رابطه آمریکا و چین از منظر روسی

به گزارش بالیو، اعتماد بین واشنگتن و پکن در 30 سال گذشته در پایین ترین سطح خود قرار داشته است و این دو در بلندمدت تلاش خواهند کرد تا موقعیت های یکدیگر را تضعیف کنند.

رابطه آمریکا و چین از منظر روسی

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از وستنیک قفقاز، پرزیدنت دونالد ترامپ معتقد است که ایالات متحده و چین نزدیک به دستیابی به توافق برای پایان دادن به جنگ تجاری هستند. با اشاره به پیشرفت قابل توجه در مذاکرات اخیر، او مهلت افزایش تعرفه ها را برای کالاهای چینی، که در ابتدای برنامه 1 مارس قرار داشت، به تعویق انداخت. براساس مقاله Deal or no Deal, the U.S.-China Relationship Is Beyond Repai, نوشته شده در Time ، ترامپ امیدوار است که در پایان ماه مارس، در دیدار با رهبر جمهوری خلق چین توافقنامه ای امضا شود.

تمایل ترامپ برای ایجاد معامله ممکن است تا حدی مربوط به انتخابات آینده در ایالات متحده باشد. رئیس جمهور امیدوار است از نوسانات بازار سهام و عواقب اقتصادی که ممکن است توسط یک جنگ تجاری تشدید شود جلوگیری شود. بر اساس تحقیقات متعدد، انتقادات تهاجمی از جانب دموکراتها، تلاش ناموفق برای ایجاد دیوار در مرز با مکزیک و شهادت مایکل کوهن، وکیل مدافع سابق او، چیزی مانند پیروزی سیاسی در چین می تواند به ترامپ در انتخابات آتی کمک کند.

با این حال، از آنجایی که رئیس جمهور ایالات متحده نتوانست روابط خود را با روسیه دوباره راه اندازی کند، بعید است که با امضای یک توافقنامه بتواند تغییرات ساختاری لازم را در رابطه با چین به دست آورد. ترامپ در زمان به عهده گرفتن منصب خود، وعده داد که روابط خود را با مسکو بهبود بخشد، اما سناتورهای هر دو حزب همچنان روسیه را به دخالت در انتخابات آمریکا و سایر جنایات متهم می کنند. تحریم ها علیه فدراسیون روسیه همچنان ممکن است گسترش یابد. در مورد پکن، ترامپ قادر خواهد بود برخی از امتیازاتی برای خود از او دریافت کند، از جمله افزایش دسترسی به بازار چین برای شرکت های آمریکایی، افزایش خرید کالاهای آمریکایی و برآوردن دیگر خواسته های ایالات متحده، اما نخواهد توانست شی جین پینگ را مجبور کند تا در مدل اقتصادی چین تجدید نظر کند. پکن همچنان به دولت و سایر شرکت های چینی بزرگ کمک خواهد کرد، همچنان سعی خواهد کرد تا به آخرین تکنولوژی ها برای رقابت با شرکت های آمریکایی و اروپایی در مهم ترین بخش های اقتصادی قرن 21 دست یابد. در هر صورت هر وعده ای که داده شود، چین در مورد این مسائل با ترامپ مصالحه نخواهد کرد.

در عین حال، ترامپ محدودیت های خود را دارد: اگر که توافقنامه فشار بر غول های مخابراتی چینی Huawei و ZTE را که مظنون به تضعیف امنیت ملی ایالات متحده است را کاهش دهد، کنگره با موافقتنامه مخالفت خواهد کرد. حتی اگر ترامپ در ماه مارس با شی جین پینگ توافقنامه به امضا برساند، باید اعتراف کرد که رابطه میان ابرقدرت و رقیب سریع الرشد آن در حال حاضر بسیار آسیب دیده است. سطح اعتماد بین دو کشور در 30 سال گذشته در پایین ترین سطح خود قرار دارد و در بلند مدت واشنگتن و پکن تلاش خواهند کرد تا موقعیت های یکدیگر را تضعیف کنند. به بیان ساده، رابطه بین ایالات متحده و چین اساسا خراب بوده است، و هیچ سازش سیاسی نمی تواند آن را تغییر دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 133

به "رابطه آمریکا و چین از منظر روسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه آمریکا و چین از منظر روسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید