نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان

به گزارش بالیو، لابی هر ساختمان از جمله فضاهایی ست که افراد مختلف مدت زمانی را در این مکان به انتظار مینشینند. لابی نقطه مشترک مجتمع ها و برج های مسکونی و تجاری ست. امروزه برای آپارتمان هایی که تعداد واحدهای آن زیاد است نیز لابی در نظر گرفته میشود. لابی اصولا در قسمت ورودی ساختمان و در طبقه همکف قرار گرفته است, جایی که افراد در بدو ورود به ساختمان وارد آن میشوند.

نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

لابی هر ساختمان از دو قسمت زیر تشکیل میگردد:

بخش نگهبانی

به دلیل بالا بودن تعداد رفت و آمد افراد ساکن در مجتمع های پر واحد, در قسمت ورودی ساختمان مکانی برای نگهبانی در نظر گرفته شده است. این قسمت امنیت ساکنین را در 24 ساعت شبانه روز تامین میکند. بخش نگهبانی متشکل از یک پیشخوان, میز, جایگاه و امکاناتی برای ارتباط با ساکنین واحدها میباشد.

قسمت نشیمن

افرادی که به عنوان تازه وارد, وارد لابی ساختمان میشوند باید در این مکان دقایقی را منتظر بمانند. لذا این مکان باید از دکوراسیون خوبی برخوردار باشد تا به محیطی کسل کننده برای افراد مبدل نگردد. ورودی ساختمان به نوعی میزبان مهمانان ساختمان است. لابی نه تنها فضایی برای انتظار بلکه نشانگر مهمان نوازی و معماری محل زندگی شماست. قسمت نشیمن فضایی در لابی است که با قرار دادن مبلمان, چند وسیله تزیینی و نورپردازی مکانی آرام برای مهمانان فراهم میکند.

مواردی که در طراحی لابی باید مورد توجه قرار گیرند:

انتخاب کفپوش مناسب

لابی از جمله مکان هایی ست که رفت و آمد در آن بسیار صورت میگیرد. به همین منظور کفپوشی که برای این مکان انتخاب میگردد باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. مناسب ترین کفپوش برای لابی ساختمان کفپوش سنگی ست. این کفپوش ها دوام و مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش دارند و در اثر رفت و آمد و اسباب کشی دچار آسیب نمیشوند. استفاده از کفپوش های سنگی با رنگ روشن مناسب ترین گزینه برای پوشش کف لابی ست. بهتر است از سنگ های تیره در پوشش کف لابی استفاده نگردد زیرا اثر کفش و گرد و غبار بر روی آن میماند.

انتخاب دیوارپوش مناسب

در انتخاب دیوارپوش باید در ابتدا مقیاس فضای لابی را در نظر گرفت. اگر فضای لابی کوچک است و در هنگام حمل و نقل احتمال برخورد وسایل منزل به دیوار وجود دارد, باید از مصالح مقاوم از جمله سنگ و چوب برای پوشش دیوار استفاده نمود. در صورتی که لابی فضای بزرگی دارد میتوان از کاغذ دیواری و یا رنگ به عنوان دیوارپوش استفاده نمود. در انتخاب رنگ مصالح ساختمانی باید به نور, ترکیب رنگ ها و تناسب آنها با کفپوش دقت لازم داشت.

نورپردازی در فضای لابی

یک نورپردازی عالی در فضای لابی باعث زیباتر جلوه دادن این فضا و روشنایی بی نظیر آن میگردد. برای نورپردازی میتوان از لوسترهای بلند و کوتاه, آباژورهای بلند, لامپ های هالوژن و… استفاده نمود. اگر در فضای لابی وسایل دکوراتیو تعبیه گردد انعکاس نور در این فضا بیشتر خواهد شد و لابی به محیطی شیک با نورپردازی ایده آل تبدیل میگردد.

پوشش سقف لابی

در طراحی سقف لابی میتوان از انواع سقف های دکوراتیو از جمله سقف کناف استفاده نمود. انواع سبک های مدرن و کلاسیک قابل اجرا بر روی سقف لابی میباشند. اساسی ترین نکته که در طراحی سقف لابی باید مورد توجه قرار گیرد نورپردازی ست. نورپردازی نمای سقف را زیباتر و جذاب تر نشان میدهد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 650

به "نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید