آوازه جهانی سفالگری سیستان و بلوچستان

به گزارش بالیو، سفالگری در سیستان و بلوچستان سابقه دیرینه ای دارد. زنان بلوچی در کلپورگان سراوان با دستان هنرمند خود سفال می سازند و این هنر و آوازه آنها سبب شد تا موزه سفال کلپورگان در سازمان یونسکو به عنوان تنها موزه زنده سفال جهان به ثبت برسد.

آوازه جهانی سفالگری سیستان و بلوچستان

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

خبرنگاران، صنایع دستی سیستان وبلوچستان تنوع بسیاری دارد. حتی قدمت برخی از آنها به چند هزار سال قبل برمی شود. برخی از این صنایع به ثبت ملی هم رسیده اند. در واقع تمدن چندهزار ساله سیستان و بلوچستان سبب شده است تا این استان در زمینه صنایع دستی پیشتاز باشد. قالی بافی، پلاس بافی، سفال گری، سوزن دوزی روی انواع لباس ها و لوازم کاربردی، خمک دوزی، سیاه دوزی، سکه دوزی، آینه دوزی، سیس بافی، حصیربافی، دودنی بافی و خولک بافی برخی از این صنایع دستی هستند.

از دیگر رشته های صنایع دستی سیستان و بلوچستان می توان به صنایع دستی دریایی، ساخت زیورآلات سنتی، پارچه بافی سنتی(جومه بافی)، کارت بافی(نواربافی)، تسبیح سازی، پریواردوزی، ساخت سواس و سفره بافی اشاره کرد.

سفالگری یکی دیگر از صنایع دستی و قدیمی سیستان و بلوچستان است که زنان بلوچ نسبت به مردان بیشتر در این کار توانایی و خلاقیت دارند. همچنین سفال های کشف شده در شهرسوخته گواه قدمت این هنر است. روستای کلپورگان مهم ترین مرکز تولید سفال در استان است که قدمتش در این هنر به حدود 7 هزار سال می رسد.

زنان بلوچ این سفال ها را با دست می سازند و به هیچ عنوان از چرخ سفالگری استفاده نمی کنند. سپس با یک تکه چوب نقوشی را روی سفال می کشند. رنگ نقوش هم قبل از پخت سفال ها قهوه ای متمایل به قرمز است که پس از حرارت سیاه می شود.

تنوع محصولات سفالی نیز بسیار است. کاسه، بشقاب، قندان، قوری، گلدان، سینی و کوزه فقط بخشی از این محصولات سفالی هستند. هرساله گردشگران زیادی به روستای کلپورگان در بخش مرکزی سراوان سفر می کنند تا ازموزه سفال کلپورگان که در سازمان یونسکو به عنوان تنها موزه زنده سفال جهان به ثبت رسیده است، دیدن و خرید کنند.

  • سفر به سیستان و بلوچستان
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 827

به "آوازه جهانی سفالگری سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آوازه جهانی سفالگری سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید