تیمگاد؛ شهری که زندگی در آن راحت بود!

به گزارش بالیو، تیمگاد (Timgad) یک شهر باستانی رومی است که در کشور الجزایر واقع شده است. این شهر بین علاقمندان به تاریخ و گردشگرانی که قصد کاوش در ساختار ها و ویرانه های باستانی دوران روم را دارند، بسیار محبوب است.

تیمگاد؛ شهری که زندگی در آن راحت بود!

به گزارش عصر ایران، تیمگاد در کوه های اوراس (Aurès mountains) در حدود 35 کیلومتری شرق شهر باتنه واقع شده است. امپراتور تراژان شهر تیمگاد را در سال 100 پس از میلاد تاسیس کرد. این شهر پس از فروپاشی امپراتوری روم مورد حمله قبایل بربر نهاده شد و در نهایت با حمله اعراب در قرن هشتم نابود شد. این یکی از زیباترین شهر های رومی است که در شمال آفریقا یافت می گردد.

بقایای شهر تیمگاد یکی از برترین نمونه های به جامانده از طرح شبکه ای است که در برنامه ریزی شهری رومی استفاده می شد و از این جهت اهمیت دارد. تیمگاد عنوان پمپئی آفریقا را به خود اختصاص داده است. این شهر در سال 1982 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در الجزایر است.

تیمگاد نمونه بسیار خوبی از معماری و طراحی رومی است. این سایت باستان شناسی زمانی یکی از گذرگاه های اصلی کوه های اوراس به صحرای آفریقا را کنترل می کرد.

بین 10 هزار تا 15 هزار نفر در شهری از نوع کلاسیک رومی زندگی می کردند که ظاهری شبه نظامی داشت و تمام خیابان ها در زوایای قائم به هم متقاطع بودند. دور شهر را دیوار های بلند فرا گرفته بودند و ورود و خروج به وسیله چهار دروازه که در چهار جهت اصلی قرار داشتند، صورت می گرفت. بقایای یک کتابخانه عمومی، یک میدان، تئاتری با ظرفیت 4 هزار نفر و تعدادی حمام های عمومی نشان می دهد که زندگی در این شهر راحت بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 31 شهریور 1402 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2420

به "تیمگاد؛ شهری که زندگی در آن راحت بود!" امتیاز دهید

1 کاربر به "تیمگاد؛ شهری که زندگی در آن راحت بود!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیمگاد؛ شهری که زندگی در آن راحت بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید