تقلای رادیو آزادی برای اختلاف افکنی بین ایران و تاجیکستان

به گزارش بالیو، در پی برگزاری همایش بین المللی پژوهش در فرهنگ باستان؛ از دیروز تا امروز به میزبانی تاجیکستان، رادیو آزادی با هدف حل مسائل خود و فشار به دوشنبه، این بار دست به حربه جدیدی زده است.

تقلای رادیو آزادی برای اختلاف افکنی بین ایران و تاجیکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران، در پی برگزاری همایش بین المللی پژوهش در فرهنگ باستان؛ از دیروز تا امروز به میزبانی تاجیکستان، رادیو آزادی با هدف حل مسائل خود با تاجیکستان، این بار دست به حربه جدیدی زده است.

در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان روز 22 اکتبر همایش بین المللی پژوهش در فرهنگ باستان: از دیروز تا امروز برگزار گردید.

در این همایش بین المللی که به ابتکار آموزشگاه علوم تاجیکستان و همکاری انجمن رودکی (فرانسه) برگزار گردید، بیش از صد نفر پژوهشگر و دانشمند از کشورهای مختلف دنیا حضور یافتند.

در مراسم افتتاح همایش گفته شد که هدف از برگزاری آن تجلیل از 1120 سال پایه گذاری دولت سامانیان، بزرگداشت کورش کبیر و نکوداشت 1400 سالگی تولد باربد مروزی، بزرگترین نوازنده عهد ساسانیان می باشد.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم افتتاح این همایش شرکت و سخنرانی کرد.

وی از نقش دولت سامانیان در رشد علم و فرهنگ، دولت داری کوروش کبیر و اعلامیه وی و نیز موسیقی باربد مروزی گفت و پایبندی به سنت و آئین های باستانی را بسیار مهم خواند و خواهان انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ها شد.

رحمان به طور ویژه به این نکته اشاره نمود که در دوران استقلال تاجیکستان کوشش های زیادی برای برگزاری جشن های نظیر نوروز، مهرگان، سده و تیرگان انجام شده و به جزء جداناپذیر از فرهنگ مردم تبدیل شده اند.

وی همچنین از شاعران، دانشمندان، خطاطان، موسیقی دانان، مفسران و عارفانی نام برد که نه تنها برای علم و تمدن آریایی تباران بلکه کل بشر خدمات شایسته ای انجام داده اند.

در مراسم افتتاح این همایش بین المللی همچنین از کتاب رحمان تحت عنوان نگاهی به تاریخ و تمدن آریایی که به تازگی به خطّ فارسی در لندن به چاپ رسیده است، رونمایی شد. (این کتاب در 13 سال پیش در تاجیکستان به خط سیریلیک به چاپ رسیده بود).

پس از مراسم افتتاح، این همایش در چهار بخشدولت سامانیان- پدیده بی نظیر تاریخی، سنت و میراث فرهنگی، جشن و آیین های باستانی: عوامل مهم زندگی ساز انسان ها و کورش کبیر- چهره ماندگار تاریخ دنبال شد.

در این همایش پیشنهاداتی نیز مطرح شد. از جمله جهت انجام مطالعات و ترغیب میراث فرهنگی خاندان سامانیان، پیشنهاد شد تا یک مرکز بین المللی سامانیان شناسی در تاجیکستان ایجاد گردد. همچنین خواسته شد تا سازمان یونسکو برای پژوهش های جدید در زمینه فرهنگ، هنر و تمدن دوره سامانیان یک جایزه بین المللی تخصیص دهد.

تاسیس پژوهشگاه کورش کبیر در تاجیکستان از دیگر پیشنهادات بود که از سوی هومیر آبرامیان از بنیان گذاران دانشگاه دنیای کورش کبیر مطرح شد (این دانشگاه در سال 2012 در استرالیا ایجاد شده و دارای شعباتی در نیویورک و سیدنی می باشد).

همچنین پیشنهاد شد که از این به بعد همه ساله 29 اکتبر در تاجیکستان به عنوان روز کورش کبیر بزرگ داشته گردد. طی سال 2019 در تاجیکستان دانشکده نظامی کورش کبیر ایجاد و در شهر دوشنبه پارکی نیز به نام کروش کبیر گذاشته شد.

در سرانجام این همایش رامین فرهنگی جایزه بنیاد منوچهر فرهنگی را به یوسف نورعلی اف و عسکرعلی رجب وف به پژوهشگران شناخته تاجیک در زمینه ادبیات و پزشکی تقدیم کرد.

در حاشیه این همایش بین المللی که در محل کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار گردید رئیس جمهور این کشور با تعدادی از مهمانان خارجی دیدار کرد. به رئیس جمهور تاجیکستان به عنوان رئیس انجمن تاجیکستان و فارسی زبانان دنیا و همچنین خدمات شایسته در ارج گذاری به میراث بزرگ علمی و فرهنگی نیاکان نشان بنیاد منوچهر فرهنگی اعطا شد.

رادیو آزادی در گزارش روز یکشنبه خود تحت عنوان میزبانی تاجیکستان از منتقدان رژیم ایران در دوشنبه، به برگزاری همایش یادشده اشاره نموده و گفته است که در آن تعدادی از ایرانی های حضور یافتند که منتقد نظام ایران بوده و در ایران ممنوع الورود می باشند.

آزادی با تاکید بر میزبانی دوشنبه از منتقدین نظام ایران، از آن یاد نموده است که در چهار سال پیش محی الدین کبیری رئیس حزب ممنوع نهضت اسلامی در نشست وحدت اسلامی در تهران شرکت کرد که موجب به بار آمدن خشم دوشنبه شد. در پی آن روابط دو کشور رو به سردی نهاد و چندین مرکز فرهنگی ایران در تاجیکستان تعطیل و واردات کالاهای ایرانی به این کشور قطع شد. چنانچه در گذشته ساکنان تاجیکستان ایران را یکی از کشورهای دوست می دانستند پس حالا با احتیاط سخن می گویند.

پرویز ملاجانوف کارشناس تاجیک به رادیوی آزادی گفته است که ایران درگیر مسائل تحریم و فشارهای قدرت ها بوده و وقت لازم برای آنالیز نشست منتقدانش در دوشنبه را ندارد. البته ایران از چنین نشستی ناراضی خواهد بود ولی توجه زیاد نشان نداده و واکنشی هم نخواهد کرد.

به نظر می رسد که تقریبا پس از یک هفته به بحث حضور منتقدین نظام ایران پرداختن رادیو آزادی هدفمند خواهد بود. رادیو آزادی در حال حاضر با مشکل ثبت نام خبرنگاران خود در تاجیکستان رو به رو بوده و سعی می نماید به وسیله مختلف (سازمان های بین المللی، نهادهای آمریکایی - وزارت خارجه، نمایندگان کنگره و...) به دوشنبه فشار وارد کند تا مشکل صدور مجوز به خبرنگارانش را حل نماید.

ظاهرا چاپ این مطلب به این معناست که در صورت ادامه وضعیت موجود این رادیو رویکرد خود نسبت به بازتاب موضوع روابط تاجیکستان با ایران را تغییر خواهد داد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 601

به "تقلای رادیو آزادی برای اختلاف افکنی بین ایران و تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلای رادیو آزادی برای اختلاف افکنی بین ایران و تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید