درخواست معترضان شیلی برای استعفای رئیس جمهور

به گزارش بالیو، همزمان با تداوم اعتراضات شیلی به ضعف عملکرد دولت این کشور، نهادهای اجتماعی نیز با فراخوانی به اعتصاب ملی و سراسری خواهان برکناری رئیس جمهوری این کشور شدند.

درخواست معترضان شیلی برای استعفای رئیس جمهور

از شبکه چندملیتی تله سور آمریکای لاتین، به دنبال طغیان اعتراضات ضد دولتی شیلی و تداوم اعتصاب های عمومی، حدود 60 هزار نفر از کارکنان بهداشت شیلی در اعتراض به اقدامات رئیس جمهوری این کشور به ویژه درخصوص مهار بحران کرونا و تخصیص ندادن بودجه کافی برای بخش سلامت، برای مدتی نامعلوم دست به اعتصاب زدند.

به همین دلیل فدراسیون ملی کارکنان بهداشت شیلی گفت: کارکنان بخش سلامت با راه اندازی اعتصاب تنها به دنبال احقاق حقوق خود نبوده بلکه خواهان افزایش بودجه بخش سلامت که بدون توجه به پیامدهای شیوع گستره کرونا برای سال 2021میلادی کاهش یافته، فعالیت خود را متوقف نموده اند. با وجود آنکه بیش از 80 درصد مردم شیلی از خدمات عمومی بخش بهداشت استفاده می نمایند.

در پی این اقدام، حزب کارگران انقلابی شیلی نیز طی بیانیه ای، مردم این کشور را به اعتصاب ملی علیه دولت سباستین پینیرا رئیس جمهوری شیلی فراخواند و بر ادامه آن، تا زمانی که وی از سمت خود کناره گیری کند و برداشت دوم از صندوق بازنشستگی تصویب گردد، تاکید نمود.

با پشتیبانی گسترده شبکه های اجتماعی از این فراخوانی و اعتراضات، همزمان با افزایش تجمعات در ساعات آینده انتظار آشوب و درگیری گسترده در مقابل کاخ موندا، مقر ریاست جمهوری شیلی می رود.

عصرجمعه که دولت با ارائه درخواست تجدیدنظربا طرح برداشت 10 درصد دوم صندوق های بازنشستگی، با هدف برطرف مغایرت طرح با منسور قانون مخالفت کرد. در عوض دولت کوشش کرد تا با جایگزینی لایحه ای دیگر امکان دستیابی مردم به صندوق پس انداز خود را فراهم کند. اما این موضوع، با افزایش نگرانی های عمومی باعث تحرکاتی گسترده در سانتیاگو، پایتخت و شهرهای دیگر شیلی شد.

ناآرامی های گسترده شیلی از 18 اکتبر 2019 (26 مهر 1398) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو شروع و به تدریج به مخالفت با شرایط مالی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش افروزی و درگیری های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بود. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر محسوب می شد. اعتراضات شیلی در مدت شش ماه ادامه داشت که با شیوع ویروس کرونا به طور موقت فروکش نموده بود.

به دنبال تداوم اعتراض ها، رئیس جمهوری این کشور با برگزاری همه پرسی درباره تغییر قانون اساسی این کشور موافقت کرد. این تغییر اساسی یکی از خواسته های اصلی معترضان بود که برای آن در طول یک سال گذشته تجمع های گسترده ای علیه دولت برگزار نموده بودند. به عقیده معترضان قانون اساسی این کشور یکی از علل اصلی نابرابری در شیلی است.

بر اساس به روز رسانی تارنمای وردمترز، آمار مبتلایان به کووید-19 در این کشور آمریکای جنوبی، به بیش از 542 هزار نفر می رسد که بالغ بر 15 هزار نفر از آنها بر اثر ویروس کرونا آنها جان باخته اند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1466

به "درخواست معترضان شیلی برای استعفای رئیس جمهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست معترضان شیلی برای استعفای رئیس جمهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید