4 طرح کلان فناورانه رونمایی شد

به گزارش بالیو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ،4 طرح کلان ملی در معاونت علمی و فناوری با حضور سورنا ستاری در محل معاونت علمی و فناوری رونمایی شد. موتور سنکرون آهنربای دائم با سیم پیچی متمرکز، سواب داکرون نمونه گیری ویروس کوید 19، سیستم های تشخیص نارسایی شنوایی، سیستم های تحریک الکتریکی وآکوستیکی، تب سنج های غیر تماسی طرح های رونمایی شده هستند.

4 طرح کلان فناورانه رونمایی شد

موتور سنکرون آهنربای دائم با سیم پیچی متمرکز

موتور سنکرون آهنربای دائم با سیم پیچی متمرکز یکی از محصولاتی است که اکنون توسط یک شرکت دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری به تولید رسیده است. این محصول دانش بنیان از اندازه توانی 380 وات تا 50 کیلووات برخوردار بوده و کاربردهایی برای کولر، فن های صنعتی، بالابرهای خانگی، خودروهای ون برقی، موتورسیکلت های برقی دارد. این محصول امکان تولید الکتروموتورهایی تا توان 200 کیلووات را فراهم می کند.

از ویژگی های این الکتروموتور ایران ساخت می توان به حذف تسمه و پولی از ساختار اشاره کرد که باعث افزایش بهره وری کل سیستم می شود و نویز محیطی را کاهش می دهد.

الکتروموتورهای تولید شده متناسب با نیاز بازار در رنج توانی 380 تا 1000 وات برای استفاده در فن های صنعتی طراحی شده اند. نتایج به دست آمده از تست عملی الکتروموتورها بر روی کولرها نشان می دهد که استفاده از این نوع الکتروموتورها باعث صرفه جویی 45 درصدی در مصرف انرژی خواهد شد.

با حمایت های اجرا شده، این شرکت دانش بنیان تحقیق و توسعه را در این حوزه ادامه داده و توانسته است در جهت تولید موتورهای الکتریکی خودروهای برقی و اتوبوس های برقی حرکت کند.

سواب داکرون نمونه گیری ویروس کوید 19

شرکت دانش بنیان دیگری که محصول خود را در محل معاونت علمی و فناوری رونمایی کرد پیروز به ساخت سواب داکرون نمونه گیری ویروس کوید 19 شده است.

سواب های نمونه گیری ویروس این شرکت دانش بنیان در دو شکل حلقی و بینی ساخته شده اند که ضمن قابلیت جذب بالا و بازیابی اثربخش در محیط کشت، با انعطاف پذیری توأم با استحکام بالای خود، ضمن راحتی و عدم ایجاد درد در بیمار، سهولت را در استفاده برای نمونه گیر به همراه دارند.

با توجه به نیاز مبرم به این ابزار و هزینه های هنگفت واردات نمونه های خارجی، تولید پیروز این محصول توسط فعالان فناور این شرکت دانش بنیان توانست بخش مهمی از نیاز حوزه سلامت را تأمین کند. ظرفیت روزانه تولید این شرکت دانش بنیان 75 هزار عدد از سواب های نمونه گیری است و ضمن اشتغال برای 20 نفر از متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، توانست درآمد 100 میلیارد ریالی را ظرف مدت کم تر از 4 ماه و علیرغم شرایط نوسانات ارزی به ارمغان بیاورد.

حلزون شنوایی

یکی دیگر از طرح های کلان ملی که در این مراسم رونمایی شد، یکی از نیازهای جدی ناشنوایان را با تولید بومی سیستم های کاشت حلزون شنوایی تأمین کرده است. این شرکت با تولید سیستم های تشخیص نارسایی شنوایی، سیستم های تحریک الکتریکی وآکوستیکی، حوزه سلامت را به این دست محصولات دانش بنیان بی نیاز کرد.

حلزون های شنوایی تولید شده توسط این شرکت، آماده رقابت با محصولات مشابه خارجی است و از ویژگی هایی چون یکپارچه بودن، طراحی مدرن، قابلیت استفاده طولانی مدت بدون نیاز به شارژ باطری بهره می برد.

تا کنون 4 نسل از سیستم های کاشت بیرونی حلزون شنوایی توسط این شرکت دانش بنیان به تولید رسیده است و اکنون تازه ترین و پیشرفته ترین نسل از این حلزون ها، مطابق با آخرین استانداردها، کارایی بالا، رابط کاربری فارسی و هزینه پایین تر از نمونه وارداتی در عین کیفیت مطلوب، به یاری بیماران آمده است.

در کنار این تجهیز فناور، زمینه برای تولید دیگر محصولات دانش بنیان نیز فراهم شده و دستگاه تحریک کننده الکتریکی شنوایی که در تسکین بیماری های گوش و آماده سازی پیش از جراحی بیماران برای کاشت حلزونی کاربرد دارد، تولید شده است.

تب سنج های غیر تماسی

طرح کلان ملی فناوری تب سنج مادون قرمز غیر تماسی به گونه ای طراحی شده است که بدون در نظر دریافت دمای اتاق، دمای سطح پوست را با دقتی بالا نشان می دهد.

نمونه های وارداتی مشابه این تب سنج، از آن جایی که دما را از بیرون شناسایی می کند، با خطاهای متعددی روبرو می شود اما فعالان فناوری کشورمان این دستگاه را متناسب با شرایط گوناگون بومی کشور تولید کرده اند.این محصول ضمن اخذ مجوزها و تاییدیه های فنی داخلی و بین المللی در شرایط ویژه کرونا تولید شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1521

به "4 طرح کلان فناورانه رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 طرح کلان فناورانه رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید