چهارمین عرضه نفت در بورس با قیمت پایه 56 دلار

به گزارش بالیو، امروز یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران برای چهارمین بار در رینگ بین الملل بورس انرژی روی میز معامله قرار می گیرد که قیمت پایه این بار 56.42 دلار است.

چهارمین عرضه نفت در بورس با قیمت پایه 56 دلار

به گزارش ایسنا عرضه نفت خام سبک در بورس موضوعی است که از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یک جانبه، توسط معاون اول رئیس جمهور مطرح و اعلام شد که این راه چاره، اقدامی برای عبور از تحریم های نفتی آمریکا است.

در اولین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین الملل بورس انرژی یک میلیون بشکه نفت عرضه شد و پس از آمادگی چهار خریدار، در نهایت سه نفر 10 درصد مبلغ اولیه را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه واریز کردند.

در آن موقع مقرر شده بود قیمت پایه 79 دلار و 15 سنت باشد اما در نهایت این قیمت تعدیل شد و هر بشکه 74 دلار و 85 سنت به فروش رسید.

در اولین عرضه در نهایت 280 هزار بشکه نفت خام سبک به فروش رسید و 720 هزار بشکه بدون مشتری ماند.

در دوره دوم 700 هزار بشکه نفت خام عرضه و در نهایت هر بشکه نفت خام سبک در رینگ بین الملل بورس انرژی با قیمت 64.97 دلار داد و ستد شد.

در این دو دوره، عرضه به صورت 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی بود؛ به طوری که متقاضیان خرید برای شرکت در معامله باید 10 درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند که در صورت انجام معامله بخشی از 20 درصد ریالی محسوب خواهد شد.

اما در سومین دوره عرضه نفت در بورس خریداران می توانستند تمام مبلغ را به صورت ریالی بپردازند اما در نهایت بعد از تمدید مهلت پرداخت مبلغ اولیه برای خرید نفت، هیچ خریداری پا پیش نگذاشت.

مقدار نفت قابل عرضه در این دوره، یک میلیون بشکه به قیمت پایه 52 دلار و 42 سنت در نظر گرفته شده بود.

در عین حال چندی پیش اعلام شد که 15 بهمن ماه برای چهارمین بار نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه می گردد.

طبق اطلاعیه عرضه، این بار نفت خام سبک ایران با قیمت پایه هر بشکه 56 دلار و 24 سنت در میز معامله بورس انرژی قرار می گیرد. در این عرضه نیز مشتری ها می توانند تمام مبلغ معامله را به صورت ریالی بپردازند.

در سازوکار پیش بینی شده برای تسویه حساب، امکان تسویه نقدی و اعتباری وجود دارد. همچنین خریدارانی که به پرداخت اعتباری تمایل داشته باشند، مدت تسویه حساب از زمان بارگیری از 60 روز در عرضه های پیشین به 90 روز افزایش یافته است.

در مرحله چهارم عرضه نیز همانند نوبت سوم، حجم خرید حداقل تعداد 35 هزار بشکه است اما قیمت پایه 56 دلار و 24 سنت برای هر بشکه معین شده است؛ در نتیجه در این دوره قیمت پایه حدود چهار دلار رشد نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 158

به "چهارمین عرضه نفت در بورس با قیمت پایه 56 دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین عرضه نفت در بورس با قیمت پایه 56 دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید