درخواست عراق از کردستان برای کاهش فراوری نفت

به گزارش بالیو، دولت فدرال عراق در چارچوب عمل به تعهداتش تحت توافق کاهش فراوری اوپک پلاس، از دولت منطقه ای کردستان درخواست کرد فراوری نفت خود را به میزان 120 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

درخواست عراق از کردستان برای کاهش فراوری نفت

به گزارش خبرنگاران، دولت فدرال سرگرم مذاکره سناریوهای متعدد برای کاهش فراوری نفت با دولت منطقه ای کردستان است زیرا این منطقه نیمه خودمختار سهم قابل توجهی در مجموع فراوری نفت عراق دارد و باید در کاهش فراوری جبرانی این کشور برای جبران مازاد سهمیه فراوریی که تحت توافق کاهش فراوری اوپک پلاس داشته است، مشارکت کند.

عراق دومین فراورینماینده عظیم عضو اوپک است و بر همین اساس، یکی از عظیمترین سهمها را در کاهش فراوری گروه اوپک پلاس تحت توافق تصویب شده در آوریل داشته است. با این همه این کشور همان طور که انتظار می رفت، نتوانست به سهمیه کاهش فراوری خود به طور کامل عمل کند و باعث شد عربستان سعودی بغداد را تهدید کند در صورت ادامه مازاد فراوری با اقدام تنبیهی روبرو خواهد شد.

در نتیجه فشارهای ریاض، عراق و سایر اعضایی که عملکرد ضعیفی داشتند شامل نیجریه موافقت کردند مازاد فراوریی که در ماههای مه و ژوئن داشتند را در ماههای بعد جبران نمایند.

گروه اوپک پلاس از اول ماه مه کاهش فراوری به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و از اوت محدودیت عرضه خود را کمتر نموده و به 7.7 میلیون بشکه در روز رساند و تا خاتمه سال جاری به این فرایند ادامه می دهد. طبق محاسبات پلاتس، نرخ پایبندی اوپک پلاس به کاهش فراوری در اوت 97 درصد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جدیدترین آمار ماهانه نشان داده که اوپک در اوت 24.27 میلیون بشکه در روز نفت فراوری نموده است که 950 هزار بشکه در روز بالاتر از فراوری ژوییه بود. عراق که همیشه بالاتر از سهمیه خود نفت فراوری نموده است، در اوت 3.75 میلیون بشکه در روز فراوری داشت که پایینتر از سهمیه فراوری 3.80 میلیون بشکه در روز این کشور بود اما با در نظر دریافت کاهش فراوری جبرانی همچنان بالا بود. این کشور اعلام نموده بود در اوت 400 هزار بشکه در روز علاوه بر سهمیه مشخص شده، فراوریش را کاهش خواهد داد. قرار بود بخشی از این کاهش فراوری توسط منطقه کردستان انجام گیرد.

طبق گزارش پلاتس، خالد شوانی، وزیر کشور دولت منطقه ای کردستان به تلویزیون دولتی عراق گفت: این منطقه به دلیل نیازهای اقتصادی نمی تواند به درخواست بغداد برای کاهش فراوری 120 هزار بشکه در روز نفت عمل کند اما کاهش فراوری کمتری به میزان 50 هزار بشکه در روز انجام داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1335

به "درخواست عراق از کردستان برای کاهش فراوری نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست عراق از کردستان برای کاهش فراوری نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید