چین از امکان مداخله نظامی در هنگ کنگ اطلاع داد

به گزارش بالیو، دولت پکن بطور علنی از امکان اعزام سربازان ارتش آزادی بخش خلق چین به هنگ کنگ برای مهار ناآرامی ها سخن گفت.

چین از امکان مداخله نظامی در هنگ کنگ اطلاع داد

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نوشته روزنامه تلگراف، چین برای اولین بار اعلام نموده است که امکان اعزام نیروهای نظامی چین برای کنترل آشوب هنگ کنگ، وجود دارد؛ به گفته مقامات چین، اعزام سربازان می تواند با درخواست مقامات هنگ کنگ انجام گیرد.

وزارت دفاع چین با اشاره به حق قانونی دولت هنگ کنگ برای فراخواندن سربازان چینی جهت حفظ نظم اجتماعی در این منطقه گفته است که اوضاع در این دولت شهر و مستعمره سابق انگلیس را از نزدیک زیر نظر دارد.

این اظهار نظر طی یک کنفرانس مطبوعاتی که طی آن، چین به معارفه اوراق سفید جدید دفاعی خود پرداخت، ارائه شد؛ یک سخنگو در پاسخ به سوال درخصوص مدیریت اوضاع در هنگ کنگ، به مقررات صریح ماده 14 قانون پادگان (قانونی که براساس آن دولت چین می تواند در صورت لزوم و برای حفظ نظم در هنگ کنگ ارتش خود را در این دولت شهر مستقر کند) اشاره نمود.

اگر چه این سخنگو صریحا به اعزام نظامیان اشاره نکرد، اما این اظهارات، حاکی از تغییر لحن چین در روزهای اخیر است؛ به خصوص با ظهور خشونت هایی در جریان اعتراضات مردمی به لایحه استرداد که با اقدامات مظنونان گانگستری در اوایل این هفته صورت گرفت.

پکن تاکنون معتقد بود که مقامات هنگ کنگی قادر به کنترل و مهار ناآرامی ها هستند و از اشاره به ماده چهاردهم و مسئله بحث برانگیز اعزام سربازان خودداری نموده بود.

ماده 14 قانون اساسی مختص هنگ کنگ، می گوید: نظامیانی که به دستور دولت مرکزی خلق چین در هنگ کنگ مستقر شده اند، نباید در امور داخلی این منطقه دخالت نمایند. دولت منطقه ای هنگ کنگ در صورت لزوم می تواند از دولت مرکزی چین، برای مساعدت از سوی مقر نظامی جهت حفظ نظم عمومی و نیز در امور امدادی بلایای طبیعی، درخواست کند.

ارتش آزادی بخش خلق چین، از زمانی که بریتانیا، حق حاکمیت هنگ کنگ را در سال 1997 به چین بازگرداند، در منطقه هنگ کنگ مستقر شد. مسئولیت این مقر انجام امور دفاعی هنگ کنگ و دفاع از حق حاکمیت ملی است. طبق اسناد دولت هنگ کنگ، تعداد این پرسنل هشت تا 10 هزار نفر است.

طی تظاهرات گسترده ماه پیش هنگ کنگی ها، پکن در این موضوع دخالت نکرد و این مسئله در رسانه های چین نیز کم اهمیت جلوه داده شد؛ اما این هفته پس از محاصره دفتر مرکزی دولت توسط معترضان در هنگ کنگ، پکن واکنشی شدیدتر به این خرابکاری نشان داد زیرا این دفتر، سمبلی از حاکمیت پکن بر این منطقه به شمار می رود.

چند روز پیش، رسانه های چین تصاویری از خراب کردن ظاهر یک نماد ملی که در هنگ کنگ اتفاق افتاده است، نمایش دادند و روزنامه های چین نیز این خرابکاری را محکوم کردند؛ آن ها، معترضان افراطی هنگ کنگی را تحت عنوان آنارشیست خطاب داشتند که در کوشش برای به چالش کشیدن مستقیم حاکمیت چین در این منطقه اند.

ویلی لام، کارشناس امور چین در دانشگاه چینی هنگ کنگ، گفته است که این تغییر در لحن چین، هشدار به معترضان است. وی اضافه نمود: از لحاظ سیاسی، اگر سربازان ارتش آزادی بخش به هنگ کنگ اعزام شوند، این اقدام به منزله انتها سیاست یک کشور، دو سیستم برای اداره هنگ کنگ خواهد بود. هنگ کنگ تبدیل به یکی از شهرهای چین می گردد که سربازان ارتش آزادی بخش در آن حضور دارند.

اخیرا چین، آمریکا را نیز به قرار داشتن در پشت پرده آشوب در هنگ کنگ متهم کرد و علیه دخالت خارجی نیز هشدار داد؛ هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفته است: می توانیم ببینیم که مقامات آمریکایی، حتی پشت چنین حوادثی قرار دارند.

وزارت امور خارجه چین تصریح نموده است که امور هنگ کنگ، از امور داخلی چین به حساب می آید. این سخنگو هم چنین در پاسخ به سوال درخصوص نقد خشونت ها از سوی آمریکا و بریتانیا، گفت که چین هیچ گونه دخالتی را بر نمی تابد.

او در همین خصوص گفت: ایالات متحده باید بداند که هنگ کنگ، هنگ کنگ چین است و ما اجازه هیچ دخالت خارجی را نمی دهیم؛ ما به آمریکا توصیه می کنیم که دست های سیاه خود را کنار بکشد.

لام می گوید: اکنون، این تئوری توطئه وجود دارد که آمریکا، حامی پشت پرده تظاهرات هنگ کنگ است. این توجیهی برای شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، است تا اقدامی سخت گیرانه، یعنی اعزام نیروها را اتخاذ کند تا شورش در هنگ کنگ کنترل گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 265

به "چین از امکان مداخله نظامی در هنگ کنگ اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین از امکان مداخله نظامی در هنگ کنگ اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید