حقوق، حق پروژه ها را خورد!

به گزارش بالیو، لایحه بودجه 98 هم ارایه شد اما پروژه های زمین مانده عمرانی، کماکان به عنوان یک علامت سوال باقی ماند؛ زیرا به دلیل اجرا نشدن خصوصی سازی و چاق تر شدن دولت، سهم عمده بودجه باید به امور جاری کشور اختصاص یابد.

حقوق، حق پروژه ها را خورد!

به گزارش خبرنگاران، در گزیده اخبار اقتصادی امروز، لایحه بودجه 98 را از منظر کارشناسی مورد آنالیز قرار دادیم. بودجه کشور از دو بخش عمومی و شرکت ها تشکیل می گردد که برای امسال حدود 1222 هزار میلیارد تومان سقف کلی بودجه است که 839 هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها و 440هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی می گردد، اما برای سال آینده با رشدی قابل توجه سقف کلی بودجه به 1703 هزار میلیارد تومان رسیده که در آن بودجه شرکت ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها بالغ بر 1274 هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی دولت که کل کشور را با آن اداره می نماید حدود 470 هزار میلیارد تومان است.

از سوی دیگر دولت برای اجرای پروژه های عمرانی 500 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و این در حالی است که گفته می گردد رقم تخصیصی در بودجه سال آینده برای این پروژه ها تنها 60 هزار میلیارد تومان است؛ زیرا پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان هم چنان بودجه های دولتی را می بلعد. از سال 1384 یارانه ها هم بار دولت را سنگین تر کرد؛ گل بود به سبزه نیز آراسته شد. قرار بود از همان سال خصوصی سازی به مرحله اجرا دربیاید اما به ادعای کارشناسان، در آن دولت و ظاهرا در این دولت بعضی مدیران دولتی به خاطر منافعی که دارند دلشان نمی خواهد شرکت ها را به بخش خصوصی واگذار نمایند. تا کسی هم حرف می زند واگذاری های غیراصولی همچون کارخانه هپکو یا نیشکر هفت تپه را مثال می زنند که واگذاری منجر به زمین خوردن شرکت ها و معطل ماندن وضعیت کارکنان شد. اما تقریبا هیچ کس نمی تواند منکر این موضوع گردد که یکی از راه های نجات اقتصاد کشور از وضعیت فعلی اجرای صحیح اصل 44 است.

دولت سال به سال چاق تر می گردد!

لایحه بودجه 1398 با وجود تاکیدی که بر کاهش هزینه ها داشت، در نهایت نشان از افزایش 40 درصدی سقف کل بودجه سال آینده و رسیدن آن به 1703 هزار میلیارد تومان دارد. از این رقم 1274 هزار میلیارد تومان متعلق به موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک هاست که نسبت به امسال که 839 هزار میلیارد تومان بود، 51.8 درصد افزایش دارد. وحید شقاقی ـ کارشناس اقتصادی ـ می گوید: شرکت های دولتی به سرباری برای دولت تبدیل شده که نه بهره وری دارند و نه کارآمدی؛ در عین حال که اندازه دولت در این سال ها بزرگ شده و شرکت ها بیشتر به عنوان منبعی زیان ده روی دست دولت مانده اند. متن صحبت های شقاقی را این جا بخوانید.

دولت از تصدی گری دست بردارد

دولت باید تصدی گری ها را به بخش خصوصی واگذار کند. این جمله را طی این سال ها زیاد شنیده ایم و امروز هم غلامحسین شافعی ـ رییس اتاق بازرگانی ایران ـ در گفت وگو با خبرنگاران، نمایندگی خراسان رضوی مجددا به آن اشاره نموده است. او هم چنین مهم ترین چالش بهبود فضای کسب و کار را عدم اجرای قانون عنوان نموده و گفته است: این قانون در کشورهای توسعه یافته سبب شده که بهره برداری فراوانی در توسعه اقتصادی کشورشان داشته باشند ولی ما متاسفانه بزرگترین مسئله ای که داریم این بوده که بسیاری از قوانین خوب ما به مرحله اجرایی نمی رسد.

دلیل تاخیر در توزیع سبد کالای کارگران و بازنشستگان

نیمی از کارگران و بازنشستگان هنوز بسته های حمایت غذایی را دریافت ننموده اند. در این خصوص یک کارشناس گفته است: اگر دولت نمی تواند دستمزدها را افزایش دهد یا بسته حمایت غذایی میان کارگران توزیع کند، بدهی اش را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد تا از این طریق حمایت از بازنشستگان و کارگران هم بیشتر و خدمات دهی به این گروهها ارزان تر گردد. علی اکبر لبافی اضافه نمود: البته کوشش زیادی برای وصول این بدهی انجام شده ولی نکته اساسی این است که تا وقتی نتوانیم شرایط مناسبی را در تطبیق حقوق و دستمزد برقرار کنیم، نتیجه نمی گیریم.

رب و موز بیشترین گرانی را تجربه کردند

سری هم به جزییات آمار تورم بزنیم که نشان می دهد طی یک ماه گذشته رب گوجه فرنگی و موز بیشتر از سایر کالاها افزایش قیمت داشتند. بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (آذر 1396) مربوط به رب گوجه فرنگی با 248,7 درصد افزایش و پس از آن موز با 156.4 درصد افزایش و سیب درختی زرد با 111 درصد افزایش است. در این گزارش می توانید میزان تورم کالاهای مختلف در آذرماه را مشاهده کنید.

موضوع حضور 110 شرکت نفتی اروپایی در ایران به کجا رسید؟

رضا خیامیان ـ رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ـ با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: شرکت های اروپایی برای حضور پاسخ قطعی داده اند اما ما امور را عقب انداخته ایم و هنوز دقیقا معین نیست برای نمایشگاه کیش از آن ها دعوت کنیم یا بعد از آن. او پیش از این نیز از آمادگی 110 شرکت کوچک و متوسط اروپایی برای همکاری با شرکت های ایرانی خبر داده و گفته بود: یکی از اهداف این است که شرکت های ایرانی برای ساخت تجهیزات نفتی که در داخل ایران به تکنولوژی احتیاج دارند، با شرکت های کوچک و متوسط متصل شوند .این اقدام باعث می گردد شرکت های ایرانی در سطح بین المللی فعالیت نمایند و از آنجاکه فراوری آنان با برند شرکت های اروپایی صورت می گیرد، می توانند به بازار این شرکت ها دست پیدا نموده و به منطقه صادرات داشته باشند.

افق زمستانی بازار مسکن+ جدول قیمت

آنالیز معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه 1397 که آمار آن در روزهای اخیر ارایه شد از وجود چهار متغیر در این بازار حکایت دارد. افت شدید معاملات، وجود فضای سفته بازانه، رشد سهم واحدهای قدیمی از کل معاملات و افزایش سهم واحدهای کوچک متراژ چهار گزاره اصلی بازار مسکن شهر تهران را تشکیل می دهد که می تواند نشان دهنده قرار دریافت بازار در بالاترین سطح ظرفیت خود باشد و از ماههای آینده رکود تورمی جای خود را به رکود غیرتورمی خواهد داد. گزارش خبرنگاران از بازار مسکن پایتخت در آذرماه به همراه قیمت های روز را در این لینک ببینید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 134

به "حقوق، حق پروژه ها را خورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق، حق پروژه ها را خورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید