خبرنگاران کشاورز ابرکوهی با فراوری 120 تن پیازکار نمونه انتخاب شد

به گزارش بالیو، یزد - خبرنگاران - مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اهمیت مصرف پیاز در سبد غذایی خانوارها، گفت: در سال زراعی 1400- 1399 یکی از کشاورزان این شهرستان با برداشت 120 تن این ماده غذایی از هر هکتار به تازگی به عنوان پیازکار نمونه استان یزد انتخاب و معرفی گردید.

خبرنگاران کشاورز ابرکوهی با فراوری 120 تن پیازکار نمونه انتخاب شد

حسن زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: احمد حاجی زاده از محله اردی شهر مهردشت مرکز بخش بهمن توانست 50 تن بیشتر از میانگین فراوری محصول شهرستان برداشت کند که علت افزایش محصول هم رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت و توجه به توصیه های ترویجی کارشناسان کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ابرکوه از لحاظ فراوری محصول پیاز در استان رتبه نخست را داراست، اظهارکرد: همچنین در سال زراعی 1399- 1398 حدود 18 هزار تن پیاز از 220 هکتار اراضی زیرکشت از سوی 400 خانوار برداشت و علاوه بر مصرف مردم منطقه به شهرهای همجوار عرضه شد .

کاهش 10 درصد سطح زیرکشت پیاز

وی با بیان اینکه این میزان از نظر فراوری و سطح زیرکشت 10 درصد نسبت به سال گذشته زراعی کاهش دارد، تداوم 25 سال پدیده خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و پر آبخواه بودن این محصول و تغییر الگوی کشت را علت کاهش آن ذکر کرد.

به گفته زارع بذر پیاز اواخر اسفند ماه در ابرکوه کشت و برداشت آن از آبان ماه سال بعد آغاز و حدود 2 ماه ادامه دارد.

حاجی زاده هم به عنوان پیازکار نمونه استان یزد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران متوسط فراوری پیاز شهرستان را 70 تن در هر هکتار ذکر کرد که توانست با رعایت اصول فنی، آب و کود دهی به موقع ، استفاده از بذورگواهی شده و استفاده از کود شیمیایی، فراوری را به 120تن در واحد سطح افزایش دهد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از 20 هزار هکتار به 15 هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و 40 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و 500 خانوار ، 140 میلیون مترمکعب آب مورد احتیاج حوزه کشاورزی را از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات برداشت می نمایند و سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی فراوری و بخشی از آن در بازار استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می گردد .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی 50 گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش 2 هزار میلیارد تومان در سال فراوری می گردد.

ابرکوه 200 سال قبل 120 رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در 40 سال گذشته این تعداد به 91 رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد 13 رشته دایر است.مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1654

به "خبرنگاران کشاورز ابرکوهی با فراوری 120 تن پیازکار نمونه انتخاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشاورز ابرکوهی با فراوری 120 تن پیازکار نمونه انتخاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید