مذاکره کننده ارشد برگزیت اروپا: شورای اروپایی باید درباره تعویق تاریخ برگزیت تصمیم بگیرد

به گزارش بالیو، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت از تصمیمات این اتحادیه درباره دادن تضمین هایی به لندن در موضوع مرزهای ایرلند خبر داده و همچنین تاکید کرد که شورای اروپایی باید درباره تعویق تاریخ برگزیت تصمیم گیری کند.

مذاکره کننده ارشد برگزیت اروپا: شورای اروپایی باید درباره تعویق تاریخ برگزیت تصمیم بگیرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میشل بارنیر، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت در مصاحبه ای با روزنامه دی ولت آلمان از تصمیمات این اتحادیه درباره کنار آمدن با لندن درباره طرح مورد اختلاف مهم در توافق برگزیت موسوم به Backstop خبر داد.

وی در این باره گفت: ما می دانیم در انگلیس یک بی اعتمادی در این باره وجود دارد که طرح موسوم به Backstop می تواند منجر به این شود که انگلیس برای همواره به اتحادیه اروپا وابسته باقی بماند.

بارنیر شرح داد که این طور نیست و ما آماده ایم تضمین ها و توضیخات بیشتری به لندن در این باره بدهیم که این طرح موقتی است.

یکی از مهم ترین نقدها به توافق برگزیت، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. در صورت تعویق تاریخ برگزیت این مسئله هم فعلا دور زده می شود. طرح تعویق تاریخ برگزیت پیش بینی می کند که انگلیس این مدت در اتحادیه مشترک گمرکی باقی بماند تا این کشور با اتحادیه اروپا درباره یک قرارداد تجاری به توافق برسد. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا پشتیبان یکی از راه های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت مرز سخت یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می شود برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح پشتیبان می تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راهکار موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همواره تاکید کرده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی پذیرد.

البته اکثریت مجلسی در لندن این طرح را رد می کنند چرا که به اعتقاد آن ها در این صورت انگلیس در زمانی غیر قابل پیش بینی باید تحت قواعد اتحادیه اروپا باقی مانده و از آن تبعیت کند.

بارنیر در بخش دیگری از گفتگوی خود با این روزنامه آلمانی شرح داد که اروپاییان هیچ محدودیت زمانی و یا یک حق خروج یکجانبه انگلیس را اجازه نمی دهد. آنچه که می تواند وجود داشته باشد تعهد به محدودیت زمانی طرح موسوم به Backstop از طریق یک توافق درباره مناسبات آینده است.

مجلس انگلیس باید در 12 ماه مارس یک بار دیگر درباره توافق برگزیت رای گیری کند. این توافق در اواسط ژانویه از طرف مجلس انگلیس رد شد.

بارنیر همچنین تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تمدید تاریخ برگزیت هر چند با شرایطی آماده اند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا می خواهند بدانند تمدید تاریخ برگزیت به چه درد می خورد. این مسئله مطرح نیست که مسئله ای را به تعویق بیاندازیم بلکه ما می خواهیم آن را حل کنیم.

وی شرح داد که تمدید تاریخ برگزیت باید توسط شورای اروپایی و به اتفاق آراء تصمیم گیری شود. پس اگر چنین درخواستی بعد از 14 ماه مارس مطرح شد باید در شورای اروپایی بعدی در 21 ماه مارس درباره آن تصمیم گیری شود.

روز چهارشنبه مجلس بریتانیا به برنامه سه مرحله ای ترزا می، نخست وزیر این کشور رای مثبت داد. این برنامه سه مرحله ای زمینه های به تعویق انداختن مهلت خروج از اتحادیه اروپا را فراهم می کند.

ترزا می، هم با توجه به شرایط آشفته برگزیت برای اولین بار درباره تعویق تاریخ برگزیت به مدت 3 ماه اعلام آمادگی کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز منتظر تصمیم نهایی مجلس بریتانیا هستند.

برنامه ترزا می شامل سه مرحله می شود. مرحله نخست تا روز 12 مارس سال جاری ادامه دارد. بر این اساس، اگر نخست وزیر بریتانیا تا این تاریخ پیروز به کسب اکثریت رای کنندگان در مورد قرارداد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نشود، مرحله دوم روز 13 مارس آغاز می شود.

در مرحله دوم کنندگان مجلس انگلیس بر سر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رای گیری می کنند. اگر اکثریت کنندگان مخالف خروج بدون توافق کشورشان باشند، آنگاه مرحله سوم از روز 14 مارس آغاز می شود.

در مرحله سوم، کنندگان درباره به تعویق انداختن مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای گیری خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 177

به "مذاکره کننده ارشد برگزیت اروپا: شورای اروپایی باید درباره تعویق تاریخ برگزیت تصمیم بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره کننده ارشد برگزیت اروپا: شورای اروپایی باید درباره تعویق تاریخ برگزیت تصمیم بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید