مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد باید الگوی موزه داری در کشور گردد

به گزارش بالیو، ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد باید الگوی موزه داری در کشور گردد.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد باید الگوی موزه داری در کشور گردد

علی دارابی در بازدید پنج ساعته از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و گفت و گو با مدیران و کارشناسان موزه ها و آنالیز چالش ها و فرصت های این مجموعه توضیح داد: موزه ها ویترین کشور هستند و تاریخ و هویت سرزمین ما را روایت می نمایند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به ظرفیت ها و داشته های تاریخی و فرهنگی اشاره نمود و اضافه کرد: باید بتوانیم از ثروت و داشته های تاریخی خود به برترین شکل استفاده کنیم. من و شما امروز مسئولیت داریم تا این ثروت و داشته را به خوبی بیان و از آنها به خوبی استفاده کنیم. مشاهیر بزرگی هم داریم که نوجوانان و جوانان ما باید با این مشاهیر بیش از پیش آشنا شوند.

تدوین منظره پنج ساله سعدآباد | موزه ها نباید کاربرد اداری داشته باشند

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: سال 1401 را سال توسعه کمی و کیفی و رشد سعدآباد اعلام کردیم. بحث نیروی انسانی در سعدآباد از اهمیت بالایی برخوردار است که در کنار اصلاح ساختار باید به آن توجه ویژه گردد. موزه ها دیگر نباید کاربرد اداری داشته باشند. اصالت موزه ها با هویت تاریخی گره خورده است. باید یک برنامه منظره پنج ساله برای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تدوین گردد و باید در پنج سال آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.

وی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که در سعدآباد باید به آن توجه ویژه گردد، تهیه طرح جامع بازسازی این مجموعه است . ضمن اینکه ساخت موزه امن نیز در دستور کار قرار گرفته است. بعلاوه با توجه به اهمیت آموزش ، مجموعه معتبر و بزرگی در حوزه آموزش موزه ها در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه کتابخانه و مرکز اسناد، قلب این مجموعه است و برنامه های مفصلی برای این موضوع داریم.

موزه ها در سبد مصرف فرهنگی مردم قرار گیرد | افزایش بازدید موزه ها در نوروز

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: یکی از انتظارات و پیگیری های ما از اداره کل موزه ها برنامه ریزی برای موزه ها است، زیرا موزه ها باید در سبد مصرف فرهنگی مردم قرار گیرد.

دارابی با بیان اینکه سعدآباد باید برنامه محور و رویدادمحور باشد و برای بازدیدنمایندگان و اقشار مختلف در هنگام بازدید از سعدآباد جذابیت ایجاد کنیم، بیان کرد: مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بسیار با اهمیت و دارای ظرفیت است. اینجا نگین گردشگری تهران نامگذاری شده است. پیش بینی ها نشان از افزایش سفر در نوروز 1401 دارد. پیش بینی ما این است که سال جاری در نوروز تعداد بازدیدنمایندگان افزایش خواهد یافت و باید آمادگی لازم را در این باره داشته باشیم و بگونه ای در این مجموعه برنامه ریزی گردد که سعدآباد تبدیل به الگوی موزه ای در کشور گردد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید امروز خود از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که بیش از پنج ساعت طول کشید، از بخشهای مختلف این مجموعه فرهنگی تاریخی بازدید و دستورات لازم برای برطرف مسائل مرتبط با سعدآباد را به مدیران هر بخش صادر کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2185

به "مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد باید الگوی موزه داری در کشور گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد باید الگوی موزه داری در کشور گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید