مسجد امام اصفهان ، خاص ترین مسجد اصفهان

به گزارش بالیو، مسجد امام که در دوره صفویه ساخته شده است با 400 سال قدمت، هنوز به عنوان یکی از زیباترین مساجد ایران و از زیباترین مسجد های اصفهان در نوع خود محسوب می گردد. معماری مسجد امام اصفهان زیبا و خیره کننده است و در سبک معماری اسلامی به عنوان یک بنای مهم، مورد تحسین و احترام است. این مسجد که یک شاهکار فوق العاده طراحی و ساخت محسوب می گردد بخش جدایی ناپذیری از مجموعه میدان نقش دنیا محسوب می گردد و هم این مجموعه را کامل نموده و هم آن را به یکی از برترین مقاصد گردشگری اصفهان و یکی از خاص ترین مسجدهای اصفهان در طی سالیان دراز تبدیل نموده است. مسجد امام نام های زیادی دارد، آن را به نام های مسجد امام اصفهان، مسجد شاه، مسجد جامع عباسی و مسجد شاه اصفهان در میدان امام اصفهان نیز می شناسند. برای آشنایی بیشتر با مسجد امام اصفهان با خبرنگاران همراه باشید.

مسجد امام اصفهان ، خاص ترین مسجد اصفهان

معماری مسجد امام اصفهان

معماری مسجد امام اصفهان یکی از زیباترین معماری های اصفهان است که به سبک معماری اسلامی اصفهان ساخته شده است. معاری مسجد امام اصفهان مجموعه شگفت آوری از کاشی کاری های پیچیده، جزئیات زیاد و دقیق و چوبکاری های سنتی هنر ایرانی است. با اطمینان می توان گفت که هر سانتی متر از کاشی کاری های فوق العاده این مسجد نمادین، بیش تر از باقی مسجدهای اصفهان منعکس نماینده طراحی فوق العاده طراحان ایرانی است. بازدید نمایندگان و گردشگران با یک بار ایستادن در مقابل معماری مسجد امام اصفهان، این زیبایی پیچیده و شگفت آور می توانند از چندین وجه عکس های زیبا و متفاوتی بگیرند. با ما همراه شوید تا در خصوص بازدید از مسجد امام اصفهان مطالب بیشتری بیاموزیم.

آشنا شدن با این مسجد قدیمی

مسجد شاه اصفهان امام که از زیباترین های معماری مسجد امام اصفهان است بیش تر تزئینات آن بر پایه تکنیک هفت رنگ طراحی شده است. گل هایی با رنگ های متنوع و الگوهای خطاطی دیوارها، گنبد و همه جای این مسجد سلطنتی را زینت داده اند. این مسجد فوق العاده، که با 18 میلیون آجر و 475000 قطعه کاشی ساخته شده است ویژگی ها و جلوه خاصی را به ما عرضه می نماید. مسافران این مقصد گردشگری شاهد برترین نمونه از نمایش هنر و نبوغ ایرانی خواهند بود. حتی قبل از ورود به مسجد، شکل کلی و معماری مسجد امام اصفهان واضح ترین ویژگی خاص این مسجد است. مانند بسیاری از مسجدهای اصفهان، این مسجد نیز رو به روی مکه ساخته شده است، اما این ویژگی به میزان درب ورودی غول پیکر مسجد، عجیب و حیرت آور نیست. محققان پس از آنالیز و تعمق زیاد متوجه شده اند که در پس زوایای مختلف موجود در ساخت بنای اصلی و ساخت ورودیه عجیب مسجد ملاحظات و دلایل زیادی وجود دارد. به خاطر وجود یک ورودی بزرگ و چهار مناره بزرگ و یک گنبد با شکوه، اگر کل ساختمان رو به مکه ساخته می شد، گنبد آبی زیبای مسجد از میدان نقشه دنیا دیده نمی شد. بنابراین با طرحی هوشمندانه سازه به گونه ای طراحی شده است که گنبد مسجد امام اصفهان از هر نقطه ای از میدان امام اصفهان به زیبایی و وضوح دیده می گردد.

تاریخچه مسجد سلطنتی در یک نگاه

تمام ماجرا حدودا ده سال پس از آن شروع شد که شاه عباس تصمیم گرفت تا مرکز ایران را از شهر قزوین به شهر نیمه بیابانی اصفهان منتقل کند، که این اتفاق در سال 1598 رخ داد. علت این انتقال مرکز موقعیت استراتژیکی بود که این شهر برای امپراطوری ایران داشت. این شهر از هر نظر عالی بود. زاینده رود آب شیرین کافی برای مردم فراهم می کرد و موقعیت جغرافیایی خاص این شهر، امکان حملات مکرر عثمانی را کاهش می داد، ضمناً امکان دسترسی به خلیج فارس که مسیر تجاری کلیدی برای شرکت های هلندی و هندی بود نیز تسهیل می شد. این تمرکز بر شهر اصفهان حرکت مهمی در مسیر رشد و توسعه فرهنگ ایرانی بود و امکان ساخت بسیاری از آثار تاریخی ایرانی را فراهم کرد. ساخت و سازها از انتها دهه اول شروع سلسله صفوی، یعنی در اوایل قرن 17 شروع شدند. تکمیل این بنا 18 سال زمان برد، ساخت آن در سال 1611 شروع شد و در 1629 به انتها رسید. در واقع سالی که گنبد آبی مسجد به اتمام رسید مقارن با انتها سلطنت شاه عباس بود. خوشبختانه مسجد امام اصفهان در میدان امام اصفهان در تمام طول 400 سال زندگی اش دست نخورده و کامل به جای مانده است.

زیبایی های مجذوب نماینده و ویژگی های منحصر به فرد مسجد شاه اصفهان

در داخل ایوان مسجد شاه اصفهان در میدان امام اصفهان که 33 متر ارتفاع دارد بازدید نمایندگان می توانند از اشعار زیبا و طرح های سنتی دستی تحسین بر انگیزی که به وسیله استادکاران و هنرمندان آن دوران طراحی و اجرا شده اند تماشا نمایند. کل مجموعه مسجد امام به عنوان یک شاهکار هنری که به دست هنرمندان و استادان برتر دوران صفوی ساخته شده، شناخته می گردد.مجموعه مسجد دارای چهار مناره است. دو مناره داخلی 48 متر ارتفاع دارند و با دو مناره خارجی که 42 متر ارتفاع دارند هماهنگ شده اند. گنبد شگفت آور این مجموعه 52 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. یکی از مشهورترین ویژگی های مسجد امام دقیقا در زیر گنبد مسجد واقع شده است. ساختمان و گنبد به گونه ای ساخته شده اند که اگر فردی مستقیما در زیر گنبد بایستد، صدای او را می توانید در تمام منطقه بشنوید. در واقع اگر دوستی در فاصله 40 متری از شما بایستد به راحتی می تواند صدای شما را بشنود. این ویژگی منحصر به فردی برای یک مسجد در دوره ای که هنوز برق و بلندگوهای الکترونیکی وجود نداشتند، محسوب می گردد. مسجد امام اصفهان دارای دو شبستان آینه کاری شده در ضلع شرقی و غربی است. شبستان شرقی بزرگ تر است اما تزئینات کمتری دارد و طراحی آن ساده تر است. دیگری که در ضلع غربی واقع شده است کمی کوچکتر است اما با کاشی کاری های هفت رنگ و زیبا به زیبایی تزئین و آراسته شده است. بعلاوه محراب ضلع غربی در میان تعداد بسیار زیاد مسجدهای صفهان، زیباترین محراب به شمار می آید. از دیگر ویژگی های برجسته مسجد می توان به سنگ های یکپارچه مرمری اشاره نمود که در بخش پایینی دیوارها به کار رفته است. اینکه چنین سنگ با کیفیت مرمری را در این سایزهای بزرگ فراهم نموده اند، قطعا مستلزم صرف هزینه های گزافی بوده. زمانی که در داخل یکی از دو مدرسه ای که در بخش جنوبی مسجد واقع شده است حرکت می کنید با قطعه سنگ ساده ای که در محلی خاص واقع شده است روبرو می شوید. این دستگاه یادگاری از شیخ بهایی، محقق شاخص و ریاضیدان برجسته آن دوران است. با استفاده از این سنگ زمان دقیق ظهر شرعی را در چهار فصل سال می توانستند تعیین نمایند. یکی دیگر از ویژگی های برجسته مسجد شاه اصفهان امام، وجود هفت سنگ آب فوق العاده در مسجد است. سنگاب ظرف بزرگی است که در داخل آن پر از آب است و از آب آن برای وضو استفاده می نمایند. این سنگ آب ها از سنگ یشم، مرمر و آهک ساخته شده اند. آن ها به صورت نفیس طراحی و تزئین شده اند و بر روی آنها طرح های گلدار فارسی به زیبایی حکاکی شده است.

چگونه به بازدید از مسجد برویم

مسجد شاه اصفهان، از خاص ترین مسجدهای اصفهان، در ضلع جنوبی میدان امام اصفهان واقع شده است. اینجا یکی از مقاصد گردشگری اصفهان است که امکان ندارد کسی آن را از دست بدهد. این مسجد در شهر اصفهان واقع شده است و روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا 11:30 صبح و 13 تا 16:15 بعد از ظهر می توان از این مکان بازدید کرد. قیمت بلیط بازدید از این مکان، 20000 تومان است. علاوه بر این مسجد می توانید از دیگر مسجدهای اصفهان و از بعلاوه از تماشای های مجاور این مسجد یعنی عالی قاپو، موزه هنرهای معاصر، مسجد شیخ لطف الله، بازار اصفهان،چهل ستون و میدان نقش دنیا بازدید کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2325

به "مسجد امام اصفهان ، خاص ترین مسجد اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد امام اصفهان ، خاص ترین مسجد اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید