آغه زمان؛ محله ای با معماری منسجم و هویت اصیل تاریخی

به گزارش بالیو، محمد رشیدی، معاون میراث فرهنگی استان کردستان با اشاره به موقعیت محله قدیمی گفت: محله آغه زمان با مساحت نزدیک به 25 هکتار در هسته مرکزی شهر سنندج قرار گرفته است که در حال حاضر با احداث خیابان شهیدان نمکی در اوایل دهه 60 به دو قسمت آغه زمان شمالی و جنوبی تقسیم شده و احداث این خیابان به نوعی از آسیب گذارترین تخریبات شهری محسوب شده که باعث از هم گسیختگی بافت منسجم و منحصر به فرد این محله شده است.

آغه زمان؛ محله ای با معماری منسجم و هویت اصیل تاریخی

جهت دریافت خدمات قیمت در ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

وی با اشاره به اهمیت حفظ وضع موجود بافت قدیمی و کوشش در جهت بازآفرینی آن گفت: محله آغه زمان با داشتن مجموعه بازار سنندج، کلیسا مسیحیان و دو باب کنیسه یهودیان و خانه های تاریخی به نوعی دارای ویژگی ممتازی در سطح غرب کشور می باشد.

معاون میراث فرهنگی استان کردستان بیان نمود: از جمله خانه های تاریخی این محل می توان به خانه حاجی کریم عباسی، خانه حلیمه خانم موسایی، منزل رشیدی، منزل حاجی مسعود غمیان، منزل توماس مسیحی، منزل تنظیفی، منزل تامکی، منزل تارا، منزل نعمتی و موارد بسیار دیگر اشاره نمود.

وی با اشاره به این که معابر این محل دارای پیچیدگی خاص است، اظهار کرد: معابر محله آغه زمان به لحاظ معماری و شهرسازی نشان دهنده یک فرهنگ خاص و هویت امنیتی و دفاعی بوده و قلت عرض معبر و ارتفاع تقریبا زیاد بناها با نما ساده کاه گلی، بر این ویژگی تاثیر مضاعف گذاشته است.

رشیدی مطرح کرد: تعدادی از خانه های اصیل به جا مانده محله غالبا به صورت مجموعه ای ساخته شده که این موضوع علاوه بر تاثیر باز دارندگی و دفاعی از لحاظ مسائل سازه ای و معماری بسیار یک پارچه و زیبا عمل می نمایند که می توان به مجموعه منازل دکتر موسی و دکتر اقبال اشاره نمود.

ایسنا نوشت، وی گفت: در راستا حفاظت از آثار تاریخی نسبت به بازسازی بناهای تاریخی محله از جمله کلیسا، کنیسه یهودیان، منزل دکتر موسی، مجموعه بازار سنندج، مساجد تاریخی، گرمابه های واقع در محله آغه زمان، منزل آقای وثوقی(حسینی) و موارد دیگر به تناوب اقدامات لازم انجام شده است. همچنین در سال 99 طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر سنندج جهت تدوین ضوابط اختصاصی در دست اقدام می باشد که محله آغه زمان از اولویت های کاری مطالعاتی در این خصوص است.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1150

به "آغه زمان؛ محله ای با معماری منسجم و هویت اصیل تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغه زمان؛ محله ای با معماری منسجم و هویت اصیل تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید