قایق پرنده AG600 Kunlong؛ عظیم ترین هواپیمای شناور دنیا در چین

به گزارش بالیو، ویژگی خاص Kunlong این است که دارای ابزار فرود قابل جمع شدن بوده که به آن اجازه می دهد علاوه بر آب، روی باندهای زمینی هم عملیات بلند شدن و فرود را به سادگی انجام دهد.

قایق پرنده AG600 Kunlong؛ عظیم ترین هواپیمای شناور دنیا در چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزیاتو، تازهترین قایق پرنده چین اولین تست خود را در آب های آزاد با پیروزیت به خاتمه رساند. هواپیمای شناور AG600 Kunlong در این تست توانست با پیروزیت از آب های دریای زرد در ساحل شرقی چین بلند گردد و بدین ترتیب چین یک گام دیگر به بازگشت قایق های پرنده نزدیک شد، پروژه ای که در دوران جنگ سرد به طور جدی از جانب شوروی دنبال می شد. این هواپیمای شناور که تنها نیم ساعت در 26 جولای گذشته پرواز کرد، اولین پرواز پیروز این هواپیما از روی آب پس از تست های اولیه پروازی در آب های آرام در منطقه ای در استان هوبی بود.

این آزمایش در شرایط واقعی و در میان رفت و آمد قایق ها و کشتی های متعدد صورت گرفت تا هر چه بیشتر به شرایط پروازی در دنیای واقعی شبیه باشد. این هواپیمای شناور تازه ترین پروژه کمپانی صنعت هوانوردی چین است که تنها سه سال پس از اولین پرواز خود در سال 2017 رخ می دهد. هواپیمای شناور که عظیم ترین در نوع خود در دنیا به تعداد می آید رقبای دیگری هم داشت. در سال های اخیر کارخانجات هواپیماسازی چین نمونه های خاص خود را که رقیب نمونه های بویینگ و ایرباس بودند فراوری و به ارتش چین عرضه نموده بودند. این نمونه ها به خاطر شباهت زیاد به نمونه های غربی و توسعه پنهانی مورد انتقاد قرار گرفته بودند.

اما کمپانی هوانوردی چین اکنون در فراوری نمونه های تازه قایق های پرنده پیشگام بوده و Kunlong ساخت این کمپانی شباهت زیادی به هواپیمایSpruce Goose هاوارد هیوز دارد، قایق پرنده متعلق به دوران جنگ دنیای دوم که قرار بود در اختیار ارتش ایالات متحده قرار گیرد اما هیچگاه وارد سرویس ارتش این کشور نشد. قایق پرنده چینی در تست های اخیر خود نشان داده که ابزار نظامی قابل اتکایی است و به احتمال فراوان در ارتش چین به کار گرفته خواهد شد. چین توسعه این قایق پرنده را در سال 2009 شروع نموده با این هدف که از آن در عملیات های دریایی ارتش و بعلاوه عملیات جستجو و نجات در ماموریت های غیرنظامی استفاده نماید. طراحی خاص این هواپیما به آن اجازه می دهد که به طور کامل و مستقیم روی آب فرود آمده و نیازی به ابزارهای شناور مانند پل موقت یا پانتون نیست.

طراحی AG600 Kunlong یک طراحی بسیار نادر برای دوران مدرن است اما قایق های پرنده در اوایل صنعت هوانوردی در این حوزه بسیار پرطرفدار بوده و مسیرهای هوایی برای مقاصد جزیره ای دوردست را باز کردند. بیشتر هواپیماهای دریایی یا هواپیماهای شناور امروزی روی پل های موقتی شناور فرود می آیند در حالی که سینه قایق-هواپیما هیچگاه با آب تماس مستقیم پیدا نمی نماید. نمونه چینی اما بسیار شبیه نمونه چوبی H-4 Hercules ساخته شده به وسیله هاوارد هیوز دارد که به وسیله منتقدان به نام Spruce Goose شناخته می شد و تنها یک پرواز انجام داد. نسخه چینی اما برخلاف Hercules برای نقل و انتقال مسافران به کار گرفته نشده و برای عملیات های دریایی به وسیله موسسات دولتی مختلف به کار گرفته خواهد شد.

هلیکوپترها به لطف معلق ماندن خود تنها در ارتفاع چند متری از سطح آب معمولاً بر انجام عملیات های دریایی مانند عملیات های جستجو و نجات مورد استفاده بوده اند اما کاربردهای متعدد قایق های پرنده، به ویژه با بردهای بیشتر و سرعت های بالاتر، می تواند فزونی هلیکوپترها را در این گونه عملیات ها کاهش دهد. قایق پرنده چینی 120 فوت (بیش از 36.5 متر) طول داشته و فاصله بین دو بال آن هم 127 فوت (حدود 39 متر) است که آن را از لحاظ سایز به جت مسافربری بویینگ 737 نزدیک می سازد. اما برخلاف این جت مسافربری، AG600 تنها می تواند 50 مسافر غیر از خدمه در خود جای دهد. موتورهای توربوپراپ شش تیغه این هواپیمای شناور می توانند آن را تا 2800 مایل دورتر ببرند که معادل فاصله بین سیاتل و میامی است.

ویژگی خاص Kunlong این است که دارای ابزار فرود قابل جمع شدن بوده که به آن اجازه می دهد علاوه بر آب، روی باندهای زمینی هم عملیات بلند شدن و فرود را به سادگی انجام دهد. علاوه بر این، این قایق شناور می تواند برای عملیات های مهار آتش سوزی هم مورد استفاده قرار گیرد و برای برداشت آب نیازی به مراجعه به مکان های خاص ندارد و با فرود روی آب می تواند مخزن های آب خود را پر نموده و دوباره بلند گردد، تا جایی که طول امواج بلندتر از 6 فوت نباشد. تانکرهای داخلی این قایق پرنده ساخت چین گنجایش 12 تن آب را داشته که آن را به ابزاری موثر برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل های این کشور تبدیل می نماید. کمپانی سازنده تا به امروز 17 سفارش برای این قایق پرنده دریافت نموده و انتظار می رود اولین نمونه ها در سال 2022 به مشتریان تحویل داده شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1893

به "قایق پرنده AG600 Kunlong؛ عظیم ترین هواپیمای شناور دنیا در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قایق پرنده AG600 Kunlong؛ عظیم ترین هواپیمای شناور دنیا در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید