شکست رکورد انتقال داده

به گزارش بالیو، طبق گزارشی نو یک تراشه رایانه ای 1.84 پتابایت داده به ازای هر ثانیه را با استفاده از کابل فیبر نوری منتقل نموده است.

شکست رکورد انتقال داده

1.84 پتابایت پهنای باند برای دانلود 230 میلیون عکس در یک ثانیه کافی است.

یک تحقیق به وسیله محققان دانشگاه فنی دانمارک در کپنهاگ اجرا شده است.

برای انجام این تحقیق از یک تراشه فوتونیک استفاده شده است. تراشه فوتونیک در حقیقت یک میکروتراشه حاوی 2 یا چند بخش فوتونیک است که یک مدار کارآمد را تشکیل می دهند. این فناوری نور را ردیابی، فراوری، منتقل و فرآوری می نماید تا جریانی از داده را به هزاران کانال جداگانه تقسیم کند و آن ها را به طور یک جا در مسافت 7.9 کیلومتر بفرستد.

نشریه نیوساینتیست در این باره نوشته است:

محققان ابتدا جریان داده را به 37 بخش تقسیم کردند که هرکدام از آن ها به هسته ای جداگانه از کابل فیبر نوری ارسال شدند. در مرحله بعد این کانال ها به 233 قطعه داده تقسیم شدند که به شکل قطعات جداگانه از یک طیف الکترومغناطیسی وجود داشتند.

اینشانه فرکانس از پره های نور با فاصله یکسان در سراسر طیف، امکان انتقال داده ها در رنگ های مختلف را به طور همزمان و بدون تداخل با یکدیگر فراهم کردند و ظرفیت هر هسته را به شدت افزایش دادند.

پیش از این محققان 10.66 پتابایت داده به ازای هر ثانیه را منتقل نموده بودند؛ اما این روند با یاری تجهیزات نارکارآمد و سنگین اجرا شده بود. تحقیق تازه رکوردی تازه در مورد انتقال داده با استفاده از یک تراشه رایانشی به عنوان منبع نور ثبت نموده است.

با یاری این فناوری هزینه های انرژی به شدت کاهش و پهنای باند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در این آزمایش به میزان ای داده استفاده شده که هیچ رایانه ای در حال حاضر نمی تواند آن را ذخیره یا دریافت کند.

بنابراین محققان مجبور شدند داده های ساختگی را در تمام کانال ها منتقل و بازده هر کانال را به طور جداگانه آزمایش نمایند تا تضمین گردد تمام داده ها به شیوه کامل ارسال و احیا شده اند.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 آبان 1401 بروزرسانی: 1 آبان 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2283

به "شکست رکورد انتقال داده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست رکورد انتقال داده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید