500 هزار رأس دام مازاد صادرات می گردد

به گزارش بالیو، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران گفت: ما صادرات یک میلیون رأس دام مازاد را به وزارتخانه پیشنهاد کردیم که با 500 هزار رأس آن موافقت شده است.

500 هزار رأس دام مازاد صادرات می گردد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران؛ به نقل از رادیو تبادل نظر، فضل خرّم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران اظهار کرد: عشایر با 246 هزار خانوار و 22 میلیون و 400 هزار رأس حدود 25 تا 30 درصد گوشت قرمز کشور را تأمین می نماید.

وی با بیان اینکه عشایر احتیاج گوشت حدود 16 نفر ایرانی را تأمین می نماید اضافه نمود: عشایر با وجود خدمات گسترده ای که به کشور ارائه می دهد اما کمترین توقع و کمترین خدمات را از جامعه دریافت می نماید.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران، کاهش یک میلیون و 600 هزار تن از علوفه مرتعی عشایر اثر سنگینی را نگران نماینده خواند و گفت: این میزان کاهش علوفه اثر سنگینی بر زندگی جامعه عشایر گذاشته به طوری که نمی توانند در بازه زمانی مناسب دام را به بازار عرضه نمایند.

خرّم اضافه نمود: کاهش علوفه باعث شده که دام زودتر از موعد اصلی خود به بازار عرضه گردد که این باعث کاهش قیمت دام زنده در بازار و زبان خود جامعه عشایری می گردد و از طرف دیگر، به خاطر کمبود دام، ذخایر ژنتیکی و دام های مولد نیز از بین می فرایند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 100 هزار تن نهاده در اختیار جامعه عشایری قرار داده شد گفت: تصمیم دوم هم این بود که یک میلیون رأس دام از جامعه عشایری خریداری گردد که البته شیوه خرید شیوه مناسبی نیست و از این رو با دولت مطرح کردیم که به جای دید مالی با رویکرد مدیریت بحران ورود کند.

وی یادآور شد: ما صادرات یک میلیون رأس دام مازاد را به وزارتخانه پیشنهاد کردیم که با 500 هزار رأس آن موافقت شده و قرار بر این است که به ازای آن نهاده دامی وارد کنیم و در اختیار عشایر قرار دهیم تا ضمن کاهش قیمت هزینه فراوری، یک امنیت روانی خوبی هم در جامعه عشایری ایجاد گردد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران با تذکر این نکته صادرات 500 هزار رأس دام تأثیری بر قیمت ها در بازار نخواهد گذاشت، گفت: این اقدامات تا حدودی می تواند از تبعات و پیامدهای ناشی از خشکسالی در مناطق عشایری جلوگیری کند.

خرّم از ورود ارتش به این بخش سخن گفت و اضافه نمود: با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل، ارتش تعهد نموده که تعدادی کامیون حمل کالا و نهاده و تانکرهای آب رسانی و ذخیره آب را در اختیار ما قرار دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1822

به "500 هزار رأس دام مازاد صادرات می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "500 هزار رأس دام مازاد صادرات می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید