مجموعه 90 جلدی داستان های برگزیده جایزه اُ.هنری منتشر می شود

به گزارش بالیو، به گزارش خبرنگاران، انتشارات کتاب نیستان در نظر دارد مجموعه ای 90 جلدی از داستان های کوتاه برگزیدگان جایزه ادبی اُ. هنری را ترجمه و منتشر کند.

مجموعه 90 جلدی داستان های برگزیده جایزه اُ.هنری منتشر می شود

پس از درگذشت اُ. هنری در سال 1910، بنیادی به نام این نویسنده در آمریکا تاسیس شد که از جمله وظایف این بنیاد ادبی، علاوه بر سامان بخشی آثار متعدد این نویسنده شهیر آمریکایی، اعطای جایزه ای به نام او و در گونه ادبی مورد علاقه و در تخصص او یعنی داستان کوتاه بود.

به همین دلیل بنیاد ادبی اُ. هنری، چند سال پس از تاسیس، شروع به برگزاری مراسمی کرد برای شناخت برگزیدگان و اعطای جایزه ادبی اُ. هنری در گونه داستان کوتاه. راستا داوری این جایزه از مجله های ادبی آمریکا می گذشت و آن داستان ها که توانسته بودند در مجلات سرآمد ادبیات آمریکا به چاپ برسند، به مرحله داوری بنیاد راه پیدا می کردند و هر ساله داوران بیست داستان را برگزیده و سه داستان از این بیست داستان را برنده اعلام می کردند. این مجموعه بیست داستانی هر ساله از برگزیدگان، به طور منظم توسط این بنیاد به چاپ می رسید و تا امسال 2014 بیش از 90 جلد از این مجموعه به چاپ رسیده است.

انتشارات نیستان با توجه به این که این مجموعه ها از دواری ها و فیلترهای معتبری گذشته و در نتیجه نبض فرهنگ و ادبیات آمریکا را می توان در آن رصد کرد، اقدام به ترجمه و چاپ این مجموعه 90 جلدی کرده است.

به گفته ناشر مجموعه 90 جلدی برگزیدگان اُ. هنری که در اصل بهترین های داستان کوتاه ادبیات آمریکا در هر سال هستند، می تواند برای مخاطب فارسی زبان از دو جهت قابل تامل باشد، هم شناخت و تحول و سیر فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی مردم آمریکا و هم شناخت فرم ها و زبان های داستانی کلاسیک تا مدرن در این 100 سال.

این مجموعه توسط شورایی از مترجمان در دست ترجمه قرار گرفته است و بنا بر اعلام ناشر تا سرانجام سال 1394 بیش از 15 جلد را ترجمه و چاپ کند و باقی آثار نیز در مدت 5 سال منتشر می شود.

دبیری علمی ترجمه این مجموعه را علی فامیان به عهده دارد که پیش از این توسط او دو مجموعه داستان از خود اُ. هنری و یک مجموعه از برگزیدگان 2008 ترجمه و چاپ شده است.

بر این اساس تا سرانجام بهار 1394 مجموعه داستان های کوتاه برگزیده سال 2009 ترجمه شده توسط شیما الهی، 2011 ترجمه شده توسط علی فامیان، 2011 ترجمه شده توسط سیده زهرا سلیمی، 2007 ترجمه شده توسط بیتا نفیسی، 2006 ترجمه شده توسط لیدا طرزی و 2013 ترجمه شده توسط شیما الهی منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 901

به "مجموعه 90 جلدی داستان های برگزیده جایزه اُ.هنری منتشر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه 90 جلدی داستان های برگزیده جایزه اُ.هنری منتشر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید