روابط عمومی و صنعت گردشگری

به گزارش بالیو، حرکت آزاد اطلاعات، ارتباطات و ارتقای سطح آگاهی ها و سواد عمومی در فرآیند جذب توریست بسیار معین کننده است و نتیجه بهره گیری درست و صحیح از فناوری

روابط عمومی و صنعت گردشگری

روابط عمومی در صنعت گردشگری یعنی اعتمادسازی، افزایش آگاهی های عمومی و بین المللی و شتاب دادن به صنعت سفر و توریسم.

در این میان نقش روابط ها و به خصوص روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شناخت مزایای نسبی و رقابتیِ گردشگری می تواند گردشگر بیشتری را جذب کند.

اما آنچه تا به امروز باعث عدم موفقیت صد درصدی نظام ارتباطی و روابط عمومی شده عدم وجود استراتژی ارتباطی و نبود چشم انداز در این حوزه بوده است.

در این شرایط باید قبول کرد هر عملکرد اشتباهی تا چه میزان به گردشگری کشور آسیب می رساند و کوشش در این زمینه به جز همراهی مردم و مشارکت آنان سودی نخواهد داشت.

هر چند تقویت روابط عمومی ها برای ارتقای صنعت گردشگری اجتناب ناپذیر است و آنچه باید بطور شفاف در مدل روابط عمومی گردشگری مورد توجه جدی قرار گیرد تقویت نظام اطلاع رسانی و توجه ویژه به روابط عمومی ها به عنوان مرکزی نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده، گردشگری را در ساختار بین المللی مطرح و معرفی کند.

گردشگری و میراث فرهنگی هویت ملی و موضوعی چند وجه است که بسیاری از دستگاهها با آن مرتبط هستند، شهرداری به عنوان مدیریت شهری، وزارت کشور برای اقدامات امنیتی در رابطه با گردشگران خارجی، نیروی انتظامی برای نوع تعاملات و برخورد با گردشگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی فرهنگ جامعه و دیگر نهاد ها، باید وظیفه خود را به خوبی در این زمینه انجام دهند.

به نظر می رسد برای رسیدن به مدل روابط عمومی گردشگری باید چند سیاست کلی را این زمینه در نظر گرفت که مهمترین آن ها: تخصص گرایی و حرفه ای سالاری مدیران روابط عمومی، استقلال، اعتبار و بهره گیری از تکنیک های جدید ارتباطی و از همه مهمتر ایجاد نگرش ارتباطی در تمام بدنه دولت، همه دستگاه های دولتی، همه مدیران و همه کارمندان است.

* مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

های نوین ارتباطی است.

روابط عمومی در صنعت گردشگری یعنی اعتمادسازی، افزایش آگاهی های عمومی و بین المللی و شتاب دادن به صنعت سفر و توریسم.

در این میان نقش روابط ها و به خصوص روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شناخت مزایای نسبی و رقابتیِ گردشگری می تواند گردشگر بیشتری را جذب کند.

اما آنچه تا به امروز باعث عدم موفقیت صد درصدی نظام ارتباطی و روابط عمومی شده عدم وجود استراتژی ارتباطی و نبود چشم انداز در این حوزه بوده است.

در این شرایط باید قبول کرد هر عملکرد اشتباهی تا چه میزان به گردشگری کشور آسیب می رساند و کوشش در این زمینه به جز همراهی مردم و مشارکت آنان سودی نخواهد داشت.

هر چند تقویت روابط عمومی ها برای ارتقای صنعت گردشگری اجتناب ناپذیر است و آنچه باید بطور شفاف در مدل روابط عمومی گردشگری مورد توجه جدی قرار گیرد تقویت نظام اطلاع رسانی و توجه ویژه به روابط عمومی ها به عنوان مرکزی نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده، گردشگری را در ساختار بین المللی مطرح و معرفی کند.

گردشگری و میراث فرهنگی هویت ملی و موضوعی چند وجه است که بسیاری از دستگاهها با آن مرتبط هستند، شهرداری به عنوان مدیریت شهری، وزارت کشور برای اقدامات امنیتی در رابطه با گردشگران خارجی، نیروی انتظامی برای نوع تعاملات و برخورد با گردشگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی فرهنگ جامعه و دیگر نهاد ها، باید وظیفه خود را به خوبی در این زمینه انجام دهند.

به نظر می رسد برای رسیدن به مدل روابط عمومی گردشگری باید چند سیاست کلی را این زمینه در نظر گرفت که مهمترین آن ها: تخصص گرایی و حرفه ای سالاری مدیران روابط عمومی، استقلال، اعتبار و بهره گیری از تکنیک های جدید ارتباطی و از همه مهمتر ایجاد نگرش ارتباطی در تمام بدنه دولت، همه دستگاه های دولتی، همه مدیران و همه کارمندان است.

* مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 761

به "روابط عمومی و صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط عمومی و صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید