5 مزیت مصرف کلاژن در بدن؛ از تقویت پوست و مو تا استخوان

به گزارش بالیو، این سال ها نام کلاژن را زیاد شنیدیم و هر بار از محسناتش چیزی به گوشمان خورده است. اما واقعا کلاژن چه دردی از ما دوا خواهد نمود؟

5 مزیت مصرف کلاژن در بدن؛ از تقویت پوست و مو تا استخوان

در سال های اخیر هم خوردن مکمل های کلاژن محبوبیت زیادی پیدا نموده است. بیشتر این نوع کلاژن های شکسته شده و جذب آن آسان تر است. غذا های متعددی هم برای افزایش میزان جذب کلاژن مانند آبگوشت استخوان وجود دارد. کلاژن برای سلامتی ما از تسکین درد مفاصل گرفته تا سلامت پوست بسیار مفید است.

در این مقاله 5 مزیت سلامتی در خصوص مصرف کلاژن را مورد بحث قرار خواهیم داد:

سلامت پوست را بهبود می بخشد

کلاژن یکی از اجزای اصلی پوست شما است. این ماده در تقویت پوست نقش دارد. به علاوه ممکن است از خاصیت ارتجاعی و آب رسانی بالایی برخوردار باشد.

با افزایش سن، بدن شما کلاژن کم تری فراوری می نماید و منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می گردد. مطالعات متعددی نشان داده اند که کلاژن یا مکمل های حاوی کلاژن ممکن است باعث کاهش چین و چروک و کند شدن پیری پوست شما گردد.

دریک مطالعه، زنانی که به مدت 8 هفته مکمل 2.5 الی 5 گرم کلاژن مصرف کردند، خشکی پوست کمتر و افزایش قابل توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست در مقایسه با افرادی که این مکمل را مصرف نکردند داشتند؛ بنابراین مطالعات به ما نشان می دهند که مسئله آب رسانی و کاهش عمق چین و چروک به وسیله کلاژن موردی اثبات شده است.

علاوه بر این مزایا، مصرف مکمل های کلاژن می تواند باعث فراوری پروتئین های دیگری گردد که به ساختار پوست یاری می نماید. این مکمل ها می توانند به جلوگیری از آکنه و سایر بیماری های پوستی هم یاری نمایند.

به تسکین درد مفاصل یاری می نماید

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما، یعنی بافت لاستیکی که از مفاصل مراقبت می نمایند، یاری می نماید. بعضی مطالعات اجرا شده نشان داده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به بهبود علائم پوکی استخوان و کاهش درد مفاصل به طور کلی یاری کند.

در یک مطالعه 73 ورزشکار که 24 هفته، روزانه 10 گرم کلاژن مصرف کردند، در مقایسه با گروهی که مصرف ننموده اند، کاهش قابل توجهی از درد مفاصل را هنگام راه رفتن و استراحت تجربه نموده اند.

کلاژن اضافی ممکن است در غضروف جمع گردد و بافت های شما را برای ساختن کلاژن تحریک کند. در نتیجه التهاب کم تر و درد کم تری خواهید داشت.

از تخریب استخوان ها جلوگیری می نماید

استخوان های شما بیشتر از کلاژن ساخته شده است که به تقویت آن ها یاری می نماید. همانطور که سن بالا می رود شرایط تراکم استخوان کم و میزان کلاژن بدن هم کم می گردد و خطر شکستگی استخوان هم وجود دارد.

مصرف مکمل های کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشد که به جلوگیری از شکستن استخوان یاری می نماید. زنانی که مکمل کلسیم و کلاژن را در دوازده ماه مصرف نموده اند، در سرانجام شرایط استخوانی به مراتب بهتری تا 7% بالاتر داشته اند. این نتایج امیدوارنماینده نشان از تأیید نقش مکمل های کلاژن در سلامت استخوان ما است.

توده عضلانی را تقویت میکند

ماهیچه های ما تا ده درصد از کلاژن تشکیل شده اند. این پروتئین برای حفظ قدرت و عملکرد صحیح ماهیچه ها لازم است. هرچه سن بالاتر می رود و عضلات ضعیف تر می گردد، کلاژن می تواند به توده عضلانی و قدرت بیشتر ما یاری کند.

محققان در این مورد پیشنهاد نموده اند که مصرف کلاژن سنتز پروتئین های عضلانی مانند کراتین و بعلاوه تحریک رشد عضلات بعد از ورزش است.

سلامت قلب را ارتقا می بخشد

محققان این نظریه می گیوند مصرف کلاژن می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یاری کند. کلاژن ساختار رگ های خونی شما را تشکیل می دهد، یعنی رگ های خونی که خون را از قلب شما به بقیه بدن منتقل می نماید؛ بنابراین رگ های قوی تر، یعنی احتمال حمله قلبی و مغزی کم تر.

کلاژن ها سطح کلسترول خوب HDL را به طور میانه افزایش دادند؛ بنابراین بدون شک کلاژن ها در دفع خطر بیماری های قلبی و سلامت قلب اثر دارند.

منابع: healthline، medicalnewstoday

منبع: فرارو
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2117

به "5 مزیت مصرف کلاژن در بدن؛ از تقویت پوست و مو تا استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مزیت مصرف کلاژن در بدن؛ از تقویت پوست و مو تا استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید