برنامه لغو ویزا ایران و آذربایجان به کجا رسید؟

به گزارش بالیو، در حالی که 6 ماه از توافق بین الهام علی اف رئیس جمهوری باکو و ایران می گذرد اما ویزای باکو برای ایرانی ها لغو نشده و ویزا آذربایجان به صورت الکترونیکی در سه روز کاری صادر می گردد.

برنامه لغو ویزا ایران و آذربایجان به کجا رسید؟

مرداد ماه سال جاری در سفر رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری به باکو، ایران و جمهوری آذربایجان، 6 سند و یادداشت تفاهم همکاری در راستای تعمیق و تقویت روزافزون روابط و همکاری های دوجانبه امضا کردند، که امضای سند برنامه اجرایی همکاری ها در زمینه توریستی میان دو کشور بین سازمان صنایع دستی و توریستی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مربوطه در کشور آذربایجان از جمله مواردی بود که مورد توافق نهاده شد.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان خبر از تسهیل صدور ویزا میان ایران و آذربایجان داد و گفت که از این به بعد هموطنان ایران و آذربایجان می توانند بدون ویزا به کشورهای هم سفر نمایند. اما گویا تا اجرایی شدن این تصمیم زمان زیادی ضروری است چون با گذشت حدود 6 ماه از این ملاقات، هنوز ویزا بین ایران و آذربایجان لغو نشده است.

این در حالی است که سال ها است اتباع آذربایجانی می توانند بدون ویزا به ایران سفر نمایند. امری که موجب شده آذربایجانی ها یکی از پرتعدادترین توریستان ورودی به ایران باشند. در همین حال به عنوان یک گام در تسهیل فرآیند دریافت ویزای همسایه شمالی، اواخر دی ماه امکان اخذ ویزای جمهوری آذربایجان برای اتباع ایرانی، ظرف سه روز به وسیله رایانه فراهم شد. با استفاده از این سامانه اتباع ایران می توانند در 7 روز هفته بدون مراجعه به نمایندگی های سیاسی کنسولی جمهوری آذربایجان در محل اقامت خود با مراجعه به سامانه مربوطه ضمن پر کردن فرم الکترونیک ویزا، سه روز بعد نسبت به اخذ ویزا خود اقدام نمایند.

به گفته سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، ویزای که به وسیله این سامانه صادر می گردد، حداکثر 30 روزه است و متقاضیان درخواست ویزا بیش از 30 روز باید به نمایندگی های سیاسی کنسولی جمهوری آذربایجان در محل اقامت خود مراجعه نمایند.

حسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو پیرو این موضوع شرح داده که در مرحله اول مسئله لغو ویزا مطرح نیست، در مرحله اول دو کشور تسهیلات فرودگاهی را برای سفر اتباع خود در نظر می گیرند و پس از آن در حدود سه ماه دیگر تسهیلات صدور ویزا در مبادی ورودی مرزهای دوکشور یعنی در مرزهای آستارا و بیله سوار برقرار می گردد و در مرحله سوم با تکمیل امکانات فنی دو کشور وارد مرحله نهایی این فرایند یعنی لغو ویزا خواهند شد.

اکنون توریستان ایرانی که بخواهند به این کشور سفر نمایند باید چیزی حدود 20 دلار هزینه برای ویزا بدهند و سه تا چهار روز کاری نیز زمان بگذارند.

نسرین جاویدفر نماینده اطلاع رسانی توریستی ایران در باکو گفت:

ویزای ایران و باکو لغو نشده، فقط نسبت به گذشته تسهیل شده است یعنی به وسیله اینترنت می توان ویزای الکترونیکی گرفت آن هم در سه روز کاری. حتی توریستان ایرانی که ویزا کارت یا مسترکارت داشته باشند می توانند بدون مراجعه به کنسولی این ویزا را به راحتی دریافت نمایند. مردم آذربایجان برای آمدن به ایران مشکل ویزا ندارند چون ایران ویزا را برای مردم این کشور لغو نموده است.

با این وجود تورهای نوروز 96 باکو هم به وسیله زمینی و هم به وسیله هوایی به وسیله آژانس های مسافرتی فروخته می گردد آنچه که اکنون در پکیج تورهای باکو مشاهده می گردد برای سفر سه شب و چهار روز به مرکز آذربایجان به وسیله یکی از ایرلاین های ایرانی باید حدود یک میلیون و 800 هزار تومان بپردازند.

این نرخ برای سفرهای هوایی از تهران است اما برای کسانی که بخواهند از تبریز هم به باکو بفرایند نرخ تور چندان تفاوتی ندارد بلکه بیشترین تفاوت در ستاره هتل و کیفیت اجرای تور است.

رشید رجب پور نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان آذربایجان شرقی دراین باره گفت:

قیمت ها برای سفر از تهران یا تبریز به مقصد باکو تفاوتی نمی کند. شاید تفاوت در راستا زمینی باشد که آن هم حدود 5 ساعت راه از تبریز تا مرز بیله سوار و از آنجا هم حدود یک ساعت تا مرز باکو فاصله است. معطلی مرز هم زیاد نیست مگر در ایام نوروز که آن هم حدود یک ساعت است.

وی درباره اینکه چه تعداد توریست از تبریز به باکو می فرایند گفت که با وجود اینکه در ترکیه شاهد اتفاقات متعدد هستیم اما هنوز نتوانسته ایم که جایگزینی برای این کشور از نظر خدمات، امکانات و قیمت داشته باشیم حتی در دو بار نظرسنجی از مسافران ایرانی آن ها بازهم ترکیه را اولین مقصد سفر دانستند. پس از آن باکو و گرجستان بیشترین مسافر را دارد.

رجب پور اضافه کرد که پیش از این کسانی که یک بار به ارمنستان رفته بودند در هنگام ورود به باکو باید پاسخ می دادند که چرا به ارمنستان رفته اند و برعکس. اما اکنون دیگری کسی به این مسائل کاری ندارد.

سفر به باکو برای ایرانی ها یکی از سفرهای مقرون به صرفه و آسان است چراکه ایرانی های زیادی به این شهر تردد دارند و هزینه سفر به آن نیز در ایامی غیر از نوروز خیلی گران نیست. هر چند که در ایام نوروز این نرخ ها بسیار بالا می رود.

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد / خبرگزاری مهر
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2216

به "برنامه لغو ویزا ایران و آذربایجان به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه لغو ویزا ایران و آذربایجان به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید