کوشش استرالیا برای نجات میراث ادبی این کشور

به گزارش بالیو، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، طبق آخرین اطلاعات از شرایط نشر و چاپ کتاب های مربوط به نویسندگان مشهور کشور استرالیا بیشتر کتاب های نوشته شده به وسیله این نویسندگان به فراموشی سپرده شده است و بیشتر آنها از رده چاپ خارج شده اند.

کوشش استرالیا برای نجات میراث ادبی این کشور

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

آمارها در این کشور نشان می دهد بیشتر کتاب های چاپ شده در چند سال گذشته مربوط به نویسندگان تازه هستند و به گفته کارشناسان و منتقدان ادبی در بین این کتاب های چاپ شده نویسندگان قدیمی و به قول آنها میراث ادبی استرالیا جایی ندارند.

یکی از این آمارها که به وسیله دانشگاه ملبورن منتشر شده است، حاکی از این است که از بین 62 نویسنده برنده جایزه ادبی مایلز فرانکلین کشور استرالیا در بین سال های 1957 تا 2019 تنها 23 نفر از آنها شناخته شده و کتاب هایشان در کتابفروشی و کتابخانه های کشور موجود است و در خصوص کتاب های الکترونیک و صوتی هم شرایط بدتری وجود دارد.

گروهی از ناشران، کتابفروشان، کتابداران و اساتید دانشگاهی در استرالیا به سرپرستی پرفسور ربکا گیبلین استاد حقوق دانشگاه ملبورن پروژه ای با اسم دست نخورده: پروژه میراث ادبی استرالیا شروع نموده اند که قصد دارند با همکاری سازمان های دولتی بسیاری از داستان ها و رمان های نوشته شده به وسیله نویسندگان قدیمی این کشور را اسکن نموده و به صورت دیجیتالی نگهداری نمایند.

گیبلین می گوید: گروه میخواهد فعلاً در مرحله اول 200 کتاب نایاب و به قول آنها گمشده از داستان های کلاسیک نویسندگان استرالیا را جمع آوری نموده و به صورت الکترونیک در شبکه ملی کتابخانه ای استرالیا قرار دهند تا همه از آنها بهره بگیرند.

رمان هایی نوشته آنیتا هیس و فرانک هاردی از جمله کتاب های هدف هستند. برخی از رمان های قدیمی هنوز شامل قانون حق نشر هستند که دولت برای دیجیتالی کردن آنها قول مساعدت داده است. به گفته گیبلین انتظار می رود دیجیتالی کردن هر کتاب به طور مبه وسیله حدود 700دلار هزینه داشته باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1863

به "کوشش استرالیا برای نجات میراث ادبی این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش استرالیا برای نجات میراث ادبی این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید