گوشی های کوچک در سال 2022 احتمالا بیشتر جلب توجه می نمایند

به گزارش بالیو، با توجه به گزارش های مختلف، به نظر می رسد شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی قرار است در سال 2022 توجه بیشتری به گوشی های کوچک داشته باشند.

گوشی های کوچک در سال 2022 احتمالا بیشتر جلب توجه می نمایند

خبر در یک نگاه

  • به نظر می رسد سامسونگ میخواهد در سال 2022 از گوشی هایی با نمایشگر کوچک رونمایی کند.
  • اگر سامسونگ چنین کاری انجام دهد سایر شرکت های فراورینماینده گوشی های اندرویدی هم به این سمت حرکت خواهند کرد.
  • به نظر می رسد گلکسی S22 اولین گوشی شرکت کره ای با این ابعاد باشد.
  • در بین شرکت های فراورینماینده گوشی های اندرویدی فقط گوگل و ایسوس نمایندگانی با نمایشگر کمتر از 6 اینچ در بازار دارند.
  • اگر شرکت های اندرویدی گوشی کوچک فراوری نمایند بعید به نظر می رسد از لحاظ مقدار و قدرت سخت افزاری به مقدار آیفون های مینی باشند.

گوشی های سال 2021 غالبا از همه لحاظ خوب و رضایت بخش بودند و توانستند تا جایی که ممکن است احتیاج کاربران را در زمینه های مختلف رفع نمایند. اینکه بخواهیم عملکرد همه این محصولات را با توجه به فناوری ها و قابلیت های جذابی که داشتند در یک جمله توصیف کنیم بسیار سخت و در واقع غیرممکن خواهد بود اما اگر بخواهیم به صورت کلی تعریفی از شرایط موجود داشته باشیم باید بگوییم تمرکز شرکت ها بیشتر روی دوربین و باتری بوده است.

در این مطلب قرار نیست به این دو مسأله بپردازیم چرا که بارها به آن ها در مطالب مختلف پرداختیم. اما آنچه بیشتر توجهمان را به خود جلب کرد، کوشش شرکت ها برای بهبود شرایط باتری بود. اگرچه فراورینمایندگان نتوانستند آن طور که باید این مشکل را که باتری گوشی دوام کمی دارد حل نمایند اما حداقل اینکه تمرکز زیادی روی این بخش گذاشته اند نوید آینده ای درخشان را می دهد.

البته همان طور که گفته شد بسیاری از این گوشی ها در زمینه های مختلف عملکرد خوبی داشتند اما در این دو بخش بیشترین کار را از سوی شرکت های سازنده شاهد بودیم. نکته ای که باید به آن توجه کنیم اما این است که تمرکز روی باتری یک خبر خوب به شمار میرود حتی اگر شاهد پیشرفت چشمگیری در این زمینه نبوده باشیم.

اگر به خاطر داشته باشید در سالی که گذشت بعضی از شرکت ها کوشش کردند گوشی های کوچکی فراوری نمایند اما مسأله ای که وجود داشت این بود که نمی شد با ظرفیت کم باتری کنار آمد. در گوشی های کوچک همان طور که می دانید امکان استفاده از باتری های بزرگ و پرظرفیت وجود ندارد و در نتیجه شرکت هایی که می خواهند کاربران علاقه مند به گوشی های کوچک خود را راضی نمایند نمی توانند این کار را به برترین شکل ممکن و بدون هیچ نقص خاصی انجام دهند.

اپل برای مثال از سه گوشی آیفون 13، 13 پرو و پرو مکس به عنوان یکی از برترین سری از گوشی های تاریخ خود رونمایی کرد اما در کنار آن ها شاهد رونمایی از یک مدل مینی هم بودیم که اگرچه طول عمر باتری کمی داشت اما به نسبت نسل گذشته یعنی آیفون 12 مینی به شکل چشمگیری بهتر شد. البته ظرفیت باتری تمام این چهار مدل از رقبای اندرویدی کمتر است اما در عمل دیدیم که تا چه مقدار توانستند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند.

بنابراین بعد از آیفون SE 2020 و آیفون 12 مینی که در زمینه دوام باتری عملکرد واقعا بدی داشتند، اپل توانست مشکل را با آیفون 13 مینی حل نماید و اگرچه گفته می گردد در نسل بعد دیگر خبری از گوشی به کوچکی آیفون 13 مینی نخواهد بود اما می دانیم اپل طول عمر باتری را بهتر و بهتر خواهد نمود.

در رابطه با گوشی های اندرویدی داستان اندکی فرق دارد. شما می توانید گوشی های اندرویدی متفاوت را با ظرفیت مشابه باتری با یکدیگر مقایسه کنید اما نتیجه ای که حاصل می گردد با یکدیگر فرق دارد چرا که رفتار شرکت ها در زمینه طراحی رابط کاربری با یکدیگر فرق دارد و به همین دلیل مصرف انرژی متغیر می گردد.

بعلاوه گوشی های اندرویدی کوچک زیادی در بازار وجود ندارند در حالی که بسیاری از کاربران دوست دارند گوشی کوچک داشته باشند چرا که کار کردن با گوشی های بزرگ برای آن ها خوشایند و راحت نیست. اما جز ایسوس با ذن فون 8، دیگر شرکت اندرویدی خاصی را ندیدیم که گوشی کوچکی فراوری کند. حتی ردمی که روزی قرار بود این کار را انجام دهد به خاطر عدم توانایی در تعبیه باتری مناسب دست از این کار کشید.

سامسونگ هم به عنوان یک شرکت مطرح در این زمینه نهایتا مقدار گوشی خود را به 6.2 اینچ کاهش داد که گفته می گردد در این نسل قرار است به 6.02 کاهش پیدا کند. اما دیدیم که طول عمر باتری آن تا چه مقدار کم است. حتی به نظر می رسد این مدل قرار است از باتری کوچک تری استفاده کند و این یعنی طول عمر باتری از آنچه انتظار داشتیم هم کمتر خواهد بود و این اصلا خوب نیست.

چه به سر گوشی های اندرویدی کوچک آمده است؟

با خروج LG از بازار گوشی های موبایل و تحریم سفت و سخت هواوی، دو شرکتی که گوشی های خود را به سراسر دنیا ارسال می کردند تقریبا از دسترس خارج شدند. از بین شرکت هایی که تا قبل از این به فراوری گوشی های کوچک مشغول بودند فقط گوگل ماند که آن هم بعد از پیکسل 5، گوشی های سری پیکسل 6 را با جذابیت بیشتر اما مقدار بسیار بزرگ تر راهی بازار کرد. حتی سری پیکسل A که در واقع میان رده های گوگل را تشکیل می دهند و در ابتدا با مقدار کوچکی راهی بازار می شدند، طی این روزها با مقدار ای بزرگ تر از قبل فراوری می شوند.

همان طور که گفته شد، تنها گوشی کوچک اندرویدی که اکنون در دسترس واقع شده است ایسوس ذن فون 8 است اما اگرچه هم ایسوس و هم کیفیت کار این شرکت را قبول داریم، باید بپذیریم که شرکت تایوانی اصلا در بازارهای زیادی حضور ندارد که همه بتوانند از گوشی کوچک آن استفاده نمایند. اما خوشبختانه به نظر می رسد در سال 2022 این مشکل قرار است حل گردد.

طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم، شرکت های فراورینماینده گوشی هوشمند اندرویدی قرار است بیشتر به گوشی های کوچک بها بدهند. یکی از این شرکت ها سامسونگ است که نه تنها در بخش بالارده بلکه در بخش میان رده و مالی هم به فکر فراوری گوشی های جمع و جور و کوچک ست.

شرکت کره ای دو سه سالی است که هر سال از سه گوشی پرچم دار رونمایی می نماید. منطق حکم می نماید وقتی پرچم دارها در این تعداد راهی بازار می شوند، بتوانند احتیاج تمام کاربران را رفع نمایند. در نتیجه یکی از آن ها باید کوچک و جمع و جور باشد، دیگری در حد استاندارد و محصول نهایی هم بسیار بزرگ و به نوعی فبلت باشد.

سامسونگ میخواهد مدل استاندارد از سری گلکسی S22 را با مقدار کوچک و حواشی کمتر به نسبت نسل قبل راهی بازار کند. همین موضوع سبب می گردد این گوشی بسیار جمع و جورتر از قبل به نظر برسد. با توجه به ابعاد این دو گوشی، باید انتظار داشته باشیم نماینده مورد انتظار شرکت کره ای در حدود 5 میلی متر از لحاظ ارتفاع، 1 میلی متر عرض و 0.3 میلی متر ضخامت از مدل نسل گذشته کوچک تر باشد. به صورت دقیق تر می توانید به ابعاد دو گوشی در زیر توجه کنید.

  • گلکسی S22 با ابعاد 7.6 × 70.5 × 146 میلی متر
  • گلکسی S21 با ابعاد 7.9 × 71.2 × 151.7 میلی متر

سامسونگ بعلاوه در حال فراوری گوشی های کوچک تر در رده مالی است تا کاربران بیشتری قدرت خرید این محصولات را داشته باشند. برای مثال گلکسی A33 قرار است از لحاظ ابعاد کوچک تر از نسل گذشته خود یعنی گلکسی A32 باشد. شاید فکر کنید کسی به گوشی های مالی کوچک توجه نمی نماید اما جالب است بدانید شرکت کره ای می خواهد در سال 2022 بیش از 23 میلیون نسخه از گلکسی A33 5G را فراوری و به فروش برساند. این مقدار بیشتر از مجموع فراوریات گوشی گلکسی S22 و S22 پلاس خواهد بود.

انتظار گوشی اندرویدی کوچک در حد آیفون 13 مینی را نداشته باشید

با کوشش سامسونگ در راستای فراوری گوشی های کوچک، دیگر شرکت های اندرویدی هم قطعا به این جهت خواهند آمد. البته اگر بتوانند با مشکل باتری کنار بیایند چون حتی خود شرکت کره ای هم نتوانسته این موضوع را به طور کامل حل نماید. با این حال حتی اگر این اتفاق هم رخ دهد به نظر می رسد بسیاری از شرکت های فراورینماینده گوشی های اندروید ریسک نکرده و گوشی های پرچم دار خود را در ابعاد کمتر از 6 اینچ فراوری نمی نمایند. اگر هم بخواهند این کار را انجام دهند، این نقشه را روی گوشی های میان رده یا مالی پیاده خواهند کرد در نتیجه نباید انتظار داشته باشیم در سال پیش رو گوشی های کوچک اندرویدی قدرتی معادل آیفون 13 مینی داشته باشند.

حتی هیچ گوشی اندرویدی از لحاظ مقدار هم دقیقا در سطح آیفون 13 مینی قرار نمی گیرد چون به نظر بعید می رسد که شرکتی حاضر به فراوری چنین محصولی گردد. به صورت کلی به نظر می رسد تعریف گوشی کوچک در دنیای اندرویدی محصولی است با حاشیه کمتر در اطراف نمایشگر که اجازه می دهد کاربر با مقدار دست معمولی بتواند با یک دست با آن کار کند. در حالی که در نظر اپل، گوشی کوچک یعنی محصولی که حتی یک نوجوان با دست کوچک هم بدون دردسر با یک دست با آن کار می نماید.

متأسفانه با وجود علاقه مردم به گوشی های کوچک می بینیم که شرکت ها اصلا توجهی به این بخش ندارند. اگرچه فراوری پرچم دار با این ابعاد به نظر کار درستی نمی آید چون کاربران هزینه ای که برای پرچم دار پرداخت می نمایند آن قدر زیاد هست که کوچک بودن گوشی آن را بی ارزش می نماید. احتمالا می دانید تراشه قدرتمند A13 به کار رفته در آیفون SE 2020 نتوانست آن طور که باید پتانسیل خود را نشان دهد چرا که دوام کم باتری این اجازه را نمی داد. همین طور نمایشگر 4.7 اینچی کوچک با حواشی فراوان آن قدر بد بود که کاربران حتی امکان انجام بازی و لذت بردن از توان سخت افزاری بالای این گوشی را نداشتند.

بنابراین بهتر است شرکت ها تمرکز خود را روی فراوری گوشی های مالی یا میان رده با مقدار کوچک بگذارند تا بدین ترتیب کاربران بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند. متأسفانه آنچه این روزها می بینیم بزرگ و بزرگ تر است. اما اگر سامسونگ بتواند با گوشی های کوچک خود جهت موفقیت آمیزی را در پیش بگیرد، قطعا شاهد سایر شرکت های اندرویدی هم خواهیم بود که به فراوری این گوشی ها می پردازند.

بنابراین این احتمال وجود دارد که در سال 2022، دیگر شاهد گوشی های کوچک در تعداد محدود نباشیم. چون اندرویدی ها هم قرار است در این جهت قدم بگذارند. با تمرکزی هم که روی بهبود ظرفیت باتری گذاشته شده است، انتظار می رود در این سال عملکرد گوشی ها در زمینه نگه داری شارژ هم به مقدار ای خوب باشد که کاربران بتوانند از تمام پتانسیل گوشی کوچک خود بهره مند شوند.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2088

به "گوشی های کوچک در سال 2022 احتمالا بیشتر جلب توجه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های کوچک در سال 2022 احتمالا بیشتر جلب توجه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید