یاری های اولیه در زخم عفونی

به گزارش بالیو، زخم باز می تواند در اثر ورود میکروارگانیسم ها (میکروب ) آلوده گردد. میکروب ها ممکن است از منشأ آسیب ، هوا، زیر انگشتان یا تکه هایی از لباس که در زخم فرورفته اند (مثلاً درباره زخم های گلوله ای) وارد شوند. خون ریزی ، بخشی از آلودگی را دفع می نماید؛ میکروب های به جای مانده ممکن است به وسیله گلبول های سفید خون نابود شوند. با این وجود، اگر آلودگی یا

یاری های اولیه در زخم عفونی

یاری های اولیه در زخم عفونی

زخم باز می تواند در اثر ورود میکروارگانیسم ها (میکروب ) آلوده گردد. میکروب ها ممکن است از منشأ آسیب ، هوا، زیر انگشتان یا تکه هایی از لباس که در زخم فرورفته اند (مثلاً درباره زخم های گلوله ای) وارد شوند. خون ریزی ، بخشی از آلودگی را دفع می نماید؛ میکروب های به جای مانده ممکن است به وسیله گلبول های سفید خون نابود شوند. با این وجود، اگر آلودگی یا بافت مرده در داخل زخم باقی بمانند، عفونت می تواند در سراسر بدن انتشار پیدا کند. کزاز هم یک خطر احتمالی است . هر زخمی که پس از گذشت 24 ساعت آغاز به بهبود نکرده باشد، احتمالاً عفونی شده است . شاید لازم گردد مصدومی را که یک زخم در معرض خطر عفونت دارد؛ با آنتی بیوتیک ها و یا تزریق داروهای ضد کزاز درمان کرد.

تشخیص : افزایش درد و ناراحتی در محل زخم، تورم ، قرمزی و احساس گرما در اطراف محل آسیب، وجود چرک در داخل زخم یا تراوش چرک از زخم، خطوط قرمز کم رنگ روی پوست که به غدد گردن ، زیر بغل و کشاله ران ختم می شوند، نشانه هتشخیص : افزایش درد و ناراحتی در محل زخم، تورم ، قرمزی و احساس گرما در اطراف محل آسیب، وجود چرک در داخل زخم یا تراوش چرک از زخم، خطوط قرمز کم رنگ روی پوست که به غدد گردن ، زیر بغل و کشاله ران ختم می شوند، نشانه های تب (مثل عرق کردن ، تشنگی ، لرز و بی حالی ) در مصدومانی که عفونت پیشرفته دارند.

اهداف : پیشگیری از پیشرفت عفونت ، در صورت احتیاج، درخواست یاری پزشکی

3 اقدام زیر را به ترتیب انجام بدهید:

1) در صورت امکان ، دستکش یک بار مصرف بپوشید. زخم را با یک پانسمان استریل یا یک قطعه پارچه تمیز بدون کرک بپوشانید و باندپیچی کنید. باند را خیلی محکم نبندید.

2) اندام آسیب دیده را بالا ببرید و به یاری آویز و یا باندپیچی ، آن را نگه دارید. این عمل موجب کاهش تورم در اطراف محل زخم می گردد.

3) به مصدوم بگویید که به پزشک خود مراجعه کند. اگربه نظر می رسد که عفونت رو به پیشرفت است (نشانه های تب مانند عرق کردن ، لرز، تشنگی یا بی حالی وجود دارند)، با یک پزشک تماس بگیرید یا مصدوم را به بیمارستان منتقل کنید.ای تب (مثل عرق کردن ، تشنگی ، لرز و بی حالی ) در مصدومانی که عفونت پیشرفته دارند.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1925

به "یاری های اولیه در زخم عفونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری های اولیه در زخم عفونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید