کشف گورستانی عظیم در مجموعه مسجد صفی رشت

به گزارش بالیو، معاون میراث فرهنگی گیلان از انتها برآورد در مورد بنای تاریخی مسجد صفی رشت اطلاع داد و گفت: با توجه به اکتشافات انجام شده تعیین شده است که بخشی از بنای مسجد صفی بر روی یک گورستان قرار گرفته است.

کشف گورستانی عظیم در مجموعه مسجد صفی رشت

ولی جهانی در جمع خبرنگاران با اشاره به سرانجام برآورد در بنای تاریخی مسجد صفی رشت، اظهار کرد: این برآورد به منظور لایه نگاری و معین قدمت بنا انجام و پژوهش های اجرا شده منجر به کشف بقایایی از کاشی های لعابدار و گورستانی عظیم در مجموعه مسجد صفی رشت شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اکتشافات اجرا شده تعیین شده است که بخشی از بنای مسجد صفی بر روی یک گورستان قرار گرفته و این گورستان متشکل از گورهای خرپشته ای با پوششی طاقی شکل است.

جهانی به قدمت یافته های این برآورد اشاره نمود و گفت: آنالیز یافته های به دست آمده از پژوهش های باستان شناسی این مسجد، به ویژه آنالیز لایه های زیرین گورستان، قدمت تقریبی آن را به پیش از صفویه و احتمالا قرون چهارم و پنجم هجری قمری می رساند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه، مسجد صفی رشت در بافت تاریخی رشت قرار گرفته است، توضیح داد: قتل و دفن امانی صفی میرزا، فرزند شاه عباس یکم صفوی از جمله مهم ترین وقایع تاریخی مرتبط با مکان مسجد صفی رشت است.

لازم به ذکر است؛ این بنای با ارزش که به عنوان قدیمی ترین بنای برجای مانده در شهر رشت محسوب می گردد به همت بنیاد مسکن استان گیلان و با نظارت میراث فرهنگی در حال بازسازی است؛ مسجد صفی یا مسجد سفید یا شهیدیه یکی از قدیمی ترین مساجد رشت و در مرکز شهر و در حومه بازار سنتی رشت قرار گرفته است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1238

به "کشف گورستانی عظیم در مجموعه مسجد صفی رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گورستانی عظیم در مجموعه مسجد صفی رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید