فرصت نامحدود فیفا برای اتمام لیگ ها ، لیگ نوزدهم در هر شرایطی تمام می گردد

به گزارش بالیو، فیفا تصمیم گرفته به لیگ ها زمان نامحدودی بدهد تا مسابقات فصل جاری به سرانجام برسد و موضوع انتخاب قهرمان لیگ نوزدهم از سوی سازمان لیگ منتفی است.

فرصت نامحدود فیفا برای اتمام لیگ ها ، لیگ نوزدهم در هر شرایطی تمام می گردد

ویروس کرونا دنیای فوتبال را هم به سرعت تحت تاثیر قرار داد و مسابقات مهم فوتبال یکی بعد از دیگری تعطیل شد. هرچند لیگ ها با در نظر دریافت سود کلانی که از برگزاری و پخش مسابقات دارند در ابتدا با تعطیلی مخالف بودند، ولی ابتلای تعدادی از بازیکنان و مربیان چاره ای برای آنها باقی نگذاشت و همه به خانه نشینی اجباری تن دادند. این روزها به جز لیگ های مهجوری مثل بلاروس، تاجیکستان و نیکاراگوئه هیچ مسابقه مهمی برگزار نمی گردد و همه منتظر بازگشت زندی به شرایط عادی هستند.

عالم گیری کرونا علاوه بر تعطیلی مسابقات، دنیای فوتبال را در یک بلاتکلیفی عظیم قرار داده است. مهمترین سوالی که این روزها همه می پرسند این است که تکلیف مسابقات نیمه کاره چه خواهد شد؟ در آغاز تصور می شد تعطیلی مسابقات کوتاه خواهد بود و لیگ های ملی و قاره ای پس از وقفه ای کوتاه از سر گرفته خواهد شد، ولی با بالا رفتن آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا یوفا مجبور شد برای جلوگیری از تداخل مسابقات باشگاهی اروپا با بازی های ملی، یورو 2020 را لغو کند. ولی این هم کافی نبود و پس از مدتی این بحث مطرح شد که اگر دوره این بیماری طولانی تر گردد، چاره ای جز برگزاری ادامه مسابقات در سرانجام تابستان نخواهد بود. در همین شرایط بود که گزینه نیمه کاره گذاشتن مسابقات این فصل و آغاز مسابقات فصل آینده با تقویم عادی مطرح شد.

هرکدام از این گزینه ها نکات مثبت و منفی خودش را دارد و همچنین هواداران و مخالفانی. برگزاری ادامه مسابقات در سرانجام تابستان اجازه می دهد تا زحمت تیم ها هدر نرود و سرنوشت قهرمان، همچنین صعود و سقوط تیم ها معین گردد. این در حالی است که طولانی شدن مسابقات، زمان آغاز فصل آینده را عقب می اندازد و از طرف دیگر پنجره جابجایی تابستانی را مختل می نماید. نیمه کاره گذاشتن مسابقات این حسن را دارد که فشار کمتری به بازیکنان وارد می گردد، جابجایی و آغاز فصل آینده با روال همیشگی پیش خواهد رفت. با انتخاب این روش اما تیم هایی مثل لیورپول که فرصت قهرمانی داشتند، زیان می بینند.

-

فوتبال آسیا و ایران هم در شرایط مشابهی واقع شده است. مقدماتی جام جهانی عقب افتاده و لیگ قهرمانان آسیا ممکن است با فرمول جدیدی برگزار گردد. لیگ برتر ایران، لیگ یک و جام حذفی هم بلاتکلیف مانده اند و سازمان لیگ منتظر تصمیمات نهادهای بین المللی مثل فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا است. باشگاه ها، مربیان و بازیکنان هم نظرات مختلفی دارند. تمایل اکثریت ادامه مسابقات پس از صدور اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا است، ولی اگر این تعطیلی طولانی گردد و چاره ای جز نیمه کاره مانده مسابقات نباشد، سازمان لیگ در موقعیت سختی قرار می گیرد. از یک طرف پرسپولیس معتقد است که به خاطر صدرنشینی لیگ برتر جام باید به این تیم داده گردد و از طرف دیگر سایر تیم ها بر این باورند که قهرمانی نباید به هیچ تیمی تعلق بگیرد.

به نظر می رسد پاسخ تمام این سوالات و ابهامات روشن شده و این بلاتکلیفی عظیم به سرانجام می رسد. بر اساس گزارش اختصاصی سایت اتلتیک، فیفا تصمیم گرفته ادامه فصل جاری تحت هر شرایطی برگزار گردد و به لیگ ها زمان نامحدودی داده تا مسابقات به سرانجام برسد. فیفا همچنین قرار است پنجره جابجاییی را عقب بیاندازد و بازیکنانی که قراردادشان در ماه ژوئن (خرداد) به سرانجام می رسد تا سرانجام فصل در خدمت تیم فعلی شان خواهند بود.

فیفا با این تصمیم که قرار است در 48 ساعت آینده اعلام گردد به بلاتکلیفی عظیم باشگاه ها و لیگ ها سرانجام می دهد. دلیل این تصمیم این است که شدت و ضعف شیوع کرونا در کشورهای مختلف متفاوت است و نمی توان زمان واحدی را برای آغاز برگزاری و سرانجام مسابقات در نظر گرفت. با این تصمیم باشگاه هایی که در فصل جاری موقعیت خوبی داشتند، نگرانی بابت هدر رفتن زحمات شان نخواهند داشت. البته این یک راه چاره ایده آل نیست و هنوز معین نیست که مسابقات فصل آینده چه زمانی آغاز خواهد شد؟

با ابلاغ رسمی فیفا، سازمان لیگ فوتبال ایران هم از بلاتکلیفی خارج می گردد و تنها باید منتظر اجازه ستاد ملی کرونا برای آغاز دوباره مسابقات باشد. در این شرایط انتظار می رود فصل فوتبال که قرار بود اردیبهشت ماه به سرانجام برسد تا فصل تابستان ادامه پیدا کند، ولی عجله ای برای بستن پرونده فصل 99-98 وجود نخواهد داشت.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1042

به "فرصت نامحدود فیفا برای اتمام لیگ ها ، لیگ نوزدهم در هر شرایطی تمام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت نامحدود فیفا برای اتمام لیگ ها ، لیگ نوزدهم در هر شرایطی تمام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید