مسکن ملی در اردیبهشت ماه به دست متقاضیان می رسد؟، آورده را تکمیل کنید، واحد را تحویل بگیرید

به گزارش بالیو، به گفته وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه اولین واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تحویل داده می شوند که البته تکمیل آورده یکی از مهم ترین شروط است.

مسکن ملی در اردیبهشت ماه به دست متقاضیان می رسد؟، آورده را تکمیل کنید، واحد را تحویل بگیرید

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار ، این روز ها بحث مسکن و خانه دار شدن تبدیل به یکی از مهم ترین احتیاج های مردم شده است که در این زمینه هم به طور قطع طرح مسکن ملی به گوش متقاضیان خورده است. در این طرح همسو با برطرف مسائل طرح مسکن مهر، زمین مورد احتیاج از سوی دولت تامین می گردد.

شروع این طرح موجب شده تا قیمت ملک در شهر های عظیم تغییرات محسوسی را تجربه کند و تا حدودی از قیمت و هزینه اجاره بها کاسته گردد به طوری که پس از ثبت نام در این طرح و با شروع ارائه این واحد های مسکونی به متقاضیان آن ها باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن باشیم.

در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان های بلند مرتبه ساخته نمی شوند بلکه تعداد طبقات در این طرح در نهایت 7 طبقه خواهد بود. متقاضیان برای شرکت در این طرح باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

متاهل باشند، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن تا کنون استفاده ننموده باشند و شرایط طرح مسکن ملی برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی را نیز داشته باشند.

دولت برای طرح مسکن ملی حدود 400 هزار واحد مسکونی در نظر گرفته که به گفته بسیاری از مسئولان در این حوزه در اردیبهشت ماه اولین واحد های این طرح به مرحله بهره برداری می رسند که البته برای تحویل این واحد ها تکمیل آورده متقاضیان هم یک نکته ضروری است.

در کنار شرایط طرح مسکن ملی این نکته نیز حائز اهمیت است که واحد های مسکونی این طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن 75 تا 100 میلیون تومان پس از ثبت نام در طرح، وام پرداخت می گردد که این وام توسط بانک مسکن ارائه می گردد. این وام ها با نرخ سود 18 درصد به متقاضیان پرداخت خواهند شد و متقاضی باید در یک بازه 12 ساله اقساط این وام را بازپرداخت نمایند و در روش ساده و پلکانی باید سودی بین 100 تا 160 میلیون تومان به بانک عامل پرداخت گردد.

شرایط مسکن ملی به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی باشد، از جمله اینکه متقاضیان طرح مسکن ملی نباید از سال 1384 واحد مسکونی داشته باشند.

ثبت نام این طرح برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تا به امروز از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده ننموده باشند، متأهل باشند، اما بانوان مجرد بالای 35 سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند و سابقه حداقل 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند.

متقاضیان این طرح نباید هیچ گونه منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه داشته باشند، فرد متقاضی باید توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن را که از توانایی پرداخت اقساط ماهانه جداست، داشته باشد، فرد متقاضی ثبت نام این طرح ملی باید امکان سپرده گذاری حداقل 30 درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت بر تسهیلات بانکی و توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی را داشته باشد.

در این پروژه 50 تا 60 درصد از واحد های مسکونی این پروژه مربوط به سازنده است و 30 تا 40 درصد از آن هم مربوط به سهم دولت است. متقاضیان بعد از دارا بودن شرایط طرح مسکن ملی و ثبت نام در این طرح و سپس با تائید شدن و ارسال مدارک در ابتدا و در هنگام عقد قرارداد باید 30 تا 40 میلیون تومان پرداخت نمایند و 15 درصد از مبلغ را در سرانجام فونداسیون، 25 درصد را در سرانجام مرحله اسکلت، 25 درصد را در سرانجام سفت کاری، 20 درصد را در سرانجام نازک کاری و 15 درصد باقی مانده را هم در هنگام تحویل کلید باید پرداخت نمایند و تسهیلات این طرح هم از سوی بانک مستقیم به این پروژه ها تزریق می گردد.

مراحل اقدام طرح ملی مسکن شامل موارد زیر است:

مرحله اول:ثبت نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن
مرحله دوم:ارسال مدارک مورد احتیاج از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر
مرحله سوم:مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام
مرحله چهارم:استعلام بانک در خصوص متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه
مرحله پنجم:انتخاب طرح مورد نظر
مرحله ششم:پرداخت پیش پرداخت 30 درصدی تعیین شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی
مرحله هفتم:شروع ساخت واحد مسکونی
مرحله هشتم:تحویل واحد مسکونی

براساس این گزارش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران با بیان اینکه موضوع ارائه زمین مرغوب در قبال واحد مسکونی طرحی بود که در سال گذشته مطرح شد، گفت: ما در سال گذشته اعلام کردیم که اگر فرد و یا سازنده ای واحد مسکونی نیمه تمام یا واحد مسکونی ساخته شده آماده ای دارد، در قالب طرح ملی مسکن واگذار کند تا ما با نرخ کارشناسی شده در ازای آن زمین مرغوب شهری در اختیار آن ها قرار دهیم تا دوباره ساخت و ساز داشته باشند.

او ادامه داد: ما در سال گذشته اعلام و فراخوان دادیم و تعدادی هم در چند استان مراجعه و با ادارات کل راه و شهرسازی به توافق رسیدند که این اقدام را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولین واحد های مسکونی طرح مسکن ملی را در اردیبهشت ماه تحویل خواهیم داد و ما متناسب با پیشرفت واحد مسکونی واحد ها را به متقاضیان تحویل خواهیم داد، اضافه کرد: پیشرفت و سرعت ساخت و تحویل واحد های مسکن ملی منوط به آن است که متقاضیان تعهدات اقتصادی و آورده خود را طبق زمانبندی انجام دهند.

به گفته این مقام مسئول اگر متقاضی آورده خود را با تاخیر پرداخت نکند، واحد مسکونی را به موقع تحویل خواهد گرفت.

همچنین محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی هم در رابطه با آخرین شرایط واحد های مسکن ملی گفت: در 6 ماه به جامانده دولت و در نیمه اول سال 1400 بخش قابل توجهی از واحد های طرح اقدام ملی مسکن را به بهره برداری می رسانیم و در این رابطه ستاد ویژه تشکیل شده است و امیدواریم بتوانیم تعداد زیادی از پروژه ها را به بهره برداری برسانیم.

او تاکید نمود: تعداد زیادی از این واحد ها در این مدت به متقاضیان تحویل خواهیم داد و همه متقاضیان افتتاح حساب نموده و پروژه های آن ها تعیین شده، اما هنوز واحد ها تعیین نیست.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در رابطه با این موضوع که آیا سال جاری باز هم ثبت نام جدید ملی مسکن خواهیم داشت یا خیر؟ گفت: با توجه به شرایط موجود و سرانجام دولت پیش بینی و برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم و اگر دولت آینده هم بخواهد این پروژه را ادامه دهد و فرایند بهتری از جمله زمین، تسهیلات و آیین نامه های ضروری است که تامین شده و شرایط بهتری در این طرح فراهم شده است.

هدف طرح مسکن ملی، خانه دار کردن 6 دهک جامعه است که این روز ها در حال عملیاتی کردن است. تخصیص مسکن برای دهک های یک و دو توسط نهاد هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می گیرد که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده ای در اختیار آن ها زمین قرار داده است. در واقع شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که برای کسانی قابل استفاده است که پیش از این تاریخ از اقدامات دولتی برای خانه دار شدن استفاده ننموده باشند به عبارت دیگر در ثبت نام طرح مسکن ملی شما یک بار اجازه دارید تا از امکانات دولتی بهره ببرید.

یکی از مهم ترین مسائلی که در ارتباط با مسکن مهر وجود داشت تعداد زیاد طبقات آن بود که در کنار حاشیه نشینی و عدم وجود امکاناتی مانند حمل و نقل عمومی و امنیت پایین دردسر هایی را برای ساکنان آن ها به وجود آورده بود. به همین علت هم دولت در راستای مرتفع کردن این مسائل در طرح مسکن ملی در نظر دارد طبقات این ساختمان ها را حداکثر تا 7 طبقه بسازد و تا حد امکان در نزدیکی شهر ها و جایی غیر از حاشیه شهر ها اقدام به ساخت کند.

البته کیفیت ساخت مسکن های طرح ملی وابسته به نظارت بر انبوه سازان است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و نباید از این نکته نیز غافل شد که عدم ساخت خانه در حاشیه شهر ها خود موجب افزایش هزینه زمین می گردد و همین موضوع باعث افزایش واحد های مسکونی در این طرح خواهد شد.

براساس این گزارش امیدواریم دولت دوازدهم که در ماه های سرانجامی فعالیت خود قرار گرفته است، عظیمترین طرح مسکنی را که در کشور کلید زده بتواند در این شرایط سخت اقتصادی به متقاضیان چشم انتظار، تحویل دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1718

به "مسکن ملی در اردیبهشت ماه به دست متقاضیان می رسد؟، آورده را تکمیل کنید، واحد را تحویل بگیرید" امتیاز دهید

2 کاربر به "مسکن ملی در اردیبهشت ماه به دست متقاضیان می رسد؟، آورده را تکمیل کنید، واحد را تحویل بگیرید" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن ملی در اردیبهشت ماه به دست متقاضیان می رسد؟، آورده را تکمیل کنید، واحد را تحویل بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید