مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید

به گزارش بالیو، مرگی چنین در اوج درخور بانوی آهنین معماری است. حدید همچون میس ون دروهه و لوکوربوزیه در تاریخ معماری جاودان است. او نماد انسان مدرن است که بی سرزمین چون باد، آزادانه برای آسایش انسان در پنج قاره طراحی کرده و حتی گاهی تکنولوژی و مصالح را تشویق/ وادار به پیشرفت کرده است .

مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید

سطح شیب دار این مجموعه مثل یک آبشار متصل، فضاهای نمایشگاه را به هم مرتبط کرده، در حالی که در تمام این سه سطح، تعبیه نمایشگاه و سالن های کوچک به همراه اشیا و تصاویری از مسنر (Masner) را به نمایش گذاشته است.

زاها حدید مهم ترین بانوی تاریخ معماری زمین است. با توجه به سلطه نظام مردسالار در هزاره های متمادی و آغاز جنبش های فمینیستی از اواسط قرن نوزدهم، بانو حدید مانند شیر زنی دلیر بر محدودیت های نظام موجود تاخت و جنگید. او توانست به پشتوانه استادان نوگرایی مانند کانستراکتیویست های روسی به ویژه کازمیر مالویچ، گروه آرشیگرام به ویژه پیتر کوک، برنارد چومی و رم کولهاس و با زحمت و کوشش زیاد، بسیاری از غیرممکن ها را در معماری ممکن سازد. زاها حدید در بسیاری از موارد نخستین بانوی معمار بود که افتخارات مختلف را کسب نمود و هم او بود که بر بی عدالتی برگزارنمایندگان و داوران جایزه پریتزکر اعتراض کرد و در نامه ای خواهان اهدای جایزه پریتزکر سال 1991 به رابرت ونتوری و همسرش دنیس اسکات براون شد. چون داوران جایزه را فقط به ونتوری دادند، در حالی که این زوج معمار در همه کارها به طور مشترک همکاری داشتند .

منبع مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید

انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1978

به "مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید