17 حقیقت جالب درباره ترکیه که نمی دانستید

به گزارش بالیو، درباره ترکیه حقایق جالبی وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست و می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. در ادامه به 17 حقیقت جالب درباره ترکیه می پردازیم.

17 حقیقت جالب درباره ترکیه که نمی دانستید

1- ترکیه دارای یکی از قدیمی ترین و عظیم ترین بازارهای جهان است

بازار عظیم استانبول یا Kapalı Çarşı تاریخی طولانی دارد و تاسیس آن به سال 1455 باز می گردد. این بازار بعد از پیروزی حکومت عثمانی به قسطنطنیه احداث شد و در طول زمان گسترش یافته و اکنون دارای 61 خیابان و بیش از 3 هزار مغازه است. زیربنای این بازار حدود 3.1 هکتار است و البته چندان امکان پذیر نیست که بتوانید در تمام بخش های این بازار گردش کنید. بر اساس گزارش Travel Leisure بازار عظیم استانبول برترین جاذبه گردشگری جهان در سال 2014 بوده است که بیش از 91 میلیون نفر از آن بازدید داشته اند.

2- وجود مرغ در دسر

یکی از نشانه های حکومت عثمانی در ترکیه سینه مرغ است که به صورت یک نوع پودینگ سرو می گردد. این پودینگ ترکیبی از مرغ سوخاری شده، شیر و شکر است که به همراه دارچین ارایه داده می گردد و البته مزه بسیار خوبی دارد. گردشگران می توانند در تمام رستوران های ترکیه، این پودینگ را در منوی غذا مشاهده نمایند.

3- ترکیه، وارثی برای آثار تاریخی

در حقیقت ترکیه دارای 15 اثر تاریخی است که در یونسکو ثبت شده و 62 اثر تاریخی نیز در لیست Tentative ثبت شده است. در این بین می توان به معابد دوره نوسنگی (Göbekli Tepe)، شهر کتاب مقدس (افسوس - Ephesus) و میدان نبرد در جنگ جهانی اول (Gallipoli) اشاره نمود. تمام این ویژگی ها باعث شده اند که ترکیه یکی از شش مقصد پربازدیدجهان باشد.

4- Santa Claus (بابا نوئل) در ترکیه به جهان آمده است

Saint Nicholas در یکی از شهر های شمالی ترکیه با نام پاتارا (Patara) متولد شده است و البته وی تنها فرد مقدسی نیست که مربوط به ترکیه می گردد. مکان استراحت مریم مقدس نیز نزدیک به شهر افسوس (Ephesus) بوده است. Saint Paul نیز در یکی از شهر های جنوبی ترکیه با نام تارسوس (Tarsus) متولد شده و از سایر افراد مقدس که در این کشور بوده اند می تواند به حضرت ابراهیم اشاره نمود. گفته می گردد که کشتی نوح نیز بعد از وقوع یک سیل عظیم، در ترکیه (کوه آرارات) به زمین نشسته است.

5- یک نوع از لاک پشت های نادر مدیترانه در ترکیه حفاظت می گردد

ساحل Iztuzu

ساحل ایزتوزو (İztuzu) در سمت غربی فتحیه قرار گرفته و یک منطقه حفاظت شده برای لاک پشت های دریایی به شمار می رود که در معرض انقراض هستند. لاک پشت ها بین ماه می و اکتبر به ساحل می رسند و به سمت ساحل می رود تا در آن تخم گذاری نمایند و جمعیت خود را افزایش دهند. در این ساحل هر ساله حدود 300 لانه لاک پشت به چشم می خورد و دولت نیز پیروز شده است که تعادل مناسبی بین گردشگران و حیات این جانور در حال انقراض ایجاد کند. لازم به ذکر است که ساحل پاراتا طولانی ترین ساحل در دریای مدیترانه است و حدود 19 کیلومتر طول دارد.

6- ترکیه گل لاله را به جهان هدیه داده است

معلوم نیست که گل لاله برای اولین بار در کجا روییده است؛ اما گفته می گردد که گل لاله بین عثمانی ها محبوب بوده و لاله توسط این حکومت به اروپا معرفی شده است. گفته می گردد که یک سفیر در دوره سلطان سلیمان عثمانی در قرن شانزدهم پیاز گل لاله را به هلند برده است و همین باعث شده که هلند نیز با گل لاله معروف گردد. از بعضی کالا های دیگر که کشور های اروپایی از ترکیه به ارث برده اند می توان به قهوه و گیلاس اشاره نمود.

7- اسکی بر روی طولانی ترین راستا اسکی در اروپا

ترکیه دارای مناطق کوهستانی بسیار زیادی است که در کنار سواحل زیبای این کشور جولان می دهند و گردشگران در فصل زمستان می توانند در دامنه این کوه ها اقامت نمایند. Palandöken در سمت شرقی ترکیه و شهر ارزروم واقع شده است و دارای 3125 متر ارتفاع است که طولانی ترین راستا اسکی (بر روی برف) در اروپا به شمار می رود.

8- استانبول دارای یکی از هیجان انگیز ترین صحنه های هنری است

دوسالانه استانبول (Istanbul Biennial) اکنون در چهاردهمین دوره خود است و یکی از پربازدید ترین نمایشگاه های جهانی هنر به شمار می رود. لازم به ذکر است که در سال 2013 بیش از 300 هزار نفر از این نمایشگاه هنری بازدید کردند و به همین دلیل در بین برترین نمایشگاه های هنری در جهان قرار می گیرد. در امسال (2015) این دوسالانه در 60 سالن برگزار خواهد شد که هر دو طرف تنگه بسفر (Bosphorus) را به خود اختصاص خواهد داد.

9- سفر بین قاره ها به وسیله راه های زیر زمینی

شاید بتوان گفت که استانبول یکی از عظیم ترین شهر های اروپا است اما بخش زیادی از آن در آسیا شکل گرفته است. این شهر دارای یک راستا ریلی زیرزمینی است که به اروپا متصل می گردد و از تنگه بسفر عبور می نماید. لازم به ذکر است که ترکیه مترو مارمارای را در سال 2013 تاسیس کرد.

10- کشاورزی از ترکیه آغاز شده است

مورخان بر این باور هستند که کشاورزی حدود 11 هزار سال پیش در ترکیه آغاز شده است. در جنوب مرکزی این کشور، شهر Çatalhöyük زادگاه کشاورزی شناخته می گردد و گفته شده که ساکنان این شهر گندم و جو را نیز به رژیم غذایی خود افزوده بودند. البته علف های همان دانه ها در حال حاضر نیز در جنوب ترکیه می رویند. لازم به ذکر است که اکنون این کشور، یکی از ده کشور برتر در زمینه فراوری غلات به شمار می رود.

11- ترکیه میزبان مکان های مهمی از آیین مسیحیت است

حدود 99 درصد از جمعیت ترکیه مسلمان هستند؛ اما سالانه ده هزار مسیحی از این کشور به عنوان زائر بازدید می نمایند. حفره غار (Grotto dug) که توسط روحانی Peter ساخته شده است، اولین مکان برای پرستش در مذهب مسیحیت در ترکیه به شمار می رود. در طول قرن اول میلادی بسیاری از کلیسا ها در زیر زمین ساخته می شدند و اکنون شواهدی از آن در شهر فیندیکلی (Findikli) وجود دارد. استانبول نیز به مدت 1500 سال است که میزبانی از مسجد-کلیسا جامع ایاصوفیه را بر عهده گرفته است و اکنون این محل تبدیل به یک موزه شده است. در شهر قیصریه (Kayseri) نیز کلیسای مربوط به ارامنه وجود دارد که قدمتی 1700 ساله دارد.

12- کشتی دریافت با بدن روغنی، ورزش ملی ترکیه است

حدود 654 سال است که کشتی دریافت در حالی که بدن کشتی گیران آغشته به روغن (اغلب روغن زیتون) است ورزش ملی ترکیه به حساب می آید. Oil Wrestling یا Grease Wrestling یک نوع از کشتی است که جهت لیز خوردن دست طرف مقابل، بدن خود را به روغن آغشته می نمایند. البته مسابقه کشتی شتر ها نیز در هر زمستان در مناطق ساحلی دریای اژه برگزار می گردد. کشتی گاو نر یکی دیگر از تفریحاتی است که در اطراف دریای سیاه محبوبیت دارد.

13- معابد موجود در ترکیه مربوط به دوره شکار می گردد

این باور وجود دارد که انسان های نخستین تا پیش از زمان سکونت دائمی و کشاورزی، اقدام به ساخت سازه های عظیم نمی کردند؛ اما بعد از این موضوع انسان ها سازه هایی را ساخته اند که نمونه های آن در گوبکلی تَپه (Göbekli Tepe) در جنوب ترکیه کشف شده است. اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد 2 هزار سال قبل از انقلاب کشاورزی، بنا هایی ساخته شده بود. سازه موجود در گوبکلی تَپه به قبل از دوره سفالگری، زبان نوشتاری و اختراع چرخ باز می گردد.

14- صنعت فیلم در ترکیه پررونق است

زمانی که Nuri Bilge Ceylan کارگردان فیلم Sleep won در سال 2014 جایزه نخل طلایی را از آن خود کرد نشان داد که صنعت فیلم در ترکیه احیا شده و اطلاعات منبی بر اینکه ساخت فیلم در این کشور 5 برابر افزایش خواهد یافت و به 100 فیلم در سال خواهد رسید، منتشر شد. ترکیه یکی از معدود کشور هایی است که میزان فروش فیلم های خانگی آن از فروش سینمایی فیلم های هالیوودی بیشتر است. البته مجموعه فیلم های تلویزیونی این کشور نیز به خاورمیانه صادر و پخش می گردد.

15- در ترکیه هر 10 روز یک بار ، گیاه جدیدی کشف می گردد

ترکیه دارای 10 هزار نوع گیاه و 80 هزار نوع حیوان است که همین موضوع باعث شده است جزو یکی از 35 کشور با تنوع زیستی بالا به حساب بیاید. ترکیه یک مکان بسیار مناسب برای عاشقان گل به شمار می رود و لاله های واژگون بومی در این کشور نیز بسیار زیبا هستند.

16- ترکیه مرکز جهان است

به وسیله فرودگاه آتاتورک در استانبول، افراد تقریبا می توانند به همه جای جهان سفر نمایند و حدود 260 مقصد به وسیله این فرودگاه قابل دسترسی است. ناوگان هواپیمایی مدرن در ترکیه باعث شد که خطوط هوایی این کشور سریع تر رشد کند و اکنون 4 سال است که خطوط هوایی ترکیه یکی از بهترین ها در اروپا به شمار می رود.

17- یادگیری زبان ترکی با وجود ظاهر پیچیده، بسیار ساده است

زبان ترکی پیچیدگی های خاص خود را دارد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید حروف در هم پیچیده زیر، یک کلمه 70 حرفی است: Muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebileceklerimizdenmişsinizcesine معنای این کلمه بدین صورت است: اگر شما از آن افراد هستید، ما به سادگی قادر نخواهیم بود تا هماننده سازنده های ناپیروز، چیزی را بسازیم. این کلمه طولانی ترین کلمه ای است که در ترکی می توان ساخت و از کلمه Muvaffakiyet (پیروزیت) گرفته شده است. شاید بتوان گفت شیوه حرف زدن ترک ها ترکیبی است از نوار آسیایی و چین، اما با این اوصاف یادگیری زبان ترکی کار ساده ای است. لازم به ذکر است بر اساس اصلاحاتی که در سال 1920 صورت گرفت، شکل نوشتاری واژه های ترکی از عربی به لاتین تغییر شکل داد. با 17 حقیقت جالب ترکیه آشنا شدیم، کدام یک از این حقایق برای شما جالب تر به نظر می رسد؟

منبع: گردشبان
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1016

به "17 حقیقت جالب درباره ترکیه که نمی دانستید" امتیاز دهید

1 کاربر به "17 حقیقت جالب درباره ترکیه که نمی دانستید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 حقیقت جالب درباره ترکیه که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید