شوک بانکی به مهاجران کانادا

به گزارش بالیو، برترین ها به نقل از هفت صبح : دیروز خبرگزاری های رسمی کشور به نقل از خبرگزاری فرانسه مونترال گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه دولت کانادا به دلیل تحریم هایی که اخیرا علیه ایران اعمال نموده و موجب توقف فعالیت سرمایه گذاران مهاجر شده، در آینده نزدیک میلیون ها دلار ضرر می نماید.

شوک بانکی به مهاجران کانادا

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

ونسان ولی، وکیل اهل مونترال روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: اگرچه این قانون استثنائاتی دارد اما به شکلی موثر مانع از ارسال وجوه ایرانی هایی می گردد که خواهان مهاجرت به کانادا هستند زیار آنها نمی توانند در بانک های کانادا حساب باز نمایند.

طبق این گزارش ایرانی ها پس از چین دومین گروه بزرگ سرمایه گذاران مهاجر در کانادا محسوب می شوند. اطلاعات گردآوری شده فقط در ایالت فرانسوی زبان کبک نشان می دهد که آنها 1695 تقاضا در سال 2010 داشته اند که این رقم درمورد چینی ها در همان سال 5999 بوده است.

یک عضو اتحادیه صنعتی کانادا اظهار کرد که هر کارگشای مهاجر سرمایه ای را با خود به همراه می آورد که به او اجازه می دهد 784 هزار دلار را با یک وام بانکی به عنوان بخشی از برنامه دولت برای پنج سال سرمایه گذاری کند.

اما در تاریخ 22 دسامبر وزارت مهاجرت کبک بیان کرد که دیگر تقاضای مهاجران سرمایه گذار احتمالی را نمی پذیرد زیرا در انتظار دریافت جزئیات بیشتر از جانب دولت فدرال است.

در عین حال بانک ها خاطرنشان نموده اند که دیگر برای مهاجران ایرانی حساب باز نمی نمایند و بنابراین دیگر به آنها وامی نمی دهند. عضو اتحادیه صنعتی کانادا هشدار داد که این امر همچنین به شرکت های کانادایی که به صادرات و واردات کالا با ایران می پردازند ضربه خواهد زد.

از تهران تا ونکوور

آنطور که در گزارش این خبرگزاری فرانسوی آمده مهم ترین شیوه مهاجرتی ایرانی ها که با این شرایط جدید تحت تاثیر قرار می گیرد. روش سرمایه گذاری در این کشور است. همین ابتدا بگوییم که شرایط دریافت اقامت کانادا در استان کبک با سایر استان ها متفاوت است و رد بخش جداگانه ای به شرایط کبک می پردازیم.

برای پاسخ به این سوال که مهاجران تاکنون از چه رها هایی به کانادا مهاجرت می کردند با اقای علی نافعی، مدیر یک دفتر خدمات مهاجرتی تماس می گیریم. روش های مهاجرت به کانادا زیاد هستند اما شایع ترین آنها به وسیله سرمایه گذاری است که متقاضی باید 180 هزار دلار خرج کند.

روش های ارزان تر دیگری هم هستند مثل اقامت تحصیلی و روش توانایی های شغلی که معمولا با کمتر از 40-30 میلیون تومان قابل حل هستند. به گفته این وکیل مهاجرتی مقصد کسانی که برای بیزینس و کار مهاجرت می نمایند تورنتو است. افراد مرفه و پولدار هم به ونکوور سفر می نماید.

اما راه دیگری هم برای مهاجرت به کانادا وجود دارد که هزینه بسیار کمتری دارد. ماجرا اینطوری است که دولت کانادا سالانه لیستی از مشاغلی که احتیاج دارد را اعلام می نماید. به طور میانگین سالانه 40-30 شغل معرف می گردد و متقاضیان باید مدارک خود را ترجمه و ارسال نمایند.

لیست مشاغل هم دامنه وسیعی دارد، از بهیار و پرستار گرفته تا لوله کش، دندانپزشک و آشپز. متقاضی که پرونده اش را می فرستد باید حداقل 67 امتیاز کسب کند.

تحصیلات با 25 امتیاز مهم ترین سهم را دارد. دانش زبان انگلیسی یا فرانسه، تجربه کاری و سن هم از عوامل موثر دیگر برای متقاضیان هستند. ضمن اینکه متقاضی بادی یکی از دو شرط زیر را داشته باشد:

1 - دارای درخواست کار از یک شرکت کانادایی که به تایید وزارت کار کانادا (HRSDC) رسیده باشد.

2 - در 10 سال گذشته حداقل یک سال به صورت تمام وقت در شغل درخواستی اش سابقه کار داشته باشد.

هزینه درخواست نامه برای مهاجرت نیروی متخصص برای نیروی اصلی 550 دلار کاناداست و برای هر همراه بالای 22 سال 550 دلار و برای همراه زیر 22 سال 150 دلار است. این طور که پیداست هزینه این نوع مهاجرت خیلی پایین تر از مهاجرت به وسیله سرمایه گذاری است. ضمن اینکه کسی که قصد استفاده از این روش را دارد پولی که باید هزینه کند فقط همین 180 هزار دلار نیست.

متقاضی باید دارایی حداقل یک میلیون و 600 هزار دلاری داشته باشد (ملک، حساب بانکی و ارزشیابی بیزینس) و البته سابقه مدیریت یا بیزینس شخصی حداقل دو سال در پنج سال اخیر داشته باشد. پس اوضاع آنقدر هم راحت نیست که هر کسی بتواند مثلا خانه اش را بفروشد و با 180 هزار دلار اقامت دائم کانادا دریافت کند.

کبک محبوب مهاجران

کبک ایالتی عجیب در کانادا، ایالتی که همه ساله ایرانی های زیادی را به سمت خود روانه می سازد و هواداران زیادی دارد. کبک از آن جهت ایالت عجیبی است که هم زبان رسمی و اصلی آن فرانسوی است و هم بعضی قوانین مهاجرت به آن با سایر ایالت های کانادا تفاوت های اساسی دارد.

پایتخت این ایالت شهر کبک و بزرگ ترین شهر آن مونترال است. آخرین آمار که در هفته گذشته منتشر شد از جمعیت هشت میلیونی این ایالت خبر می دهد. جمعیتی که تا همین چند وقت قبل شش میلیون نفر بود و خیلی ها هنوز گمان می برند این جمعیت همان مقدار باقی مانده است.

دو عامل مهم درباره دلایل افزایش این جمعیت نام برده می گردد: حضور زیاد مهاجران و کم شدن از تعداد جا به جایی خود کبکی ها که برای زندگی به دیگر ایالت های کانادا می رفتند. جالب است بدانید که نرخ رشد جمعیت در این ایالت به بیش از یک درصد رسیده که یکی از بالاترین سرعت رشد جمعیت این ایالت در 50 ساله اخیر بوده است؟

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید کبک نه تنها در بین ایرانی ها، بلکه جزو ایالت های محبوب در میان بسیاری از مردم کشور دنیا است. در سال 2010 این ایالت 54 هزار مهاجر از 130 کشور دنیا بوده که کشورهای مراکش، الجزایر و فرانسه از نظر تعداد، رتبه های اول را داشته اند.

کبک تنها ایالتی است که به صورت مستقل دارای بخش مهاجرت بوده و برای افرادی که آشنایی کافی با زبان فرانسه دارند مقصد مناسبی جهت اقامت در کانادا به شمار می آید.

ایرانی، سرمایه گذاران کبک

ایرانی ها هم یکی از شهروندانی هستند که اقامت در کبک را به سایر نقاط کانادا ترجیح می دهند. طبق آمارهای دولت کانادا البته از روند میزان مهاجرت ایرانی ها به کبک کم شده است، درحالی که حدود 10 سال پیش کبک به عنوان اولین مقصد ایرانی ها انتخاب شده بود،

در سال های اخیر رتبه اش نزول نموده است و به سومین شهر پرطرفدار ایرانی ها رسیده است. در سال 2010 فقط حدود 1300 ایرانی به این استان مهاجرت کردند و به تعداد ایرانی های قبلی این ایالت افزودند. طبق آمارهای رسمی حدود 25 هزار ایرانی و آمارهای غیرسمی حدود 40 هزار ایرانی در کبک زندگی می نمایند و یکی از قطب های اصلی در سرمایه گذاری های این استان هستند.

چگونه اقامت کبک را می توان خرید؟!

این راه دریافت اقامت، درواقع همان سرمایه گذاری در این ایالت و دریافت اقامت است که به نام خریدن اقامت معروف شده است. خبر تصمیمات جدید دولت کانادا اگر صحت داشته باشد، ایرانی ها دیگر نمی توانند از این روش استفاده نمایند. در حالت عادی برای آنکه از چنین شرایطی بتوان استفاده کرد، دو راه پیش روی شماست:

1 - دارایی خالص تان حداقل معادل یک میلیون و 600 هزار دلار کانادا باشد.

2 - مایل باشید مبلغ 800 هزار دلار را به مدت پنج سال در کانادا سرمایه گذاری کنید، بدون آنکه توقع دریافت بهره داشته باشید.

درمورد سرمایه گذاری پنج ساله کافی است سرمایه گذاران مبلغ 800 هزار دلار را به مدت پنج سال در کانادا سرمایه گذاری نمایند. سرمایه گذاری مبلغ مذکور به معنای آن است که آن را در اختیار دولت کانادا قرار می دهند تا به هر شکل که مایل بود از آن استفاده کند و در هر کجا که صلاح دانست سرمایه گذاری نماید.

دولت این مبلغ را به مدت پنج سال در اختیار می گیرد و بعد از مدت مذکور بدون بهره به فرد سرمایه گذار برمی گرداند این مبالغ برای سال 2011 است و در سال 2012 امکان تغییراتی در آن وجود دارد.

در سال 2010 حدود 9467 پرونده سرمایه گذاری کبک ثبت شده است که از این تعداد 5999 پرونده مربوط به چین و 1659 پرونده مرتبط با ایران است. آمار نهایی پرونده های سال 2011 هنوز منتشر نشده اما طبق تخمین های اداره مهاجرت کانادا این تعداد احتمالا دوبرابر خواهد شد.

چنین آماری البته یک هشدار جدی است و می تواند نشانه گسترش فرار سرمایه ها باشد. سرمایه گذاری هایی که معین نیست حتما پیروز و مفید باشد.

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

منبع: برترین ها
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 504

به "شوک بانکی به مهاجران کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک بانکی به مهاجران کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید