راهنمای خرید محصولات شیائومی؛ هر آنچه باید درباره شیائومی بدانید

به گزارش بالیو، شیائومی (Xiaomi) برندی شناخته شده در کشور ما به حساب می آید و در برخی کشورها، محبوب ترین گوشی هایی که مردم خرید می کنند هم از این برند است. اما هم زمان بسیاری هستند که هنوز اسم شیائومی به گوش شان نخورده و اگر نوشتار انگلیسی آن را ببینند هم احتمال دارد نتوانند آن را درست تلفظ کنند! این دوگانگی، سؤالات و ابهامات زیادی را درباره این برند و محصولاتش ایجاد می کند که قصد پاسخ دادن به آن ها را داریم.

راهنمای خرید محصولات شیائومی؛ هر آنچه باید درباره شیائومی بدانید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

در مقاله ای که می خوانید، هر چیزی که لازم از Xiaomi بدانید را نوشته ایم. امیدوار هستیم تا این پست بتواند راهنمای شما برای خرید محصولات متنوع و مختلف این غول چینی باشد.

شیائومی از کجا آمد؟

وقتی شیائومی را با دیگر برندهای بزرگ سازنده گوشی (برندهایی مثل سامسونگ، اپل، ال جی، هواوی و غیره) مقایسه کنید، یک چیز بیش از همه خودنمایی می کند و آن این است که شیائومی هنوز برند جوانی به حساب می آید. این شرکت در سال 2010 فعالیت خود را شروع کرد و به همین دلیل هم جوان ترین شرکتی به حساب می آید که در لیست ده تولید کننده بزرگ گوشی واقع شده است.

نقطه شروع شیائومی زمانی پدید آمد که Lei Jun، مدیرعامل و مؤسس این برند، یک تیم از متخصصین تکنولوژی را برای این ماجراجویی به دور هم جمع کرد. بر اساس گفته های کارکنان شیائومی که نیروهای سابق گوگل و موتورولا را هم شامل می شوند، همچنین بیانیه ماموریت (یا همان Mission Statement) شرکت، Jun توانسته بود از همان ابتدا میلیون ها دلار سرمایه جذب کند.

پس از چند ماه، Xiaomi توانست اولین محصول خود را معرفی کند؛ MIUI. اولین محصول این شرکت، رابط کاربری MIUI بود که در نسخه های ابتدایی شباهت هایی به سیستم عامل iOS داشت و به یاد دارم زمانی که ROMهای اولیه MIUI را روی HTC HD2 نصب و آزمایش کردم. یک سال پس از MIUI و در ماه آگست از سال 2011، اولین محصول فیزیکی شیائومی یعنی گوشی Xiaomi Mi 1 معرفی شد.

می 1 به محض عرضه تبدیل به محصولی پیروز شد و دلیل آن را هم می توانیم تعیینا قیمت آن عنوان کنیم که به پول امروز، چیزی حدود 296 دلار قیمت داشت. البته این گوشی فقط در چین عرضه شد و به بازارهای دیگر به صورت رسمی وارد نشد.

پس از می 1، شیائومی پیروزیت خود را با چند گوشی دیگر هم در بازار چین تکرار کرد تا بالاخره گوشی های این شرکت را در کشورهای دیگر هم دیدیم. در حال حاضر، گوشی های شیائومی در بازارهای چین، هند و بخش های زیادی از اروپا و چند کشور دیگر هم به صورت رسمی عرضه می شوند. با این وجود هنوز به صورت رسمی وارد بازار آمریکا نشده و در کنار این موضوع، گوشی هم تنها محصولی نیست که شیائومی می سازد.

شیائومی چه محصولاتی می سازد؟

قبل از اینکه سراغ بررسی انواع گوشی های Xiaomi برویم، می خواهیم نگاهی به دیگر محصولات شیائومی داشته باشیم که در دسته بندی های دیگر جای می گیرند. این لیست کامل نیست چراکه این روزها شیائومی تنوع بسیار زیادی از محصولات الکترونیکی و حتی غیر الکترونیکی دارد. در عوض در این پست می خواهیم سراغ بهترین کالاهای الکترونیکی برویم که در پورتفولیو شیائومی حاضر هستند.

تبلت ها و لپ تاپ های شیائومی

شیائومی لپ تاپ های خود را با برند Mi Notebook به فروش می رساند. البته باید محصول Mi Gaming Laptop که در سال 2018 عرضه شد را استثنا در نظر بگیریم. باقی لپ تاپ های سری Mi Notebook از نظر طراحی، شبیه به مک بوک های اپل هستند اما در درون، معمولا تعیینات سخت افزاری خوبی دارند و طبیعتا هم با ویندوز همراه هستند.

جدیدترین لپ تاپ شیائومی، Mi Notebook 14 Horizon Edition نام دارد که اولین لپ تاپ آن برای عرضه در هند است. شیائومی همان سیاستی که در زمینه عرضه برخی گوشی ها در برخی کشورهای خاص دارد را در لپ تاپ های خودش هم رعایت کرده و برای همین ممکن است Mi Notebook 14 Horizon Edition را نتوانید به سادگی در ایران پیدا کنید.

در زمینه تبلت ها هم باید بگوییم چند وقتی است که Xiaomi هیچ تبلت جدیدی معرفی نکرده اما هنوز آخرین تبلت این شرکت یعنی Mi Pad 4 که در سال 2018 معرفی شده بود را می توان در برخی کشورها پیدا کرد.

گجت های پوشیدنی و هدفون ها

شیائومی توانسته به واسطه دستبند های سلامتی Mi Band حسابی در جهان سر و صدا کند. دستبند های سلامتی این شرکت جزء پرفروش ترین گجت های پوشیدنی به شمار می آیند که به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های کاملشان به عنوان یک دستبند سلامتی، حسابی در بین کاربران ایرانی هم شناخته شده هستند.

آخرین مدل از این دستبندها، شیائومی می بند 5 نام دارد که در بررسی های مختلف هم از آن تعریف و تمجید می شود. جدا از سخت افزار و قیمت خوب، عرضه شدن این دسبتندها در کشورهای مختلف از جمله آمریکا هم موجب شده تا فروش جهانی آن ها بالا باشد.

Xiaomi همچنین در زمینه محصولات صوتی هم فعالیت می کند. هدفون های سیمی و بی سیم Xiaomi تنوع خیلی خوبی دارند و عکسی که بالاتر مشاهده می کنید هم مربوط به هدفون کاملا بی سیم آن Mi True Wireless Earphones 2 است. اگرچه این هدفون شباهت زیادی به ایرپادز اپل دارد اما با قیمت مناسب تری نسبت به نمونه اپلی عرضه شده است.

تلویزیون ها و استریمرها

شاید برایتان جالب باشد بدانید که شیائومی حتی تلویزیون هم تولید می کند! تلویزیون های این شرکت در کشورهای محدودی عرضه می شوند اما اگر کمی جست وجو کنید، احتمالا چند نمونه از آن ها را در بازار ایران هم پیدا خواهید کرد. تلویزیون های شیائومی معمولا با سیستم عامل Android TV همراه هستند که به کاربران اجازه می دهد از اپلیکیشن های متنوعی که برای این پلتفرم وجود دارد هم استفاده کنند.

برای کشورهای غربی، شیائومی تلویزیون را بیخیال شده و به جای آن، دستگاه های ست تاپ باکس یا مدیا استریمرها را به فروش می رساند. این دستگاه ها هم با سیستم عامل Android TV همراه هستند و معمولا قیمت پایین و رقابتی هم دارند. آخرین استریمر شیائومی برای بازار کشورهای غربی، Xiaomi Mi TV Stick نام دارد که تصویر آن را در بالا می توانید مشاهده کنید.

محصولات خانه هوشمند

شیائومی چندین و چند محصول در دسته بندی گجت های خانه هوشمند دارد که بسکمک از آن ها را در بازار کشور خودمان هم می توانید پیدا کنید. برای مثال تصویر بالا مربوط به دوربین Mi Home Security است و یکی از چندین و چند محصول این خانواده به حساب می آید.

  • 10 محصول عجیب شیائومی که اصلا نمی دانستید وجود دارند

گجت هایی مثل چند شاخه های هوشمند، ترموستات هوشمند، لامپ هوشمند و اقلام دیگر را می توان در این دسته از محصولات شیائومی پیدا کرد.

لوازم جانبی

ساده ترین و در دسترس ترین محصولات شیائومی را می توانیم لوازم جانبی های این شرکت برای گوشی های هوشمند عنوان کنیم. محصولات متنوعی که پاور بانک، شارژر بی سیم، بلندگوهای بلوتوث و محصولات این چنینی را شامل می شوند و در هر فروشگاهی می توان آن ها را پیدا کرد.

در عکس بالا، جدیدترین وسیله جانبی را می بینید که شارژر بی سیم هوشمند این شرکت است. این محصول که Xiaomi Mi 20W Smart Tracking Wireless Charging Pad نام دارد، در حقیقت یک سطح نسبتا بزرگ است و در زیر آن، تنها یک سیم پیچ شارژ بی سیم وجود دارد. نکته هوشمند این شارژر این است که گوشی را در هر نقطه از سطح این شارژر که بگذارید، سیم پیچ به صورت هوشمند گوشی را پیدا می کند و دقیقا در زیر آن قرار می گیرد تا گوشی یا گجت شما را شارژ کند. شاید ایده این محصول شما را جذب نکند اما در کل هدف این است که بدون دغدغه شارژ شدن یا نشدن، گوشی یا گجت خود را روی این پد بگذارید و مطمئن باشید که در هر صورت گجت تان شارژ خواهد شد.

مروری بر سری های مختلف گوشی های شیائومی

بگذارید همین ابتدا بگوییم که خانواده گوشی های شیائومی واقعا اسامی گیج کننده ای دارند! گوشی های هر نسل از هر سری معمولا با یک عدد تعیین می شوند و سپس چند نسخه از همان گوشی ها عرضه می شوند که با توجه به ویژگی هایی که کم و زیاد دارند، قیمت های متفاوتی هم دارند. این شرکت همچنین طراحی و تعیینات گوشی هایش را با توجه به بازاری که در آن قرار است عرضه شوند را تغییر می دهد و حتی گاهی اسم یک گوشی در دو کشور متفاوت است. به خاطر همین تفاوت ها است که می گوییم خانواده گوشی های شیائومی واقعا گیج کننده هستند.

اما از دور که به آن ها نگاه کنیم، شیائومی به طور کل پنج سری گوشی دارد که برخی از آن ها حتی محصول جدیدی در یکی دو سال اخیر نداشته اند. بی هیچ مقدمه دیگری بگذارید سراغ آن ها برویم.

سری Mi

گوشی های سری Mi شیائومی، محصولات اصلی این شرکت به حساب می آیند. هر سال یک مدل جدید در این سری عرضه می شود و آخرین نسل آن ها، گوشی های سری شیائومی می 10 است که برای سال 2020 عرضه شده اند.

خود سری Mi 10 اما چندین و چند محصول دارد؛ در حال حاضر به جز مدل معمولی می 10، یک مدل Pro و یک مدل Ultra از این گوشی معرفی شده اند. همچنین به تازگی هم دو مدل جدید از این سری با نام های شیائومی Mi 10T و Mi 10T Pro هم معرفی شدند.

به طور کل گوشی های سری Mi با بهترین پردازنده های کوالکام همراه هستند و بهترین دوربین های موبایلی شیائومی را هم به همراه دارند. درباره خانواده Mi 10 هم این موضوع صدق می کند و بیشتر گوشی های این خانواده با اسنپدراگن 865 همراه بودند. دو مدل لایت هم در این خانواده معرفی شدند که آن ها پردازنده اسنپدراگن 765G داشتند. فارق از این موضوع، تمام گوشی های سری Mi 10 از شبکه 5G هم پشتیبانی می کنند.

به طور کل اگر به دنبال یک پرچم دار در بین گوشی های شیائومی می گشت، گوشی های سری Mi آن هایی هستند که باید به دنبالشان باشید. این گوشی ها به خصوص توانایی رقابت با پرچم داران اندرویدی دیگر مثل خانواده گلکسی اس و یا گوشی های وان پلاس را دارند.

سری Mi Note

در جهانی سامسونگ، نوت به بهترین پرچم دار این شرکت اختصاص دارد که با قلم لمسی S Pen همراه است. در جهانی گوشی های شیائومی اما این چنین نیست و محصولات سری Mi Note، میان رده هایی مالی به حساب می آیند.

در مجموع گوشی های سری Mi Note از نظر تعداد از گوشی های سری Mi کمتر هستند. برای مثال جدیدترین محصولات این خانواده با دو گوشی می نوت 10 و می نوت 10 پرو و در اواخر سال 2019 از راه رسیدند. پردازنده این دو محصول هم اسنپدراگن 730G انتخاب شده است.

به طور کلی، گوشی های سری Mi Note نسبت به سری Mi، پردازنده ضعیف تر و تعیینات سخت افزاری ضعیف تری دارند. آخرین محصولی که در این سری عرضه شده، می نوت 10 لایت نام دارد که به طور کل از نظر دوربین از دو برادر خود که دوربین های 108 مگاپیکسلی دارند، ضعیف تر است. شیائومی سعی کرده با عرضه سه محصول در این سری، نیازهای مختلف و برچسب های قیمتی مختلف را تحت پوشش قرار دهد.

سری Mi Mix و Mi Max

این دو سری از گوشی های شیائومی در یکی دو سال اخیر هیچ محصول جدیدی به خود ندیده اند. به طور خلاصه، سری Mi Mix با هدف نشان دادن یک طراحی برجسته با تعیینات سخت افزاری پرچم دار عرضه می شد و آخرین گوشی که در این سری دیدیم، گوشی شیائومی می میکس 3 در سال 2018 بود. این گوشی نمایشگر با حداقل حاشیه و بدون بریدگی داشت و با مکانیزم کشویی، دوربین سلفی را در زیر پنل نمایشگر قرار داده بود.

سری می مکس هم محصولاتی میان رده و مالی را همراه با باتری هایی پرظرفیت عرضه می کرد و پسوند Max هم به خاطر همین باتری ها به این سری اضافه شده بود. آخرین گوشی در این سری، گوشی شیائومی می مکس 3 بود که یک باتری حجیم 5500 میلی آمپری داشت و در سال 2018 عرضه شد. از آن زمان تا کنون، دیگر گوشی در این سری از گوشی های شیائومی معرفی نشده است.

هنوز تعیین نیست که آیا در آینده شاهد محصولات جدیدی برای این خانواده ها خواهیم بود یا نه.

سری Mi A

یکی از بزرگترین نقدهایی که به گوشی های شیائومی وارد می شود، رابط کاربری MIUI است. درواقع یک دو دستگی درباره MIUI وجود دارد و آن این است که کاربران یا عاشق MIUI هستند و یا به کل از آن نفرت دارند.

به همین دلیل بود که شیائومی یک سری گوشی جدید ساخت که با Android One یا همان اندروید خام همراه هستند و خبری از MIUI در آن ها نیست.

اولین گوشی از این خانواده، شیائومی Mi A1 نام گرفت که اتفاقا محبوبیت خیلی خوبی هم کسب کرد. متأسفانه این نسل از گوشی های شیائومی چندان ادامه دار نبوده و گوشی شیائومی Mi A3 که در سال 2019 عرضه شد، تا به امروز آخرین گوشی از این خانواده بوده است. Mi A3 که در حال حاضر اندروید 10 دارد، باید قاعدتا به روزرسانی اندروید 11 را هم دریافت کند اما مشکل اینجاست که سخت افزار آن قدیمی شده و خبری هم از نسل جدید آن به گوش نمی رسد.

اگر شما هم به محصولات شیائومی علاقه دارید اما از MIUI دل خوشی ندارید، سری Mi A برای شما ساخته شده است. امیدواریم شیائومی این سری از گوشی هایش را به دست فراموشی نسپارد و در آینده نزدیک، محصولات بیشتری از این خانواده ببینیم.

چه چیزی گوشی های شیائومی را از رقبایش متمایز می کند؟

همان طور که از ابتدای مطلب گفتیم، شیائومی برند جوانی در جهانی تکنولوژی به حسب می آید و عمر آن تنها به یک دهه می رسد. بدون هیچ اغراقی، این که شیائومی توانسته در این زمان کم خود را در بین بزرگان جهانی تکنولوژی قرار دهد، واقعا حیرت انگیز است. در ادامه سه دلیل برای پیروزیت سریع شیائومی را با هم بررسی کنیم؛

قیمت واقعا کم محصولات

گوشی های شیائومی و البته دیگر محصولات این شرکت، حاشیه سود بسیار کمی برای این شرکت به همراه دارند. این شرکت محصولاتش را با میزان کمی سود نسبت به قیمت تمام شده روانه بازار می کند که باعث می شود در مقابل رقبا، محصولی هم تراز اما بسیار ارزان تر روانه بازار کند.

چطور شیائومی این کار را می کند؟ راه حل نه چندان مخفی این شرکت این است که شیائومی خودش را یک شرکت تولیدکننده سخت افزار نمی داند! به جای آن، شیائومی یک شرکت فعال در حوزه داده ها به حساب می آید که محصولات سخت افزاری هم عرضه می کند. شیائومی به واسطه تبلیغات موجود در MIUI (درباره آن توضیح خواهیم داد) و جمع آوری اطلاعات از اپلیکیشن ها و به طور کل فعالیت های شما، درآمدزایی می کند. به عبارت ساده تر، این کاربران و استفاده آن ها از محصولات شیائومی است که درآمد اصلی شرکت را تشکیل می دهند.

این جنبه از شیائومی ممکن است برای عده ای غیر قابل انکار باشد زیرا با یک شرکتی چینی طرف هستیم که بیشتر سرورهای آن هم در خاک چین واقع شده اند. اما با این وجود بسکمک از افراد یا از این جنبه از فعالیت های شیائومی اطلاع ندارند و یا به آن اهمیت نمی دهند و برایشان مهم نیست که شیائومی با استفاده از داده هایی که از آن ها جمع می کند، درآمدزایی می کند.

در دسترس بودن برای مدت زمان بیشتر

از آنجایی که حاشیه سود محصولات شیائومی بسیار کم است، این شرکت نمی توند هر سال تعداد زیادی گوشی جدید روانه بازار کند. هزینه های تحقیق و توسعه، تبلیغات و خرده فروشی برای گوشی های جدید بسیار زیاد است. در عوض سالانه تعداد کمی گوشی مهم می سازد و برای مدت زمان زیادی آن ها را در بازار نگه می دارد. سپس چند مدل دیگر که تغییرات بسیار کمی نسبت به آن مدل های مهم دارند را به بازار عرضه می کند تا به این ترتیب سبد محصولاتش را هم تازه نگه دارد.

برای درک بهتر بگذارید با یک مثال بیشتر توضیح دهیم. شرکت وان پلاس را در نظر بگیرید که هر شش ماه یک بار، یک سری گوشی جدید روانه بازار می کند؛ ابتدا جدیدترین پرچم دارش را عرضه می کند و شش ماه بعد نسخه T از همان گوشی را به بازار می فرستد تا به این ترتیب محصولاتش همیشه تازه باشند. حالا تفاوت شیائومی با وان پلاس این است که وقتی که مدل T از پرچم دار وان پلاس به بازار عرضه می شود، فروش مدل قبلی و موجود آن در بازار به انتها می رسد.

شیائومی اما اگر پرچم دارش را در ابتدای سال معرفی کند، سعی می کند تا سال بعد و حتی بعدتر از آن، همچنان آن گوشی را در بازار نگه دارد تا مطمئن شود آخرین دلارهایی که می توانسته از فروش پرچم دارش به دست بیاورد را کسب کرده است. با این کار هم گوشی اضافه ای تولید نمی شود و هم شیائومی همیشه می تواند نیاز مشتریانش را تأمین کند.

تمرکز روی بازارهای نوظهور

به خاطر قیمت های پایین شیائومی، منطقی است که این شرکت به دنبال بازارهایی باشد که کاربران هم به دنبال گوشی های ارزان هستند. برای همین هم هست که شیائومی در بازارهایی مثل چین و هند می تواند پیروز باشد. در کشور هند که شیائومی پیروز ترین برند به حساب می آید و به سادگی می تواند برندهای دیگر مثل سامسونگ و اپل را شکست دهد.

مدل تجاری کسب و کار شیائومی به گونه ای است که به جای تمرکز مساوی روی بازارهای پریمیوم مثل اروپا و آمریکا، این شرکت ترجیح می دهد در بازارهای نوظهور حضور پررنگ تری داشته باشد. همین مدل تجاری باعث شده تا کاربران بازارهای نوظهور هم احساس نزدیکی بیشتری با شیائومی داشته باشند. این کار شیائومی از این جنبه هوشمندانه است که شرکت هایی مثل سامسونگ و اپل که سال ها بازارهایی مثل هند و چین را در نظر نمی گرفتند، حالا برای به دست آوردن سهمی از این بازارها، سخت تلاش می کنند.

داستان MIUI از چه قرار است؟

MIUI را پیش تر هم توضیح دادیم که همان پوسته شیائومی برای اندروید است. این روزها شرکت های بسیار کمی وجود دارند که گوشی هایشان را بدون پوسته و رابط کاربری اختصاصی و همراه با اندروید خام عرضه کنند. شرکت ها ترجیح می دهند با ساخت یک رابط کاربری اختصاصی برای گوشی هایشان، تجربه منحصر به فردی از اندروید را به کاربران شان ارائه کنند. در واقع این کار باعث می شود تا شرکت ها بتوانند از گوشی هایشان یک برند بسازند و MIUI هم همین وظیفه را برای شیائومی و گوشی هایش به عهده دارد.

متأسفانه MIUI را همه دوست ندارند. این رابط کاربری با اندروید خام فاصله بسیار زیادی دارد و برای خیلی از کاربران هم یک پوسته سردرگم کننده به حساب می آید. همچنین تبلیغات هم در جای جای MIUI قرار گرفته اند که پیش تر گفتیم همین تبلیغات یکی از دلایلی هستند که گوشی های شیائومی با قیمت کم و حاشیه سود کم به فروش می رسند.

در روزهای ابتدایی MIUI، این رابط کاربری حتی برخی ویژگی های اندروید خام مثل App Drawer را هم نداشت و همه اپلیکیشن ها در صفحه Home جای می گرفتند. تصمیمات این چنینی و طراحی این رابط کاربری باعث شده بود تا بسکمک از کاربران، از همن ابتدا MIUI را یک کپی از سیستم عامل iOS بنامند.

به تازگی شیائومی تغییرات زیادی در MIUI ایجاد کرده و سعی کرده تا این پوسته شباهت ظاهری کمتری به iOS داشته باشد. همچنین آخرین ویژگی های اندروید 11 هم به آن اضافه شده تا در این زمینه هم مسئله ای وجود نداشته باشد. اما تبلیغات هنوز هم در این رابط کاربری حاضر هستند که به نظر نمی رسد قرار باشد روزی شاهد حذف آن ها باشیم. دیر عرضه شدن به روزرسانی های بزرگ اندروید هم مشکل دیگری است که امیدواریم در آینده نزدیک برطرف شود.

برندهای زیر مجموعه شیائومی کدام هستند؟

تا اینجای این پست، مروری داشتیم به انواع گوشی های شیائومی اما واقعیت این است که آن ها تمام گوشی های شیائومی را شامل نمی شدند. در چند سال اخیر، این شرکت ترجیح داده با تأسیس چند برند زیرمجموعه، گوشی هایش را با طرحی های متفاوت و اسم های دیگر به بازارهای دیگر هم بفرستد.

اما تمام این برندها همچنان زیر چتر شیائومی فعالیت می کنند که این یعنی چیزهایی مثل واحد تحقیق و توسعه، کارخانه های تولید و غیره هم با شیائومی یکسان هستند. البته خود شیائومی به این برندهای زیرمجموعه اجازه می دهد تا به صورت مجزا روی ایده هایی که دارند کار کنند تا بتوانند هویت جداگانه ای داشته باشند اما در نهایت باز هم شاهد شباهت هایی بین محصولات شیائومی و برندهای زیرمجموعه اش شاهد هستیم.

ردمی

ردمی در ابتدا به عنوان یکی از سری گوشی های شیائومی معرفی شد و محصولات مقرون به صرفه ای داشت. در واقع سری ردمی در ابتدا به جهان آمد تا کاربرانی که توان خرید گوشی های سری Mi و Mi Note را ندارند، همچنان بتوانند محصولی ارزان تر و با کیفیت را از شیائومی خریداری کنند.

اما در سال 2019 شیائومی تصمیم گرفت تا ردمی را به برندی مجزا تبدیل کند. این اجازه می داد تا گوشی های سری ردمی هم از سبد محصولات شیائومی خارج شوند تا کمی سری گوشی های شیائومی مرتب تر و قابل درک تر باشند.

به تازگی ردمی سراغ تولید پرچمدار هم رفته و گوشی ردمی K30 پرو به عنوان جدیدترین پرچم دار این شرکت معرفی شده که با پردازنده اسنپدراگن 865 همراه است.

محصولاتی که بیش از همه برای ردمی سودآوری دارند، میان رده هایی مثل ردمی نوت 9 پرو هستند که با قیمت 177 دلار به بازار عرضه می شوند.

پوکو

در سال 2018 بود که یکی از گوشی های پیروز شیائومی با نام پوکو F1 معرفی شد. این گوشی در آن زمان پردازنده پرچم دار اسنپدراگن 845 را در گوشی که قیمت آن حدود 300 دلار بود ارائه می کرد. بررسی ها و اقبال از این گوشی آن قدر زیاد بود که برند زیرمجموعه جدید شیائومی یعنی پوکو توانست در سراسر جهان به شهرت خوبی برسد.

بنا به دلایلی که هنوز نمی دانیم، پوکو F1 برای مدت ها تنها گوشی بود که از این برند دیده بودیم. در نهایت پوکو به استقلال کامل از شیائومی رسید و گوشی هایی مثل پوکو F2 پرو و پوکو X3 را عرضه کرد که عکس آن را در بالا می بینید.

هنوز تعیین نیست که وجه تمایز پوکو با خود شیائومی و برند ردمی چیست چراکه گوشی های اخیر این شرکت، فقط مدل های ری برند شده از گوشی های دیگر شیائومی و ردمی بوده اند. زمان ثابت می کند که پوکو چقدر می تواند به عنوان یک برند، مستقل عمل کند و محصولاتی جدید روانه بازار کند.

بلک شارک

بلک شارک هم یک برند از زیرمجموعه های شیائومی به حساب می آید اما گویا به اندازه ردمی و پوکو مستقل نیست. روی کاغذ اما، بلک شارک برندی است که گوشی هایی با تمرکز روی بازی و به طور تعیین، گوشی هی گیمینگ تولید می کند.

جدیدترین گوشی های این برند، بلک شارک 3 و Black Shark 3 Pro هستند. هر دوی این گوشی ها با پردازنده اسنپدراگن 865 عرضه می شوند و نمایشگر با نرخ تجدید بالا دارند. طراحی آن ها هم خاص و شبیه به دیگر گوشی های گیمینگ است. ویژگی های خاصی مثل دکمه های اختصاصی روی بدنه هم در این گوشی ها دیده می شود که برای بازی کردن تعبیه شده اند.

رقبای شیائومی که باید در نظر بگیرید

با پیروزیت شیائومی در چین و هند، چند رقیب جدید هم برای این برند پیدا شدند تا آن ها هم بتوانند سهمی از این دو بازار مهم کسب کنند. بسکمک از این برندها هم خودشان زیرمجموعه یک برند بزرگتر مثل شیئومی هستند.

بزرگترین رقیب شیائومی در این بازارها، برند Realme است. مثل شیائومی، ریلمی هم سعی دارد گوشی های با کیفیت را با قیمت بسیار پایین عرضه کند و بازار هدف محصولات آن هم دو کشور چین و هند هستند. حتی اسم ریلمی هم با ردمی که برند زیرمجموعه شیائومی است، شباهت دارد.

بر خلاف شیائومی، ریلمی زیرمجموعه برند Oppo است که خود Oppo هم زیرمجموعه تولیدکننده بزرگتری به نام BBK Electronics است. این پشتوانه قوی به ریلمی اجازه داده تا بتواند با سرعت بیشتری رشد کند و بتواند گوشی های خیلی خوبی مثل ریلمی X2 پرو را روانه بازار کند.

از طرف دیگر، شیائومی به واسطه اینکه شرکت بزرگی به حساب می آید، با بازیگران بزرگتری مثل سامسونگ و اپل هم رقابت می کند. اپل که در بازار گوشی های ارزان قیمت با آیفون SE نسل جدید، حضور کمرنگی دارد و سامسونگ هم در یک سال اخیر سعی کرده با عرضه گوشی های میان رده و ارزان قیمت، سهم از دست رفته خود در هند را بازپس گیرد. بعید نیست روزی فرا برسد که شیائومی تخت پادشاهی در چین و هند را به اپل و سامسونگ واگذار کند اما قطعا با شرایط فعلی، حالا حالاها با آن روز فاصله داریم.

لحظات خوش شیائومی در این سال ها

شیائومی با تاریخ ده ساله خود، هنوز شرکت بسیار جوانی است و سخت می توان لحظات خوش این شرکت در این سال های کم را برشمرد. اما همچنان این شرکت دست آوردهای مختلفی داشته که در ادامه سه نمونه از آن ها را نام می بریم.

گوشی Mi 3 و خروج شیائومی از چین

در سپتامبر 2013 بود که شیائومی رسما گوشی Mi 3 را به عنوان جدیدترین پرچم دار خود معرفی کرد. این گوشی توانست فروش فوق العاده ای در چین داشته باشد و به فروش 18.7 میلیونی شیائومی در آن سال کمک شایانی کرد. این میزان از فروش گوشی برای یک شرکتی که سه سال از تأسیس آن می گذشت، یک رکورد فوق العاده بود.

در اوایل 2014 شرکت شیائومی رسما گفت که گوشی می 3 و ردمی 3 را می خواهد در سنگاپور هم عرضه کند. به این ترتیب اولین حضور رسمی شیائومی در خارج از مرز های چین رقم خورد که لحظات خوشی را هم برای این شرکت به همراه داشت. استقبال از این گوشی ها در سنگاپور آن قدر خوب بود که همه موجودی آن در کمتر از دو دقیقه به فروش رفت.

پس از این قدم مستحکم در خارج از چین، شیائومی تصمیم گرفت تا گوشی هایش را در کشورهای بیشتری هم عرضه کند اما تجربه سنگاپور قطعا تجربه ای فراموش نشدنی برای این برند بود.

برند شماره یک در هند

در سه ماهه سوم سال 2017 بود که شیائومی توانست سامسونگ را کنار بزند و به برند شماره یک در هند، دومین بازار بزرگ گوشی هوشمند در جهان، تبدیل شود. از آن زمان، قلمرو شیائومی در هند گسترده تر شده و در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، این شرکت گفت که 29 درصد بازار گوشی های هوشمند هند را در اختیار دارد. در همین زمان سامسونگ 26 درصد از بازار هند را در اختیار خود داشت. سومین بازیگر بزرگ هند هم برند Vivo بود که 17 درصد از بازار هند را به دست آورده بود.

این درصد ها پیروزیت شیائومی در هند را به خوبی نشان می دهند. البته که شرکت های کمی در تاریخ توانسته اند برای مدت زمان طولانی جایگاه خود در یک بازار را حفظ کنند. حتی اپل هم روزهای تاریکی داشته است. ولی فعلا که شیائومی نشان داده قرار نیست به این زودی ها از سلطنت در بازار هند کنار برود و آن مقطع در سال 2017 که این شرکت سامسونگ را کنار زد، تا همیشه در تاریخ شیائومی به عنوان یک پیروزیت بزرگ ثبت شده است.

عرضه عمومی در بورس هنگ کنگ

در یک مقطع شیائومی به این می بالید که ارزش صد میلیارد دلاری دارد. اما به عنوان یک شرکت خصوصی، بودجه آن همیشه با توجه به درآمدش و آنچه که از سرمایه گذاران به دست می آورد، محدود می شد. در این زمان، با وجود سود کمی که از فروش محصولاتش به دست می آورد، بهترین گزینه این بود که در بورس عرضه عمومی شود.

در ماه ژوئن سال 2018، این شرکت در بازار بورس هنگ کنگ عرضه عمومی و حدود 50 میلیارد دلار ارزش گذاری شد. البته که این ارزش گذاری بسیار کمتر از ادعای صد میلیارد دلاری شیائومی بود اما همچنان یک پیروزیت بزرگ برای این شرکت به حساب می آمد. به این ترتیب شیائومی به عنوان سومین برند ارزشمند گوشی در جهان شناخته شد و بالاتر از خود دو شرکت سامسونگ و اپل را می دید. در کمتر از یک دهه، شیائومی از هیچ به سومین تولیدکننده بزرگ گوشی تبدیل شده بود که به هیچ وجه دست آورد غیر قابل انکاری نیست.

لحظات تلخ شیائومی در این سال ها

فارق از موقعیت کنونی این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین برندهای سازنده گوشی در جهان، شیائومی چندین تجربه تلخ هم داشته است. در ادامه سه نمونه از آن ها را نوشته ایم که این شرکت را با مسائل جدی روبه رو کرده بودند.

ورود (و بعد خروج و دوباره ورود) به برزیل

بعد از این شیائومی توانست با پیروزیت محصولات خود را در خارج از چین هم به فروش برساند، سعی کرد در نقاط بیشتری از جهان هم حضور داشته باشد. هر بار که شیائومی به بازاری جدید پا می گذاشت، پیروزیتی سریع را به دنبال خود می دید. اما ورود این برند به برزیل چندان هم خوب پیش نرفت.

در سال 2015، این شرکت گفت که قصد دارد گوشی ردمی 2 را هم در برزیل تولید و هم به فروش برساند. این کار را هم اتفاقا توانست اجر کند اما یک سال بعد این شرکت به طور کل برزیل را ترک کرد. سپس در سال 2019 بود که شیائومی دوبره به بازار برزیل بازگشت اما این بار دیگر تنها سراغ فروش آنلاین محصولاتش در برزیل رفت.

هنوز کسی نمی داند که در ماجرای سال 2015، شیائومی چقدر ضرر مالی متحمل شد.

نقض GNU GPL

تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی موظفند به مجوزهای عمومی GNU General Public Licence پایبند باشند. این موضوع کمی پیچیده است اما به طور خلاصه، از آن جایی که اندروید یک پلتفرم متن باز است، شرکت هایی مثل شیائومی باید سورس کد کرنل های تک تک محصولات شان را به صورت عمومی منتشر کنند.

در طول این سال ها، شیائومی بارها در این زمینه به مشکل خورده است. در بسکمک از مواقع، عمومی کردن سورس کد کرنل ها را با تأخیر زیاد انجام داده و گاهی اصلا این کار را انجام نداده و GNU GPL را نقض کرده است. برای خوره های اندروید، توسعه دهندگان و افرادی که نگرانی های عرفی اخلاقی دارند، این موضوع یک مشکل بزرگ به حساب می آمد. طی سال های اخیر شیائومی در این زمینه کمی بهتر از قبل شده اما هرگز در زمینه احترام به قوانین GNU GPL نتوانسته شهرت معتبری کسب کند.

رسوایی های امنیتی و حریم خصوصی

همان طور که قبلا هم گفتیم، شیائومی خود را یک برند سازنده سخت افزار معرفی نمی کند و در عوض، برندی است که در حوزه داده ها فعالیت می کند که هم زمان سخت افزار هم به فروش می رساند. متأسفانه در این سال ها چندباری پیش آمده که داده های کاربران لو برود و همین موضوع نگرانی های بزرگی پیرامون امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران شیائومی را به وجود آورده ست.

به تازگی هم Xiaomi به خاطر قرارگیری سرور های فضای ابری خود در چین تحت فشار قرار گرفت که در نهایت مجبور شد سرور کاربران غیر چینی خود را به خارج از چین منتقل کند.

سال جاری همچنین در مقاله ای که نشریه Forbes منتشر کرد، تعیین شد که چند اپ اختصصی شیائومی و بیش از همه اپلیکیشن مرورگر پیش فرض گوشی های شیائومی، داده های کاربران را بدون رمزنگاری کردن به سرورهای شیائومی ارسال می کردند. مواجهه شرکت با این موضوع هم بسیار بد بود و این شرکت ابتدا وجود چنین مسئله ای را انکار می کرد. اما در نهایت مجبور شد تغییراتی در اپلیکیشن های خود ایجاد کند و گزینه هایی برای حفظ حریم خصوصی کاربران را به این اپلیکیشن ها اضافه کند.

خلاصه ماجرا این است که اگر به حفظ حریم خصوصی خود اهمیت می دهید و نمی خواهید هیچ داده ای از شما ذخیره شود، بهتر است سراغ شیائومی نروید زیرا این شرکت هنوز راه زیادی دارد تا در این زمینه بتواند اعتماد شما را جلب کند.

دیگر اطلاعاتی که باید درباره شیائومی بدانید

اگر تا به اینجای مطلب با ما همراه بودید، قطعا چیزهایی از شیائومی یاد گرفته اید که پیش از این نمی دانسته اید. تنها چند نکته دیگر باقی مانده که در ادامه آن ها را هم توضیح می دهیم.

Mi Account

از آنجایی که Xiaomi هم یک اکوسیستم بزرگ برای خود ساخته، امکان ساختن یک حساب کاربری شیائومی هم فرهم کرده تا بتوانید محصولات مختلف این شرکت را به واسطه این حساب کاربری، باهم همگام سازی کنید. اگر Apple ID به گوشتان خورده و با آن آشنایی دارید باید بگوییم Mi Account هم چیزی شبیه به همان است.

ساخت Mi Account کاملا رایگان است. اما از قلم نیاندازید با ساخت اکانت شیائومی، شما به این شرکت اجازه می دهید تا از داده های شما برای مصارف تبلیغاتی استفاده کند. البته گوگل هم همین کار را انجام می دهد اما اینکه برای شما شیائومی قابل اعتمادتر است یا گوگل، سؤالی است که خودتان باید به آن پاسخ بدهید.

Flash Sales

دو نکته آخری که توضیح می دهیم، متأسفانه خیلی به ما کاربرانی که در ایران زندگی می کنیم ارتباطی ندارد؛ اما برای اطلاعتان باید بگوییم Flash Sales در واقع پروموشن هایی است که شما را در صف خرید اولیه محصولات جدید این شرکت قرار می دهد تا جزء اولین نفراتی باشید که گوشی جدید شیائومی را خریداری و دریافت می کنید.

شیائومی برای تمام محصولات خود Flash Sales را در نظر نمی گیرد اما آن هایی که شامل این برنامه تبلیغاتی می شوند، می توانند اطلاعات مربوط به این پروموشن های فروش را از شبکه های اجتماعی شیائومی دریافت کنند.

فروشگاه های فیزیکی شیائومی

این شرکت برخلاف بسکمک از برندهای دیگر که بیشتر فروش آنلاین دارند، مغازه های مختلفی در کشورهای خارجی دارد. در این مغازه ها هم می توان جدیدترین گوشی های شیائومی و هم دیگر محصولات متنوع این شرکت را خریداری کرد.

علاوه بر فروش، برخی از این فروشگاه ها خدمات پس از فروش و تعمیرات را هم به مشتریان ارائه می کنند. متأسفانه ما در ایران از این امکان نیز بی بهره هستیم.

سؤال و جواب های متداول درباره شیائومی

سؤال: آیا گوشی های شیائومی به اپلیکیشن ها و سرویس های گوگل دسترسی دارند؟

پاسخ: بله، تمامی گوشی های شیائومی که برای عرضه جهانی فروخته می شوند، دسترسی کامل به فروشگاه گوگل پلی استور و دیگر سرویس های گوگل را دارند. برخلاف هواوی، شیائومی در لیست تحریم های ایالات متحده نیست و برای همین هم محدودیتی در این زمینه ندارد.

سؤال: آیا می توان محصولات شیائومی را بدون رابط کاربری MIUI خریداری کرد؟

پاسخ: بله، گوشی Xiaomi Mi A3 آخرین محصول شیائومی است که تحت برنامه Android One عرضه می شود و رابط کاربری MIUI ندارد. همچنین می توانید در اینترنت به دنبال آنلاک کردن بوت لودر و تعویض ROM باقی گوشی های شیائومی هم بگشت تا بتونید یک رام کاستوم روی گوشی شیائومی خود نصب کنید. البته از قلم نیاندازید مسؤولیت این کار با خودتان است.

سؤال: آیا امکان حذف تبلیغات از محیط MIUI وجود دارد؟

پاسخ: هم بله و هم خیر. MIUI تنظیماتی برای محدودتر کردن تبلیغات در اختیار کاربر می گذارد اما امکان اینکه همه تبلیغات را به یک باره حذف کنید، وجود ندارد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1373

به "راهنمای خرید محصولات شیائومی؛ هر آنچه باید درباره شیائومی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید محصولات شیائومی؛ هر آنچه باید درباره شیائومی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید