سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد

به گزارش بالیو، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های بدست رسیده، سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد.

سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دومین همایش معاونان میراث فرهنگی استان ها که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، گفت: این سلسله نشست ها به شکل حضوری و فصلی در استان ها و تهران برگزار خواهد شد و هدف اصلی این است تا معاونان بیشتر یکدیگر را بشناسند و هم افزایی بیشتری میان آنها ایجاد گردد.

معاونان میراث فرهنگی خط مقدم وزارتخانه هستند

معاون میراث فرهنگی کشور آنالیز چالش ها در حوزه میراث فرهنگی را از اهداف دیگر دومین همایش معاونان میراث فرهنگی استان ها دانست و بیان نمود: همه ما باید برداشت مشترک و واحدی از موضوع میراث فرهنگی داشته باشیم. فصل مشترک کار ما موضوع میراث فرهنگی است، موضوعی که درباره آن صحبت می کنیم صرفا میراث ملموس و ناملموس نیست بلکه سخن از هنرمندی انسانها است.

دارابی پیرامون اینکه سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد، گفت: همان طور که مهندس صرغامی تاکید دارد معاونان میراث فرهنگی خط مقدم وزارت میراث فرهنگی هستند و از نظر من آنها فرماندهان و عالی ترین مقام میراث فرهنگی در استانها محسوب می شوند.

او ادامه داد: میراث فرهنگی در حفظ حقوق عامه مهم است، ما متولی حفظ و صیانت از میراث فرهنگی هستیم در عین حال که حفظ حقوق عامه و حل مشکل آنها در وظایف ما خودنمایی می نماید.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: بعضی از افراد میراث فرهنگی را با توسعه پایدار در تزاحم می دانند و موضع گیری های نادرست دارند، در حالی که میراث فرهنگی موجب توسعه پایدار است، رکن اصلی توسعه و بالندگی در برنامه توسعه هفتم، میراث فرهنگی است و در طرح آمایش سرزمینی باید نسبتمان را با این مقوله تعریف کنیم.

برطرف تزاحم ها در حوزه میراث فرهنگی شجاعت و جسارت می خواهد

دارابی اضافه نمود: خوشبختانه قوانینی برای نخستین بار در این حوزه به عنوان صیانت از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کمیسیون مجمع تصویب شده است، مصوبات سیاست های کلی نظام جز گفتمان مسلط برنامه توسعه هفتم است. بعلاوه پیش نویس احکام توسعه هفتم تهیه شده است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث فرهنگی مترادف با انحصار نیست، ما بدون مشارکت مردم کاری نمی توانیم انجام دهیم، در سیل اخیر یزد کارگروه هایی متشکل از سازمان های مردم نهاد و تشکل های حامی میراث فرهنگی تشکیل شد که به سرعت گزارش میدانی از وضع موجود و اندازه خسارت از بافت تاریخی و شهر یزد ارائه کردند، این موضوع نشان دهنده نقش گروه های مردم نهاد است.

او پیرامون اینکه سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد، اضافه نمود: قوانین خوبی در حوزه میراث فرهنگی داریم، همه معاونان باید به این قوانین اشراف داشته باشند، هنر بزرگ در حوزه میراث فرهنگی داشتن ابتکار عمل به موقع است. معاونان باید به برطرف تزاحم ها در حوزه میراث فرهنگی بپردازند که انجام آن شجاعت، جسارت و مسئولیت پذیری می خواهد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: معاونان میراث فرهنگی استان ها به مواردی که در حوزه حقوق عامه و میراث فرهنگی وجود دارد توجه نمایند و سازوکارهای برطرف مسائل مردم را روشن نمایند تا بتوانیم به هیئت دولت ارائه کنیم.

سواد میراثی جامعه را بالا ببریم

دارابی اظهار کرد: باید نوع نگاه به میراث فرهنگی در کشور را عوض کنیم، معاونان باید به کار در حوزه میراث فرهنگی اشراف داشته باشند و دیگران را هم متوجه اهمیت این حوزه نمایند، حصاری بین خود درست کردیم و فقط می گوییم ما بهتر از همه متوجه هستیم این به معنای انحصارطلبی نیست باید با سعه صدر همه را درگیر کار کنیم و سواد میراثی جامعه را بالا ببریم.

او پیرامون اینکه سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد، ادامه داد: همه باید بدانند میراث فرهنگی کار لوکس و خارج از زندگی روزمره نیست، معاونان میراث فرهنگی باید در این زمینه کوشش کند، باید برای انجام کاری پیوست رسانه ای و فرهنگی داشته باشید.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: معاونان در صدور ارزش ها و فرهنگ ها تاثیرگذار هستند، باید زمینه را برای معرفی تمدن کهن هفت هزار ساله کشورمان فراهم کنیم.

دارابی میراث فرهنگی را اعتبار نه یک جامعه بلکه تاریخ یک ملت بیان نمود و بر اهمیت حفظ آن به وسیله متولیان تاکید نمود.

طرح میدان مشق در حال نهایی شدن است

راه اندازی 35 موزه نو از سال گذشته تا به امروز، برگزاری دو نشست با متخصصان حوزه میراث فرهنگی و اطلاع از چالش های وضع موجود، برگزاری نخستین دوره چهره های ماندگار میراث فرهنگی و تقدیر از دوازده پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی، اقدام برای دوازده پرونده ثبت دنیای، پرداخت حقوق کارمندان پایگاه ها از ردیف بودجه جاری، بازنگری در ترکیب شوراهای تخصصی و وظایف آنها، گرفتن موافقت رئیس جمهور برای 350 پست امین اموالی اقدامات صورت گرفته ای هستند که دارابی به آنها اشاره نمود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به پیگیری طرح میدان مشق که از سال 82 شروع شده بود، اضافه نمود: با پیگیری هایی که از سوی مهندس ضرغامی و بنده انجام شد، طرح میدان مشق در جلسه هیئت دولت مطرح شد و در حال نهایی شدن است.

او بعلاوه امضای تفاهم نامه با دیگر دستگاه ها را فرصتی بی نظیر دانست و بر استفاده از این ظرفیت های ایجاد شده تاکید نمود.

معاون میراث فرهنگی کشور به ارزیابی عملکرد سه ماهه معاونان میراث فرهنگی استان ها اشاره نمود و اضافه نمود: در نشست های فصلی از معاونان میراث فرهنگی که عملکرد خوبی داشتند تقدیر خواهد شد. بعلاوه مشوق های حمایتی برای آنها در نظر گرفته می گردد و در اختصاص اعتبارات در اولویت قرار می گیرند.

او با اشاره به انتظارات از معاونان میراث فرهنگی در استان ها ادامه داد: اینجا میدانی است که احتیاج به شجاعت دارد و با محافظه کاری نمی گردد اقدام جدی انجام داد. حضور فعالانه در فضای مجازی، نهضت فراوری محتوا و ارتباط با رسانه ها به شکل جدی باید مدنظر قرار گیرد.

اختصاص بیش از 70 درصد بودجه وزارتخانه به حوزه میراث فرهنگی

دارابی به تدوین سند میراث فرهنگی در استان ها تاکید نمود و اضافه نمود: در این سند باید وضع موجود بطور کامل تشریح و چالش ها و راهکارها مطرح گردد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت ارتباط نزدیک با معاونت های گردشگری، سرمایه گذاری، صنایع دستی، توسعه منابع و ستاد مرکزی توضیح داد: معاون میراث فرهنگی مسئول و فرمانده اصلی میراث فرهنگی در استان ها است. شما باید با مسئولان شهرستان ها وارد گفت وگو شوید و آنها را نسبت به اهمیت کارتان توجیه کنید.

دارابی بیان نمود: بیش از 70 درصد بودجه وزارتخانه به حوزه میراث فرهنگی اختصاص دارد. معاونان میراث فرهنگی استان ها باید بتوانند از منابع استانی و مسئولیت اجتماعی دستگاه ها به شکل گسترده استفاده نمایند. باید مسئولیت اجتماعی را مطالبه و در این زمینه برنامه ریزی نمایند.

او اضافه نمود: معاونان میراث فرهنگی باید مدیریت بحران را باز تعریف نمایند و پیشگیری های لازم را برای وقوع حوادث طبیعی داشته باشند. در بافت تاریخی یزد دیدیم که ساخت و سازهای غیر درست به این بافت تاریخی صدمه زده است.

معاون میراث فرهنگی کشور توضیح داد: تا سال 1411 برنامه هایمان برای ثبت دنیای معین شده است. باید با یاری معاونان میراث فرهنگی برترین آثار را برای ثبت دنیای انتخاب کنیم معیار ما برای ثبت دنیای شاخص های یونسکو است.

دارابی گفت: معاونان میراث فرهنگی باید برنامه های خود را براساس رویداد و ماهیت محور در نظر بگیرند. برای برگزاری نشست های علمی پژوهشی باید معاونان میراث فرهنگی پرچم دار باشند. در شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده پنج، شاخص ها و معیارهای معماری ایرانی اسلامی را مطرح کردیم. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فرصت بسیار مهمی برای معاونان میراث فرهنگی است که باید از این ظرفیت استفاده و تفاهم نامه همکاری امضا نمایند.

او اضافه نمود: فراوری محتوا مهم است، معاونان باید در این زمینه برنامه ریزی و روایتگری نمایند. آنها باید در قالب نظام مسائل اجرایی به توصیف وضع موجود، چالش های داخلی و خارجی وزارتخانه، برنامه اقدام و عمل بپردازند و راهکارها را معین نمایند.

با کشورهای همسایه و دنیا اسلام پروژه های بازسازیی مشترک خواهیم داشت

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی توضیح داد: باید استانداردهای کارمان را در حد بالا تعریف کنیم، برای برطرف مسائل استانها چندین کار صورت گرفته است؛ نخست آنکه تمرکز اختیارات را به استانها دادیم و تفویض اختیار کردیم، زیرا بسیاری از پرونده های میراث فرهنگی در شورای فنی خود استان قابل حل است.

دارابی توضیح داد: یکی از برنامه های مهم ما این است که در مرحله نخست با کشورهای همسایه و دنیا اسلام و در مرحله بعد با سایر کشورها در حوزه میراث فرهنگی و بازسازی پروژه های مشترک داشته باشیم، نظام نامه ای در این باره در حال تهیه است.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان نمود: سال جاری بودجه ویژه ای را برای موزه منطقه ای در نظر گرفتیم. هفته گذشته قرار شد که کارگروه مشترکی میان وزارتخانه و مجلس شورای اسلامی برای بودجه 1402 تشکیل گردد. استان ها اولویت های بودجه ای خود را معین و به ما اعلام نمایند. باید اولویت بندی کاری خود را براساس اقلیم تعریف کنید، در حال حاضر تخصیص اعتبار فعلی در حوزه میراث فرهنگی، استان محور است که معاونان باید در این زمینه مطالعه نمایند.

او در تاکید نمود: کارگروهی 9 نفره با حضور معاونان میراث فرهنگی استان ها تشکیل گردد و تمام مسائل داخلی و بیرون را جمع آوری و تدوین کند تا در نشست بعدی اعلام کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2251

به "سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند میراث فرهنگی استان ها تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید