خبرنگاران 3 گونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

به گزارش بالیو، شهرکرد- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از شناسایی و ثبت سه گونه پرنده جدید در استان اطلاع داد و گفت: این پرندگان در شهرستانهای لردگان و بروجن و کوهرنگ مشاهده شده اند.

خبرنگاران 3 گونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، از اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شهرام احمدی با اعلام این خبر اضافه کرد: سسک تالابی زیتونی با نام علمی Acrocephalus palustris در شهرستان لردگان و کاکایی پشت سیاه کوچک، زیر گونه آسیای میانه با نام علمی Larus fuscus barabensis در تالاب گندمان و گونه دم چتری با نام علمی Cercotrichas galactotes در بخش بازفت مشاهده و به فهرست پروندگان این استان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه با ثبت این سه گونه پرنده جدید در استان تعداد پرندگان مشاهده شده در استان به 280 گونه افزایش یافت ،گفت: بر اساس کتاب اطلس پرندگان ایران در سال 95 بیش از 131 گونه پرنده در استان ثبت شده بود.

به گزارش خبرنگاران، تیره سسک (sylviidae) پرندگانی کوچک، پر جنب و جوش و حشره خوار، با منقار باریک است.

کاکایی (Larus) نیز در سرتاسر دنیا پراکنده هستند و تنوع گونه های آنها در نیمکره شمالی از دیگر نقاط دنیا بیشتر است. کاکایی ها پرندگانی با جثه ای متوسط تا عظیم هستند و رنگشان سفید یا خاکستری است.

دم چتری نیز پرنده ای متعلق به تیره توکا استف که تیره توکا (turdidae) پرندگانی هستند که گونه های آواز خوان نیز دارند.

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری است.

چهارمحال و بختیاری دارای یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و پنج منطقه حفاظت شده به مساحت 155هزار و 844 هکتار و 2 منطقه شکار ممنوع به مساحت 51 هزار و 724هکتار است.

هم اکنون 12.5 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط زیست واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1302

به "خبرنگاران 3 گونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 3 گونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید