگ است که این برنامه از صفحاتی که کاربر باز کرده استفاده می کند و به طور آهسته کاربر را به سایت ساختگی ارجاع می دهد.

سرهنگ حسنوند ادامه داد : تمامی حملات فیشینگ نیاز به استفاده از یک وب سایت جعلی و ساختگی ندارند ؛ این نوع حملات شامل پیام هایی هم می شوند که ادعا می کند از طرف بانک هستند و از مشتری ها استفاده نمایندگان خدمات بانکی می خواهند با توجه به مسئله ای که برای حساب های آنها به وجود آمده است، با یک شماره تماس بگیرند.

وی اضافه نمود : مشتری به محض این که با این شماره تلفن که متعلق به مهاجم است و یک سرویس تلفن اینترنتی است تماس بگیرد، دستوراتی به مشتری داده می شود تا شماره حساب و رمز خود را وارد کند ؛ فیشرهایی که از سرویس تلفن اینترنتی استفاده می نمایند، گاهی اوقات از داده های جعلی برای آی دی کالر استفاده می نمایند تا برای مشتریان این گونه به نظر برسد که این تماس از طرف یک سازمان مطمئن و معتبر انجام می شود.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان اضافه نمود : یکی از شیوه های متداول و رایج در فیشینگ ارسال لینک ها و آدرس های متعلق به سازمان های غیر واقعی و جعلی از طریق ایمیل است ، آدرس هایی که تنها تفاوت آنها با آدرس اصلی یک یا 2 حرف است یا از دامین های فرعی گمراه نماینده برای ایجاد آنها استفاده شده است.

سرهنگ حسنوند گفت: شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک در فضای مجازی، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مرکز فوریت های سایبری با ما در میان بگذارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1663

به "خبرنگاران فریب پیامک های جعلی تمدید آگهی در سایت های خرید و فروش را نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فریب پیامک های جعلی تمدید آگهی در سایت های خرید و فروش را نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید