کوچکترین ربات خرچنگی دنیا!

به گزارش بالیو، مهندسان دانشگاه نورث وسترن به تازگی کوچکترین ربات راه رونده دنیا را طراحی نموده اند. این ربات که شبیه یک خرچنگ کوچک است، از راه دور قابل کنترل است. این خرچنگ های کوچک نیم میلی متری که حتی از یک کک (حشره کوچک) نیز کوچکتر اند، می توانند خم شوند، بپیچند، بخزند، راه بروند، بچرخند و حتی بپرند.

کوچکترین ربات خرچنگی دنیا!

به گزارش خبرنگاران، محققان بعلاوه ربات های کوچکی با مقدار های میلی متری به شکل کرم های اینچ، جیرجیرک ها و سوسک ها نیز ساخته اند. آن ها بر این باورند که این فناوری ممکن است زمینه تحقق ربات هایی در ابعاد کوچک را فراهم کند؛ ربات هایی که می توانند وظایف مختلفی را در فضا های بسیار کوچک انجام دهند.

این تیم در سپتامبر سال گذشته یک ریز تراشه بالدار را معرفی کرد که کوچکترین سازه پروازی ساخته شده به وسیله بشر بود. این ربات ها را می توان به عنوان عواملی برای تعمیر و مونتاژ سازه ها و ماشین های کوچک صنعتی یا به عنوان دستیار جراحی برای پاکسازی عروق، توقف خونریزی داخلی یا از بین بردن تومور های سرطانی تصور کرد. Yonggang Huang رهبر تئوری این فناوری می گوید: این فناوری انواع مدالیته های حرکتی کنترل شده را امکان پذیر می نماید و می تواند با سرعت میانه نیمی از طول بدن خود در هر ثانیه راه برود. دستیابی به این امر در مقیاس های کوچک برای ربات های زمینی بسیار چالش برانگیز است.

این خرچنگ های کوچک با سخت افزار پیچیده، هیدرولیک یا برق کار نمی نمایند و قدرت آن ها در انعطاف پذیری کشسانی بدنشان نهفته است. دانشمندان برای ساخت این ربات از یک نوع آلیاژ حافظه دار استفاده کردند که با گرم شدن ساختار جالبی پیدا می نماید. آن ها از یک پرتو لیزر اسکن شده برای گرم کردن سریع ربات در نقاط مختلف بدنش استفاده کردند. یک پوشش نازک شیشه ای بطور الاستیکی این ساختار را به شکل تغییر شکل یافته خود پس از خنک شدن باز می گرداند. این ربات می تواند از یک فاز به فاز دیگر تغییر شکل دهد و حرکت کند.

لیزر علاوه بر کنترل ربات ها از راه دور، می تواند با تغییر جهت خود جهت راه رفتن آن ها را نیز مشخص کند. به عنوان مثال، اسکن از چپ به راست باعث می گردد ربات از راست به چپ حرکت کند. یکی از محققین می گوید: از آنجایی که این ساختار ها بسیار ریز هستند، سرعت خنک شدن آنها بسیار سریع است. در واقع، کاهش مقدار این ربات ها به آن ها امکان می دهد سریع تر بدوند. با این روش ساخت، تیم Northwestern می تواند ربات هایی با اشکال و مقدار های مختلف طراحی کند.

منبع: techxplore

منبع: فرارو
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2212

به "کوچکترین ربات خرچنگی دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین ربات خرچنگی دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید