نشست جمع بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری برگزار گردید

به گزارش بالیو، نشست جمع بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور علیرضا رحیمی مدیرکل برنامه ریزی معاونت گردشگری، مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری، نمایندگان ذی نفعان بخش خصوصی و دولتی امروز شنبه 23 آذر 98 برگزار گردید.

نشست جمع بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری برگزار گردید

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی گردشگری در این نشست گفت: این سومین بار است که برنامه توسعه ملی گردشگری تهیه می گردد، امروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این سمت می رود که برای گردشگری یک برنامه جامع داشته باشد و به همین دلیل بنا داریم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

او اضافه نمود: امیدواریم همه دست اندرکاران حوزه گردشگری در این جهت همراه ما باشند تا این برنامه تهیه و اجرایی گردد، در این مرحله چهارچوب اولیه این برنامه با همکاری سازمان دنیای گردشگری و یونسکو تهیه می گردد.

رحیمی ادامه داد: مشاور سازمان دنیای گردشگری در یک هفته گذشته پس از ملاقات با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری، با ذینفعان بخش خصوصی هم ملاقات کردند، همچنین از ظرفیت های استانها بازدید کردند و امروز برای جمع بندی این سفر، این جلسه برگزار گردیده است.

تعریف نگرش پایدار برای گردشگری ایران

مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان دنیای گردشگری در این نشست گفت: با کوشش و همکاری معاونت گردشگری توانستیم یک ایده از مکان ها و جاذبه های گردشگری ایران بگیرم.

او ادامه داد: در این هفته ما با بعضی چالش ها و موانع آشنا شدیم، ماموریت ما بروزرسانی برنامه جامع گردشگری ایران است و نشست ها و گفت و گوهایی با ذی نفعان گردشگری داشتیم.

نوتاریانی اضافه نمود: 5 جلسه با بیش از 60 نفر از دست اندرکاران گردشگری ایران در این هفته برگزار گردید، اطلاعاتی در این سفر به دست آوردیم و این اطلاعات نقشه راه ما در این برنامه خواهد بود.

او توضیح داد: ضروری است در مرحله اول چند سوال مهم را پاسخ بدهیم اینکه کجا هستیم، به کجا می خواهیم برویم و چگونه قرار است به این اهداف برسیم، می خواهیم اهدافی را برای بازاریابی و فرصت های گردشگری تعریف کنیم.

مشاور سازمان دنیای گردشگری اظهار کرد: می خواهیم یک نگرش پایدار برای گردشگری ایران تعریف کنیم، همچنین ایجاد توسعه هماهنگ برای همه بخش های گردشگری از دیگر اهداف ماست، یکی دیگر از برنامه ها این است که ساختارها، خدمات و استاندارد زیرساخت های گردشگری را ارتقا دهیم.

نوتاریانی اضافه نمود:ایجاد چهارچوب مناسب بین بخش دولتی و خصوصی برای توسعه پایدار گردشگری از دیگر اهداف این برنامه است، این دومین بازدید من از ایران بود که به صورت فشرده و کوتاه انجام شد.

او اضافه نمود: کوشش کردیم اطلاعات مفیدی را در این سفر جمع آوری کنیم، میزبانی ایرانی ها یک نکته مهم است که دارای گرمترین میزبانی در دنیا هستند، گردشگری ایران به خاطر جاذبه های فرهنگی و تاریخی در دنیا شناخته می گردد، همچنین ایران دارای جاذبه های بسیاری در حوزه طبیعی است و البته آشپزی و مکان های مذهبی ایران را نباید فراموش کرد.

مشاور سازمان دنیای گردشگری ادامه داد: در حال حاضر در ایران قیمت ها رقابتی تر شده است، تمام بخش های حمل و نقل به نظر می رسد کیفیت خوبی دارد، اما در حوزه مناطق روستایی، حمل و نقل یک چالش است، در موضوع اقامت، ایران دارای تنوع شده است و این بسیار مهم است.

تصویر واقعی ایران باید به دنیا معرفی گردد

نوتاریانی با اشاره به نقاط ضعف، افزود: تصویری که از ایران در دنیا وجود دارد، قوی نیست، بازاریابی در حوزه گردشگری شرایط خوبی ندارد، گردشگران در ایران مشکلاتی برای جابجایی پول دارند، تمرکز در حوزه گردشگری داخلی است و محصولات گردشگری برای گردشگران خارجی به میزان کافی وجود ندارد، محصولات گردشگری سنتی هستند و با گردشگری مدرن همخوانی ندارد.

او گفت: مقاصدی داریم که گردشگران زیادی دارند و به نظر می رسد توزیع گردشگران به خوبی انجام نمی گردد، ابزارها برای مدیریت گردشگری به درستی فعالیت نمی کند، قیمت براساس تقاضا و فصل مدیریت نمی گردد، وجود زباله در سایت های گردشگری هم از دیگر نقاط ضعف است.

نوتاریانی اظهار کرد: کیفیت مدیریت سایت های تاریخی در بعضی مناطق ضعیف است، این نقاط ضعف باید رفع گردد، چراکه وجود این ضعف ها می تواند تجربه خوب گردشگران را از این ببرد.

مشاور سازمان دنیای گردشگری اظهار کرد: اجرای موسیقی سنتی در مکان های اقامتی از سوی جوانان یک نقطه مثبت بود و باید استفاده از میراث معنوی و سنتی در جهت بازدید گردشگران افزایش پیدا کند.

او یادآور شد: ایران یک کشور امن است و ما باید این پیغام را به دنیا برسانیم، این یک موضوع بسیار مهم است، بعضی سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده گردد این است که چقدر گردشگر داریم، گردشگران از کجا می آیند، چقدر در ایران می مانند، چکار باید بکنیم که بیشتر در ایران بمانند، این گردشگران چه چیزی را دوست دارند، از جمله این سوالات است.

نوتاریانی توضیح داد: باید در مرزها دفاتری برای ارائه اطلاعات به گردشگران ایجاد گردد، باید با استفاده از بازاریابی، تعداد گردشگران افزایش پیدا کند و ماندگاری آنها هم افزایش یابد، 95درصد گردشگری ایران داخلی است و بازار بین المللی گردشگری ایران هم از کشورهای همسایه تشکیل شده است.

مشاور سازمان دنیای گردشگری گفت: مهمترین بخش گردشگری ایران، بخش فرهنگی و تاریخی است، گردشگری مذهبی در رده دوم است، گردشگری سلامت و درمان در رده بعدی است، گردشگری تجاری هم در این رده بندی جا دارد و طبیعت گردی هم در این رتبه بندی وجود دارد.

او گفت: ایران کشور بزرگی است و دیدن همه جای این کشور یک چالش بزرگ است، ایران در حوزه میراث ناملموس بسیار غنی است اما متاسفانه این بخش در سفر گردشگران گنجانده نمی گردد، در حوزه گردشگری غذا هم ایران بسیار غنی است واستان گیلان در این حوزه از همه شهرها مشهورتر است، باید از این ظرفیت استفاده گردد، بعضی غذاهای ایران با غذاهای کشورهای همسایه مشابه است، ایران می تواند یک جشنواره با همکاری و همراهی کشورهای همسایه در این بخش داشته باشد.

او یادآور شد: استفاده از بخش گردشگری روستایی و غذاهای ارگانیک هم می تواند یک تجربه پیروز برای گردشگران باشد، همچنین استفاده از آب های گرم معدنی برای گردشگران بسیار جذاب است.

لزوم افزایش همکاری بین بخش خصوصی و دولتی گردشگری

نوتاریانی توضیح داد: همکاری بین بخش خصوصی و دولتی باید افزایش پیدا کند، این موضوع برای هماهنگی بیشتر اهمیت دارد، تمرکز باید برای هماهنگی و همکاری بیشتر باشد، باید اولویت بندی صورت گیرد و تمام اجزای این زنجیره فراوری ارزش در حوزه گردشگری کنار هم کار نمایند.

مشاور سازمان دنیای گردشگری اضافه نمود: لزوم داشتن تعهد بین اجزای گردشگری باید در این برنامه 10 ساله گنجانده گردد، همه صاحبنظران حوزه گردشگری برای بهره وری بیشتر باید کنار هم قرار گیرند، باید ارتباط میان طرفین افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: در حوزه تقسیم هزینه ها و ریسک ها باید همکاری وجود داشته باشد، ارزش اضافه نموده در گردشگری باید افزایش پیدا کند و خلاقیت وارد این حوزه گردد، همکاری بین دستگاهی و همچنین همکاری استان ها برای پیشبرد این برنامه بسیار اهمیت دارد.

نوتاریانی توضیح داد: در فرآیند اجرا، ارتباط و همکاری استانها بسیار اهمیت دارد، همچنین نیازمند بازاریابی بهتر در حوزه گردشگری هستیم و تصویر ایران باید در دنیا ارتقا پیدا کند، جذب سرمایه که مشارکت بخش خصوصی را هم می طلبد بسیار اهمیت دارد، برای اجرای برنامه ملی باید برنامه ای برای جذب سرمایه داشته باشیم، زیرساخت های گردشگری و ایجاد تجربه برای گردشگران باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور سازمان دنیای گردشگری ادامه داد: ارائه محصولات رقابتی در حوزه گردشگری باید موردنظر قرار گیرد، زیرساخت ها باید ارتقا پیدا نمایند، ما باید محصولات منحصربه فرد را به گردشگران ارائه کنیم تا تحسین گردشگران را در پی داشته باشد.

نوتاریانی اضافه نمود: تدوین این برنامه نیازمند مشارکت و همکاری تمام ذینفعان بخش خصوصی و دولتی گردشگری است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 700

به "نشست جمع بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست جمع بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید