رونمایی از مرقع امیرارسلان نامدار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش بالیو، مرقع امیرارسلان نامدار که برای نخستین بار توسط هنرمندان کارگاه نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی به تصویر کشیده شده بود، صبح روز شنبه 20 مهرماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.

رونمایی از مرقع امیرارسلان نامدار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در آیین رونمایی مرقع امیرارسلان نامدار و تقدیر از اساتید همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار که در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، گفت: از تمامی هنرمندان و دست اندرکاران خلق نسخه مصور این مرقع و برگزارکنندگان همایش ملی هنر دوره قاجار تشکر می کنم، کار بسیار بزرگی که سال گذشته رخ داد.

او اضافه نمود: یکی از قوانین قدیمی ایرانی درباره حفظ آثار ملی، مصوب سال 1309 است. مطابق با ماده نخست این قانون، تمام آثار صنعتی و ابنیه و اماکنی که تا اختتام دوره سلسله زندیه در مملکت ایران ساخته شده است، اعم از منقول و غیرمنقول جزو آثار ملی ایران محسوب شده و در حفاظت و نظارت دولت هستند. این قانون به آثار تاریخی تا دوره قاجار اختصاص دارد. البته این به آن معنا نیست که اگر اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار باشد، تحت حمایت دولت نیست.

عمرانی توضیح داد: این قانون کسانی را که متصدی حفاظت از آثار دوره قاجار در استان ها بودند به چالش می کشاند، همچنین موضوعات و مطالب درسی مرتبط باهنر این دوره کمتر در دانشگاه ها مطرح می گردد، شاید یکی از دلایل آن، نبود شناخت کافی از هنر دوره قاجار است.

او اظهار کرد: برگزاری همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار در سال گذشته قدم بسیار بزرگی را برای معرفی بیشتر هنر دوره قاجار برداشت که فتح بابی است تا هنرمندان و اساتید کشورمان به این موضوع بیشتر از گذشته بپردازند، امیدواریم این همایش سال آینده به شکل بین المللی برگزار گردد. با توجه به مفاد برنامه ششم توسعه باید جامع تر به ایران فرهنگی بپردازیم تا شناخت ما از هنر دوره قاجار توسعه پیدا کند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: در اوایل امسال با رئیس موزه لوور گفت وگو کردم، قرار شد آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه امپراتوری گل سرخ چاپ و ترجمه گردد، امیدوارم قدم خوبی برای برگزاری همایش بین المللی هنر دوره قاجار در سال آینده باشد. به طور یقین برگزاری این رویداد در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند به هنر دوره قاجار یاری کند تا مهجور نماند.

او در ادامه اضافه نمود: مرقع امیرارسلان نامدار کار ارزشمندی است که طراحی و اجرای آن توسط هنرمندان پژوهشکده صورت گرفته است.

عمرانی اظهار کرد: کوشش می کنیم تا آثار و نتایج تحقیقات صورت گرفته در همایش ملی هنر دوره قاجار را به شکل کتاب چاپ کنیم.

داستان امیرارسلان نامدار مربوط به دوره قاجار بوده و شامل مجموعه هایی از داستان های عامیانه است.

تاکنون هیچ تصویرسازی از داستان های امیرارسلان نامدار پیدا نشده است و برای نخستین بار مرقعی مشتمل بر 12 صفحه از این اثر، توسط هنرمندان کارگاه نگارگری به عرصه ظهور رسیده است.

ادبیات مرقع، چکیده داستان امیرارسلان بوده که به شکل خلاصه در نظر گرفته شده و به سبک ادبیات دوره قاجار و با در نظر دریافت متون ادبی و مرقعات این دوره نوشته شده است، همچنین تصویرسازی این اثر توسط استاد محمود صفری در سه مجلس صورت گرفته است.

جلد و صحافی اثر به سبک جلدهای لاکی روغنی دوره قاجار توسط رؤیا عمران صورت گرفته و کتابت این مرقع نفیس توسط استاد سعید باستان فر به رشته تحریر درآمده است.

گل و مرغ این اثر توسط مریم خوشنویس مشتمل بر سیاه قلم و رنگی به سبک قاجار خلق شده است.

در انتها این آیین از اساتید همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار محمدرضا ریاضی، محسن احتشام، اصغر کفشچیان مقدم، حمیدرضا قلیچ خانی، علی اصغر میرزایی مهر و جواد مهدوی نژاد و از هنرمندان نسخه مصور مرقع امیرارسلان نامدار محمود صفری، سعید باستان فر، مریم خوشنویس و رؤیا عمران تقدیر و تجلیل شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 528

به "رونمایی از مرقع امیرارسلان نامدار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از مرقع امیرارسلان نامدار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید