5 بلایی که آلودگی هوا بر سر ما می آورد

به گزارش بالیو، بلاهایی که ممکن است بر اثر آلودگی هوا بدان ها دچار شویم

وقتی هوا آلوده می گردد و مقدار آلایندگی آن از حد مجاز بالا تر رود، جان افراد سالم نیز به خطر می افتد در چنین شرایطی فرقی نمی کند که ورزشکار باشید و یا یک شخص عادی در هر صورت وقتی در فضای باز آلوده

5 بلایی که آلودگی هوا بر سر ما می آورد

مترجم: بشیر قلی زاده سرچشمه

وقتی هوا آلوده می گردد و مقدار آلایندگی آن از حد مجاز بالا تر رود، جان افراد سالم نیز به خطر می افتد در چنین شرایطی فرقی نمی نماید که ورزشکار باشید و یا یک شخص عادی در هر صورت وقتی در فضای باز آلوده قرار بگیرید؛ دچار مسائل تنفسی و حتی قلبی می شوید. البته عوارض جانبی ناشی از آلودگی هوا به شرایط جسمانی شما و بعلاوه نوع آلاینده و غلظت و طول مدت تماس با هوای آلوده نیز بستگی دارد.

مسائل آنی که پس از روبرو با هوای آلوده دامن گیر ما می گردد

در روز هایی که آلودگی هوا بیش از مقدار مجاز است، ایجاد بیماری های قلبی عروقی و تنفسی بسیار بیشتر از روز های عادی می گردد. از این رو توصیه می گردد، افرادی که از ناراحتی قلبی و یا دارای مشکل تنفسی هستند به هیچ وجه در معرض هوای آلوده در محیط باز قرار نگیرند. جالب است که بدانید وقتی ما در یک محیط آلوده قرار می گیریم، استرس وارده به ریه و قلب بالا می رود. از این رو شرایط تامین اکسیژن برای بدن سخت تر می گردد و بدن در چنین هوایی دچار مشکل می گردد. از آنجایی که بعضی آلاینده ها شیمیایی معلق در هوا کمتر از 2.5 میکرومتر هستند، به راحتی می توانند وارد ریه شده و از آنجا به گردش خون بدن وارد شوند. وجود چنین موادی در ریه می تواند به سلول های تنفسی درون ریه آسیب وارد نمایند. در حد امکان وقتی در محیط باز قرار می گیرید، سعی کنید از فبلتر های استاندار بهره ببرید تا کمتر در معرض این آلاینده های مضر قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید:علل و اثرات آلودگی زمین

مسائل دائمی برای کسانی که در دراز مدت در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند

یکی از مهم ترین اثرات قرار گرفتن دائمی در معرض آلودگی هوا این است که ریه های این گونه افراد سریع تر در معرض پیری قرار می گیرد. از این رو کارایی موثر خود را در طول زمان زودتر از دست می دهد. در چنین شرایطی معمولا ظرفیت ریه اشخاص پایین می آید و اکسیژن کمتری در اختیار بدن قرار می دهند و از آنجایی که کمبود اکسیژن می تواند خسارت های جبران ناپذیری برای بدن ایجاد کند، همین مشکل می تواند سرچشمه دیگر مسائل برای بدن باشد. وقتی افراد بیش از مقدار در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند بیماری هایی همانند: آسم، برونشیت، آمفیزم و حتی احتمالا مبتلا شدن به سرطان در این گونه افراد نیز بالا می رود. به طور طبیعی شخصی که در معرض آلودگی هوا باشد، طول عمرش نسبت به دیگر افرادی که در یک محیط سالم تر زندگی می نمایند، کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:سطوح پایین اکسیژن در بدن

چه کسانی بیشترین آسیب را از هوای آلوده دریافت می نمایند

در بین کسانی که در معرض آلودگی هوا هستند، افرادی که از بیماری های قلبی هم چون عروق کرونر و یا نارسایی احتقانی قلبی رنج می برند و افرادی که بیماری هایی ریوی مانند آسم، آمفیزم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) دارند، بیشتر از سایر مردم در خطر قرار دارند. از این رو به کسانی که از چنین بیماری هایی رنج می برند، توصیه می گردد به هیچ وجه در معرض هوای آلوده قرار نگیرند و در صورت ممکن زمان قرار گرفتن در چنین محیطی را کاهش دهند تا کمتر در معرض خطر باشند. البته زنان حامله، بچه ها زیر 14 سال، سالمندان، کارگرانی که در فضای باز کار می نمایند و بعلاوه ورزشکارانی که در محیط باز دست به فعالیت های شدید ورزشی می زنند نیز نسبت به دیگر افراد جامعه در معرض خطر هستند. توجه داشته باشید تمامی گروه های سنی چه افراد سالم و چه افراد بیمار وقتی در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، بی شک ضرر می نمایند. از این رو افرادی که در بالا ذکر شد، بیشتر از سایر افراد جامعه در خطر هستند. به همین علت گروه هایی که نامبرده شد، باید بیشتر دقت نمایند.

تأثیرات منفی بعضی آلاینده های خاص بر بدن

وقتی که ترکیبات آلی فرار (VOCs) و اکسید نیتروژن (NOx) با اشعه ماورای بنفش خورشید واکنش دهند، ترکیبی اوزن مانند روی سطح زمین شکل می گیرد. . یادمان نرود افرادی که سالم هستند و از نظر جسمانی مسئله ای ندارند، وقتی با چنین آلاینده هایی روبرو می شوند، ممکن است دچار سوزش چشم، تحریک بینی و گلو، سرفه تنگی در ناحیه قفسه سینه و حتی احساس تنگی نفس نمایند اتومبیل ها، کامیون ها، اتوبوس ها و دیگر تجهیزاتی که از طریق سوخت های فسیلی کار می نمایند، عامل اصلی فراوری ترکیبات آلی فرار و اکسید نیتروژن هستند. اوزون ایجاد شده روی سطح زمین در طول بعد از ظهر و اوایل شب به بالاترین سطح خود می رسد. البته سطح بالا اغلب در طول ماه های فصل تابستان رخ می دهد. این ماده یک تحریک نماینده بسیار قوی است که می تواند باعث تضعیف راه های هوایی گردد، از این رو شخصی که در معرض این آلاینده قرار می گیرد به سختی نفس می کشد و در نتیجه ممکن است با کمبود اکسیژن روبرو گردد که بسیار آزار دهنده خواهد بود.

ضمناً وجود این ماده بر روی زمین می تواند مسائلی چون بیماری های تنفسی شدید مانند آمفیزم، برونشیت و آسم نیز منجر گردد. البته هر چقدر غلظت این آلاینده بیشتر باشد به همان مقدار می تواند مخرب باشد. نباید از یاد ببریم که هر چقدر زمان در معرض بیشتر این آلاینده قرار بگیریم، به همان مقدار صدمات بیشتری را متحمل خواهیم بود. شخصی که با این آلاینده در تماس باشد دچار سردرد، احساس درد در قفسه سینه، گلو درد احساس خستگی زیاد می گردد و بعلاوه عملکرد چنین شخصی در انجام فعالیت های ورزشی کاهش یافته و حالت تهوع احساس خواهد نمود. یکی دیگر از مسائل قرار گیری در معرض اوزون کاهش یافتن مقاومت بدن در برابر عفونت های داخلی و بیرونی است که می تواند صدمات جبران ناپذیری و حتی مرگ بر بدن تحمیل کند.

ذرات جامد (PM) چیست؟

ذرات جامد ترکیبی پیچیده است که ممکن است شامل بخارات، دود، تکه های بسیار ریز فلزات، انواع نیترات، سولفات، گرد و غبار، آب و حتی ذرات لاستیک بسیار کوچک تایر ماشین ها نیز باشد. این مواد قادرند به طور مستقیم منتشر شوند، بعلاوه دود های حاصل از احتراق و آتش نیز می توانند باعث فراوری اکسید نیتروژن شوند که خود عامل به وجود آمدن اوزون سطی در زمین با یاری نور ماوراء بنفش و ترکیبات آلی فرار می گردد.

مقدار ذرات در به وجود آمدن مشکل برا ما انسان ها نقش بسیار پررنگی را بازی می نمایند، به طور مثال ذرات کوچک که معمولا کمتر از 2.5 میکرون هستند، چون به راحتی وارد ریه می شوند و از آنجا به گردش خون راه می یابند، می توانند بسیار خطرناک باشند. قرار گرفتن در معرض این ذرات که می توانند به راحتی وارد گردش خون شوند، مسائل زیادی برای قلب و ریه ها ایجاد می نماید. در صورت برخورد با چنین آلاینده هایی سعی کنید حتما از ماسک هایی بهره ببرید که چنین ذراتی را از خود عبور نمی دهند، در غیر این صورت ماسک های معمولی توان فیلتر کردن چنین آلاینده های خطرناکی را ندارند.

مسائلی که پس از قرار گرفتن دراز مدت در برابر ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون به وجود می آید، عبارتند از: افزایش علائم تنفسی، مانند سوزش راه های هوایی، سرفه یا مشکل تنفسی حاد، کاهش عملکرد ریه، تشدید آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، ضربان قلب نامنظم، حملات قلبی غیرطبیعی، مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، از جمله مرگ به خاطر ابتلا به سرطان ریه نیز می گردد.

صدماتی که در اثر تماس کوتاه مدت با ذرات آلاینده کوچکتر از 2.5 میکرون بر بدن وارد می گردد

وقتی افراد دارای مشکل ریوی، به مدت کوتاه در معرض این ذرات ریز قرار می گیرند، دچار حملات آسمی و برونشیت حاد می شوند. البته این گونه افراد به حساسیت های دستگاه تنفسی نیز مبتلا می شوند. حساسیت هایی که می تواند برای افرادی سالم هستند نیز به وجود آید. آرتیمی و یا ضربان نامنظم قلب برای اشخاصی که از بیماری قلبی رنج می برند، دور از انتظار نیست. از این رو اینگونه افراد باید دقت بیشتری در روبرو با آلاینده ها داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. یادمان نرود افرادی که سالم هستند و از نظر جسمانی مسئله ای ندارند، وقتی با چنین آلاینده هایی روبرو می شوند، ممکن است دچار سوزش چشم، تحریک بینی و گلو، سرفه تنگی در ناحیه قفسه سینه و حتی احساس تنگی نفس نمایند.

البته در موارد حادتر وقتی مقدار آلاینده ها زیاد باشد، افراد ممکن است، احساس سردرد و حالت تهوع را نیز تجربه نمایند.

منبع مقاله :

www.sparetheair.org

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1982

به "5 بلایی که آلودگی هوا بر سر ما می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 بلایی که آلودگی هوا بر سر ما می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید