معبد وات رانگ کان؛ معبد سفید در تایلند

به گزارش بالیو، در سراسر جهان معابد باشکوه و بی نظیری وجود دارد که هر بیننده ای را متحیر خود می نماید و اوج هنر و خلاقیت معمار آن را به نمایش می گذارد. در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم به معرفی معبد وات رانگ کان که معبدی سفید در استان چیانگ ری تایلند است بپردازیم.

معبد وات رانگ کان؛ معبد سفید در تایلند

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

معابد بسیاری در گوشه و کنار جهان وجود دارد که هر کدام نمایی از هنر و خلاقیت معمار خود است. هر سرزمینی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و همچنین مذاهبی که در آن وجود دارد خاستگاه معابد مختلف و متنوعی است؛ در این میان سرزمین تایلند نیز با معابد بی نظیری که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران از سرزمین های مختلف است. یکی از منحصر به فردترین معابد دیدنی در تایلند، معبد وات رانگ کان (Wat Rong Khun) که به معبد سفید شناخته می گردد است که در استان چیانگ ری (Chiang Rai) تایلند واقع شده است و بازدیدنمایندگان بسیاری چه از خود تایلند و چه از کشورهای دیگر را به سمت خود جذب می نماید و از مهم ترین جاذبه های گردشگری این استان محسوب می گردد. با ما همراه باشید تا گذری به این معبد فوق العاده داشته باشیم و به دانستنی های آن پی ببریم.

تاریخچه معبد سفید

در اواخر قرن بیستم که اصل معبد وات رانگ کان در وضعیت نامناسبی قرار داشت ترمیم آن آغاز شد، اما به دلیل کمبود بودجه مراحل بازسازی آن متوقف شد.

در این میان هنرمند توانا، Chalermchai Kositpipat که زاده چیانگ رای بود تصمیم به بازسازی و ساخت این قلعه با سرمایه خویش گرفت و به منظور یادگیری و مراقبه مردم از آموزه های بودایی کار خود را آغاز کرد. کار ساخت و بازسازی این معبد همچنان ادامه دارد و برآورد شده است که تا سال 2070 این پروژه تکمیل می گردد.

معبد سفید، معبدی منحصر به فرد

وات رانگ کان با داشتن رنگ سفید که نشانی از پاکی و خلوص است و همچنین تکه شیشه های بکار رفته که نمادی از خرد بودا و تعالیم بودایی محسوب می گردد، معبدی منحصر به فرد و خاص است. زمانی که نور خورشید به این معبد می تابد زیبایی و شکوه آن دو چندان می گردد. این معبد به سبک معماری معابد بودایی ساخته شده است.

در سال 2014 زلزله ای منجر به خسارت بسیاری به بخش های مختلف این معبد شد و پس از بازرسی های تیم مهندسی، Chalermchai Kositpipat اعلام نمود که در طی دو سال دوباره این معبد را به شکل قبل خود باز خواهد گرداند و زندگی خود را وقف ترمیم و بازسازی آن خواهد نمود.

سازه های معبد و نماد آن ها

هر بخش از معبد سفید دارای معانی مختلفی است و بیننده را تشویق می نماید تا به درک بیشتری نسبت به آموزه های بودا بپردازد و از وسوسه ها، خواسته های دنیوی و هر چیزی که با حرص و طمع همراه باشد دوری کند.

پل چرخه تولد دوباره (The bridge of the cycle of rebirth)

برای دسترسی به Ubosot ساختمان اصلی معبد باید از یک پل که دریاچه کوچکی در زیر آن واقع شده است عبور کرد. در مقابل پل صدها دست وجود دارد که هر بیننده ای را متحیر می نماید.

دست ها نشانی از میل و آرزوهاست و این منطقه نمادی از رنج و جهنم است. گذر از این پل و رسیدن به Ubosot نشان دهنده عبور از چرخه مرگ و تولدی دوباره به دور از رنج و غم است.

این راه معرف راه سعادت است که برای رسیدن به آن باید از تمایلات دنیوی و هر حرص و طمعی گذر کرد. در کنار دریاچه دو مجسمه کیناره (Kinnaree) که موجودات اساطیری بودایی هستند که نیمه انسان و نیمه پرنده هستند در زیباترین شکل ممکن وجود دارد.

دروازه بهشت (Gate of Heaven)

پس از عبور از پل، بازدیدنمایندگان به دروازه بهشت می رسند که دو مجسمه از نمایندگان مرگ و راحو (Rahu) در آنجا وجود دارد که سرنوشت مرگ را مشخص می نمایند. همچنین در مقابل بخش اصلی و پس از عبور از دروازه بهشت، چند تصویر دیدنی از مدیتیشن بودا نصب شده است.

The ubosot

مهمترین ساختمان وات رانگ کان، ubosot است که ساختمانی سفید به همراه قطعات شیشه ای است که با بازتابش نور خورشید، شکوه و جلال آن دوبرابر می گردد. این ساختمان که بسیار پر زرق و برق است از عناصر طراحی معابد کلاسیک شمالی تایلندی، نظیر سقف های سه لایه و مارهای نگا (Naga) استفاده شده است.

نقاشی های بسیاری از داستان های بودایی بر دیوارهای معبد وجود دارد و همچنین نقاشی هایی که به توضیح خوبی و بدی می پردازد.

ساختمان طلایی (The golden building)

این ساختمان به دلیل رنگ طلایی خود بسیار برجسته است و بسیار زیبا و مجلل است. این بخش نمادی از بدن انسان است در صورتیکه ubosot با رنگ سفید نمادی از ذهن انسان است .

طلا نمایانگر چگونگی تمرکز انسان بر روی تمایلات و هزینه های دنیوی است و ساختمان طلایی این ایده را نشان می دهد که شایستگی و تمرکز بر روی ذهن، به جای چیزهای مادی ارجحیت بالاتری دارد.

نحوه دسترسی به معبد

معبد سفید در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر چیانگ رای واقع شده است و راحت ترین راه برای دستیابی به آن استفاده از تاکسی های در نظر گرفته شده برای معبد است که نزدیک به 20 دقیقه زمان می برد. علاوه بر این، اتوبوس هایی هم وجود دارد که طول سفر با استفاده از آن ها 30 دقیقه است.

هزینه ورودی و ساعات کاری معبد

معبد سفید در آخر هفته ها و تعطیلات سراسری بیشترین بازدید را دارد و هر روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر برای بازدید عموم باز است. هزینه ورودی برای هر فرد 50 بات تایلندی یعنی 5000 تومان است.

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که قبل از وارد شدن به معبد باید کفش های خود را در بیاورید و عکس دریافت از داخل معبد نیز ممنوع است.

منبع: کجارو / renown-travel.com
انتشار: 6 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 285

به "معبد وات رانگ کان؛ معبد سفید در تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد وات رانگ کان؛ معبد سفید در تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید