چین امیدوار است مذاکرات ایران در اسرع وقت سرانجام یابد

به گزارش بالیو، خبرنگاران: وزیر خارجه چین امروز یکشنبه تاکید نمود که چین از همه طرف ها می خواهد همکاری نمایند تا تصمیم سیاسی در مورد مساله هسته ای ایران، تسهیل گردد.

چین امیدوار است مذاکرات ایران در اسرع وقت سرانجام یابد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شینهوا، وانگ یی وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالیانه پارلمانی توضیح داد که مذاکرات هسته ای ایران به یک مقطع مهم و حساس رسیده است. وی اضافه نمود: چین از همه طرف ها می خواهد تا با همکاری شرایط لازم برای تصمیم سیاسی در مورد مساله هسته ای ایران را تسهیل نمایند.

وزیر خارجه چین گفت: علی رغم بعضی نااطمینانی هایی که هنوز در چشم انداز مذاکرات وجود دارد، ما هنوز می توانیم نور را در انتهای تونل مشاهده کنیم. مذاکرات به نقطه مهم و حساسی رسیده است. ما از همه طرف ها می خواهیم تا هر چه سریعتر تصمیم سیاسی را اتخاذ نمایند.

وی در ادامه گفت: چین یک طرف مهم در مذاکرات است و نقش مثبتی در حل و فصل مسائل سخت داشته است. ما برای همکاری با سایر طرف ها برای خاتمه دادن به مذاکرات ماراتن گونه بر سر مساله هسته ای ایران در اسرع وقت، آماده هستیم.

وانگ گفت: تاثیر احتمالی مذاکرات هسته ای ایران فراتر از خود مذاکرات خواهد بود. حل و فصل جامع مساله هسته ای ایران به تقویت نظام بین المللی علیه توسعه سلاح های هسته ای، ترویج صلح و آرامش در خاورمیانه، و ارائه تجربه مفید برای حل و فصل مسائل عمده به وسیله مذاکره، یاری خواهد نمود.

وزیر خارجه چین در ادامه ضمن تاکید بر همکاری های مالی و دیپلماتیک با روسیه علی رغم تحریم های غرب به خاطر بحران اوکراین، گفت: روسیه و چین همکاری های خود را بر اساس احتیاج متقابل، گسترش خواهند داد.

وی توضیح داد: همکاری عملی بین روسیه و چین بر اساس احتیاج متقابل خواهد بود. این همکاری به دنبال نتایج برد-برد است.

کاهش ارزش روبل و افت قیمت جهانی نفت، مسائل مالی زیادی را برای روسیه به وجود آورده است. چین و روسیه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند و در گذشته از حق وتوی خود در مخالفت با اقدامات کشورهای غربی علیه سوریه، استفاده نموده اند.

وی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست کنگره چین، اضافه نمود: پکن و مسکو به هماهنگی های راهبردی خود ادامه خواهند داد و همکاری برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را ادامه می دهند.

چین و روسیه همکاری های مالی خود را نیز نزدیک تر نموده اند، چین به منابع هیدروکربن روسیه به شدت احتیاج دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ژی جین پینگ رئیس جمهور چین سال گذشته 5 بار با یکدیگر دیدار کردند.

رئیس جمهور چین ماه گذشته در دیدار با سرگئی لاوروف تاکید نمود که همکاری دو کشور عمیق تر از گذشته خواهد شد.

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین سال گذشته به بیش از 95.3 میلیارد دلار رسیده و وزیر خارجه چین پیش بینی نموده است که این رقم سال جاری به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 620

به "چین امیدوار است مذاکرات ایران در اسرع وقت سرانجام یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین امیدوار است مذاکرات ایران در اسرع وقت سرانجام یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید