فزونی چین در تازه ترین فهرست جهانی ابررایانه ها

به گزارش بالیو، در تازه ترین فهرست 500 تایی برترین ابررایانه های دنیا، چین رتبه اول و آمریکا رتبه دوم را کسب نموده است.

فزونی چین در تازه ترین فهرست جهانی ابررایانه ها

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، در فهرست یادشده 219 ابررایانه از مجموع 500 ابررایانه برتر جهان متعلق به چینی هاست. این رقم در سال 2018 برابر با 217 ابررایانه بوده است.

در مقابل آمریکا با فاصله زیاد رتبه دوم را کسب نموده است. از مجموع 500 ابررایانه برتر جهان در سال 2019 میلادی، 116 ابررایانه متعلق به آمریکایی هاست. این رقم در سال 2018 برابر با 109 ابررایانه بوده است.

با توجه به اینکه ابررایانه های نصب شده آمریکایی از نظر عملکرد کیفیت بالاتری در مقایسه با ابررایانه های چینی دارند، وضعیت این کشور از این لحاظ کم و بیش برابر است. مجموع عملکرد 500 ابررایانه نصب شده در جهان از مر 1.56 اگزافلاپ می گذرد. هر اگزافلاپ برابر با یک میلیارد میلیارد محاسبه در هر ثانیه است.

بعد از چین و آمریکا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایرلند، هلند، کانادا و ایتالیا رتبه های بعدی را در اختیار دارند. برترین ابررایانه جهان توسط شرکت آی بی ام فراوری شده و در وزارت انرژی آمریکا نصب شده است. این ابررایانه سامیت نام دارد. حداکثر سرعت ثبت شده این ابررایانه برابر با 148600 ترافلاپ است.

دومین ابررایانه این فهرست سیرا است که باز هم توسط آی بی ام ساخته شده و آن هم مورد استفاده وزارت انرژی آمریکا قرار گرفته است. سرعت این ابررایانه 94640 ترافلاپس است. رتبه سوم در این زمینه متعلق به چین با ابررایانه سان وی تاهولایت است که در مرکز ملی ابررایانه این کشور نصب شده و حداکثر سرعت آن 93014 ترافلاپس است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 250

به "فزونی چین در تازه ترین فهرست جهانی ابررایانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فزونی چین در تازه ترین فهرست جهانی ابررایانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید