سفیر ایران در چین: منافع مشترک مهمترین شاخص کمربند-راه است

به گزارش بالیو، پکن- خبرنگاران- سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین منافع مشترک مبتنی بر برد - برد را مهمترین ویژگی پیشنهاد کمربند - راه خواند و گفت: این پیشنهاد به طور موثر به ایجاد تاسیسات زیربنایی و رشد مالی کشورهای راستا یاری نموده است.

سفیر ایران در چین: منافع مشترک مهمترین شاخص کمربند-راه است

به گزارش خبرنگاران محمد کشاورز زاده روز آدینه به مناسب گشایش دومین اجلاس بین المللی کمربند - راه در پکن در گفت و گو با رادیو بین المللی چین در پکن اضافه نمود: برگزاری دومین مجمع همکاری کمربند و جاده نشانگر تفاهم مشترک و اطمینان کشورهای شرکت نماینده برای یاری به همکاری با منافع مشترک است.

وی گفت: به نظر من پیشنهاد کمربند و جاده که در سال 2013 توسط شی جین پینگ رییس جمهوری مطرح شد با اقبال خوبی رو به رو شده و زمینه لازم را برای توسعه روابط چین با کشورهای منطقه فراهم نموده است که نمونه شاخص آن را در برگزاری اجلاس دومین مجمع کمربند و راه می بینیم که تعداد زیادی از کشورهای مختلف در این مجمع شرکت خواهند کرد.

در 5 سال گذشته پس از مطرح شدن پیشنهاد کمربند و جاده، چین با بیش از 150 کشور و سازمان بین المللی بیشتر از 170 سند همکاری برای ایجاد مشترک کمربند و جاده به امضا رسانده است.

سفیر ایران در چین یکی دیگر از مهمترین مشخصات پروژه کمربند - راه را تکیه آن بر اهداف برد - برد آن دانست و گفت: کمربند - راه به دنبال برد - باخت نیست چین با توسعه زیرساخت کشورهای دیگر و افزایش رشد مالی، می خواهد این پروژه را پیش ببرد که این اقبال خوبی را برای کشورهای منطقه نشان می دهد.

با تور چین سفر کنید.

کشاورز زاده توضیح داد: کشورهای آسیایی به ویژه غرب آسیا، کشورهایی هستند که احتیاج به توسعه زیرساخت ها دارند و چین این توانمندی را دارد و به نظر می رسد که با توجه به این که چین دارای سابقه طولانی در ارتباط با کشورها است و از قدیم در زمان جاده ابریشم با کشورهای راستا دارای روابط خوبی بوده با اقبال خوبی رو به رو شده است.

او گفت که ایران، شرق و غرب را به یکدیگر متصل می نماید و می تواند در اجرای پیشنهاد کمربند و جاده نقش مثبتی ایفا نماید.

وی اضافه نمود: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه غرب آسیا و دسترسی اش به دریاهای آزاد و این که بخشی از پروژه کمربند و جاده دریایی هم هست، می تواند زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط منطقه با چین باشد از طرف دیگر ایران با توجه به اینکه دارای منابع عظیم انرژی است و برای اجرای این طرح، انرژی یکی از مهم ترین فاکتورهای پیشرفت است، ایران و چین در این زمینه می توانند همکاری های خوبی داشته باشند.

وی همچنین گفت: ایران و چین به دلیل اینکه هر دو از کشورهای مهم و با سابقه دیرینه هستند، می توانند همکاری هایشان را در بخش های انرژی و زیرساخت و همین طور در ارتباطات زمینی، دریایی و هوایی فراهم نمایند با توجه به امکاناتی که ایران دارد خصوصا به دلیل جمعیت جوان و متخصصش برای اجرای پروژه کمربند و جاده هم می تواند موثر باشد.

سفیر ایران در چین با تاکید بر اینکه پیشنهاد کمربند و جاده با بسیاری از کشورها در ارتباط است و کشورها با تاریخ و تمدن های مختلف تنها با مد نظر قرار دادن پیش شرط احترام متقابل می توانند همکاری نمایند و همکاری برابر یکی از ویژگی های مهم پیشنهاد کمربند و جاده است، ادامه داد: راستا قدیمی جاده ابریشم که بین ایران و چین بوده، زمینه ارتباط مردمی را فراهم نموده است و آن طور که شی جین پینگ درباره ارتباط مردم با مردم مطرح نموده است، به نظر می رسد که زمینه را برای موفقیت این طرح فراهم می نماید.

وی ادامه داد: مردم ایران نسبت به مردم چین احترام خاصی قائلند و چین دارای سابقه خوبی در بین مردم ایران است چین به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه که توانسته در سال های اخیر پیشرفت های بسیار خوبی را کسب کند، هیچ وقت سابقه استعماری نداشته، ولی اکثر کشورهایی که اکنون قدرتمند هستند، سابقه استعماری دارند.

کشاورز زاده ادامه داد: کشورهای غربی با استعمار کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و حتی آسیایی توانسته اند ثروت اندوزی نمایند ولی مردم چین این گونه نبوده اند مردم چین با کوشش خودشان توانسته اند کشور خود را به پیشرفت برسانند و این الگویی برای کشورهای آسیایی است که بتوانند روابطشان را با چین گسترش دهند.

کشاورز زاده با اشاره به اتهامات بعضی کشورها درباره پیشنهاد کمربند و جاده گفت: این اتهامات دارای اهداف ویژه سیاسی و مالی است و با منافع مشترک و انتظارات مشترک کشورهای این منطقه مغایر است.

وی شرح داد: کشورهایی که این اتهامات را به چین وارد نموده اند، کشورهای خارج از منطقه، مخصوصا آمریکا و بعضی از کشورهای غربی هستند که سابقه خوبی در آسیا ندارند به نظر می رسد آن ها نگران این هستند با پیشرفت هایی که در منطقه صورت خواهد گرفت مردم این کشورها دیگر احتیاجی به آن ها نداشته باشند، به همین دلیل این تبلیغات منفی را انجام می دهند.

او گفت: اهدافی که این کشورها با طرح چنین اتهاماتی دنبال می نمایند اهدافی صلح طلبانه نیست و با اغراض خاص سیاسی و مالی صورت می گیرد و مطمئنا مردم منطقه کاملا آن را درک می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 175

به "سفیر ایران در چین: منافع مشترک مهمترین شاخص کمربند-راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران در چین: منافع مشترک مهمترین شاخص کمربند-راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید