مقابله با ایران هراسی در سفر به بغداد

به گزارش بالیو، در این گزارش نگاهی به سفر های وزیر امور خارجه کشورمان در خرداد ماه 1398 خواهیم انداخت.

مقابله با ایران هراسی در سفر به بغداد

لذت بخشترین تجربه سفر را با تور لحظه آخری تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

به گزارش ، عراق تنها کشوری بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان خرداد 1398 از آن بازدید کرد. ظریف در راستای سفرهایی که به هند، چین، ترکمنستان و ژاپن داشت به بغداد رفته و با مقامات این کشور رایزنی کرد.

در این گزارش نگاهی به سفر او به عراق خواهیم انداخت.

پیش تر گفته شد که وزیر امور خارجه کشورمان در اردیبهشت ماه به چهار کشور آسیایی سفر نموده بود.

هدف اصلی از این سفرها در حقیقت خنثی کردن تبلیغات واشنگتن مبنی برمعرفی ایران به عنوان عامل بی ثباتی در منطقه بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بغداد پیشنهادی مبنی بر آمادگی ایران برای امضای پیمان عدم تعرض با کشور های حاشیه خلیج فارس را مطرح نمود که دقیقا در راستای هدف مورد اشاره انجام شد.

از دیگر اهداف این سفر هم می توان به مسائلی مانند به تفهیم تخلف آمریکا در خروج از توافق هسته ای و کوشش این کشور برای جایگزین کردن ادعای تهدیدات ایران برای منطقه، به جای این قانون شکنی بین المللی واشنگتن برای منحرف کردن افکار عمومی از اصل ماجرا اشاره نمود.

اما چند موضوع سفر ظریف به عراق را از دیگر سفرهای او متمایز می نماید؛ زیرا دقیقا چند روز پیش از سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به این کشور، از طرفی قرارداد 8 میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریکا توسط امارات و عربستان رسانه ای شد و از طرف دیگر ترامپ بیان کرد که باید 1500 نیروی تازه نفس به منطقه اعزام گردد؛ همچنین، معرفی ایران به عنوان عامل پشت پرده حملات به الفجیره و ایستگاه های نفتی آرامکو در ریاض و بالاخره منطقه سبز عراق، کمی پیش از عزیمت ظریف به بغداد مطرح شده بود که همگی از اهمیت این سفر حکایت می نماید.

دیدارهای فشرده رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با مسئولان سیاسی و رهبران احزاب و گروه های مختلف در عراق نشان می دهد که هیچ یک از سیاسیون این کشور دیدگاهی منفی و در عین حال موافق با ادعا و نگاه آمریکا به ایران ندارند؛ از هر سمت که به روابط تهران- بغداد و در مقابل تعاملات عراق- آمریکا نگاه کنیم، متوجه می شویم که نقاط اشتراک بغداد با ایران بسیار بیشتر بوده و همسایگی این دو کشور اشتراکات مذهبی و فرهنگی آنها باعث نزدیکی و همگرایی بیشتر آنها می گردد.

ظریف در بغداد با نخست وزیر وقت، رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور دیدار کرد.

گرچه اوایل خرداد ماه با آرامش نسبی برای حوزه دیپلماسی کشورمان شروع شد، اما سفر نخست وزیر ژاپن در روزهای پایانی این ماه کمی اوضاع را تغییر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 999

به "مقابله با ایران هراسی در سفر به بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با ایران هراسی در سفر به بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید