متروی استکهلم؛ طولانی ترین گالری هنری در دنیا

به گزارش بالیو، استکهلم، مرکز کشور سوئد و شهری بنا شده بر روی 14 جزیره است که به وسیله پل با یکدیگر پیوند دارند. حال متروی این شهر که یکی از قدیمی ترین شبکه های حمل و نقل زیرزمینی در دنیا است، طولانی ترین گالری هنری دنیا نام گرفته است.

متروی استکهلم؛ طولانی ترین گالری هنری در دنیا

استکهلم در زمینه شاهکار های هنری روی زمین هیچ کمبودی ندارد، اما این شاهکار هنری که در زیر زمین و در اصل زیر 14 جزیره که مجمع الجزایر معروف را تشکیل می دهند، پنهان شده است. طول متروی استکهلم، بیش از 100 کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن، بیش از 90 است. راهرو های متروی استکهلم، لقب طولانی ترین گالری هنری دنیا را به خود اختصاص داده اند، زیرا تنها سوئدی ها می توانند ایستگاه های کسل نماینده مترو را به طرز عجیبی هیجان انگیز و سرگرم نماینده طراحی نمایند.

این همه هنر از کجا می آید؟

حضور این هنر درون شبکه مترو، نشان می دهد که سوئدی ها به صورت انحصاری هنرمند و ایده پرداز هستند. ایستگاه مترو، بخشی از جامعه است که مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرید، به همین علت سوئدی ها در دهه 1950 تصمیم گرفتند هنر را از این طریق با تمام مردم به اشتراک بگذارند. آن ها معتقد بودند، هنر نباید تنها متعلق به گالری ها و موزه های معروف استکهلم باشد.

در آن موقع و تاریخ، که تقریبا به بعد از جنگ دنیای دوم باز می شود و افراد تنها در پی ساخت سر پناهی ساده بودند، انجام چنین پروژه سنگین و گسترده ای در اروپا غیر معمول بود. اما اگر تاریخ ان زمان را مورد مطالعه قرار دهید، متوجه خواهید شد که در این جنگ و کشمکش، سوئد کاملا بی طرف بود. همین بی طرفی باعث شد از شرایط بد مالی و بی پولی رنجی نبرد.

اگر چه این اثر هنری برای مردمان سوئد که هر روز در حال اجرا سفر های روزانه به وسیله مترو هستند، عادی شده، اما هنوز برای مسافران و افرادی که خارج از شهر زندگی می نمایند، از جذابیت خاصی بر خوردار است. این گالری هنری متشکل از مجسمه، نقاشی، حکاکی، موزائیک و ... است، زیرا برای خلاقیت در این گالری زیر زمینی، هیچ محدودیتی وجود نداشته است.

برای این پروژه بزرگ، 150 هنرمند انتخاب شدند تا به وسیله هنر منحصر به فرد خود، زندگی را به بیش از 90 ایستگاه متروی استکهلم بیاورند. هر ایستگاه با ایستگاه دیگر فرق دارد و پیغام خاص خود را منتقل می نماید. بعضی از راهرو های این ایستگاه ها با لایه هایی از بتن پوشانده شده اند تا ظاهری شبیه به غار داشته باشند. بعلاوه در ایستگاه تی-سنترالن، هنرمند برای ادای احترام به تمامی کارگرانی که در این پروژه فعالیت داشتند، به جای اینکه نام آن ها را در تابلویی بنویسد و هیچ کس هم متوجه آن نشود و آن را نخواند، تصویر نجار، معدن چیان، جوشکار ها و حتی نقاش را بر روی سقف این ایستگاه کشیده است.

تور در متروی استکهلم

زمانی که به استکهلم سفر می کنید، باید در فهرست برنامه های خود، سفر در بعضی از ایستگاه های زیرزمینی باارزش و قابل توجه را هم جای دهید. البته شاید وقت کافی برای بازدید از تمامی آن ها را نداشته باشید اما این ایستگاه ها را به هیچ عنوان از دست ندهید:

  • کونگستراگاردن (Kungsträdgården)- خط آبی
  • تی-سنترالن (T-centralen)- خط آبی
  • رادهوست (Rådhuset)- خط آبی
  • سولنا سنتروم (Solna Centrum)- خط آبی
  • استادیون (Stadion)- خط قرمز

قبل از رفتن بهتر است بدانید

اگر در حال برنامه ریزی برای عکس گرفتن هستید، برترین برای بازدید از این گالری هنری می تواند عصر و شب باشد، زیرا جمعیت کمتری در رفت و آمد است.

بعد از خرید بلیط، می توانید تا هر زمانی که بخواهید در ایستگاه متروی استکهلم بمانید. به عبارتی می توان گفت که بازدید از این گالری هنری زیر زمینی، بیشتر از چند کرون برای شما هزینه نخواهد داشت.

اگر ترجیح می دهید با تور و هدایت آن ها در این سفر همراه باشید، تور های رایگان با زبان انگلیسی در طول تابستان در ایستگاه ها وجود دارند. فقط برای پیوستن به آن ها باید بلیط معتبر تهیه کنید.

پیشنهاد ما این است که این فعالیت را در یک روز سرد و بارانی انجام دهید، زیرا هیچ کس نمی خواهد یک روز آفتابی و عالی در سوئد را زیرزمین بگذراند.

منبع: کجارو / toeuropeandbeyond.com
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2123

به "متروی استکهلم؛ طولانی ترین گالری هنری در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متروی استکهلم؛ طولانی ترین گالری هنری در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید