کف و بخشهایی از دیوارهای کاروانسرای گویجه بل کامل سرامیک شده است

به گزارش بالیو، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کف و بخشهایی از دیوارهای کاروانسرای گویجه بل کامل سرامیک شده است.

کف و بخشهایی از دیوارهای کاروانسرای گویجه بل کامل سرامیک شده است

کاروانسرای گویجه بل اهر که با نامهای کاروانسرای شاه عباسی اهر، کاروانسرای گوئجه بئل و کاروانسرای گویچه بیل نیز شناخته می شود، در فاصله 24 کیلومتری اهر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. با قدمتی که به دوره صفوی باز می شود، این بنا برای منطقه ها کوهستانی و سردسیر و زمستانهای سخت و پربرف طراحی شده است.

با وجود پلان مستطیلی شکل، در این کاروانسرا حیاط مرکزی وجود ندارد و گوشه های مجموعه چندین برجک جای گرفت. این اثر به عنوان یکی از مکانهای دیدنی اهر در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به تازگی نیز نام آن درمیان 54 کاروانسرای ایرانی که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، به چشم می خورد. اما نکته جالب درخصوص این کاروانسرا آن است که تمام کف و بخش های زیادی از دیواره های این کاروانسرای جهانی سرامیک شده است.

آنگونه که به نظر می آید این کاروانسرای میراث جهانی در حالی سراسر سرامیک شده که بازسازیگران اداره کل میراث فرهنگی این طرح را برای بازسازی آن در نظر گرفته اند. گفته می شود به علت رطوبت موجود از سرامیک برای کف سازی و پوشاندن بخش هایی از دیواره ها استفاده شد.

البته بعضی کارشناسان میراث فرهنگی استان معتقد هستند، به احتمال زیاد تمام سرامیک ها تخریب می شوند و کاروانسرا به حالت اولیه خود درخواهد آمد.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی شهرستان اهر، بنای این کاروانسرا به صورت کامل به جای مانده بود و مورد بازسازی نهاده شد. از سال 1379 بازسازی کاروانسرای گویجه بل شروع می شود و مرحله به مرحله ادامه پیدا می نماید. سرامیک ها نیز طی چند سال اخیر زده شده است و قبل از حضور ارزیابان یونسکو در این مکان بود. در واقع میتوان گفت ارزیابان یونسکو این کاروانسرا را با سرامیک هایی که برای بازسازی آن استفاده شده بود، در یونسکو ثبت کردند که این هم خود جای سئوالات بسیاری را فراهم می نماید.

یکی از کارشناسان اداره میراث استان آذربایجان شرقی گفت: سرامیک ها حدود 6 سال است که کار شده و از آنجایی که این کاروانسرا در اختیار صندوق حفظ و احیا بود و قرار بود به بخش خصوصی واگذار شود. از این رو برای بازسازی آن اقدام شد و با وجود آنکه چندین بار برای مزایده گذاشته شده، تا به امروز هیچ یک از سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایلی برای آن نشان نداده اند، چرا که گفته می شود علت امر نبود سرمایه است و امید است که سال جاری با ثبت جهانی آن سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری شوند.

او بیان کرد: بعد از تعریف کاربری، ممکن است سرامیک ها کنده شوند و کف پوش جدیدی تعریف شود.

البته که کاروانسرای یام نیز از استان آذربایجان شرقی برای ثبت در پرونده کاروانسراها به یونسکو ارسال شده بود و چون به طور کامل بازسازی شده بود، از پرونده کنار گذاشته شد اما این کاروانسرا با وجود سرامیک ها و حتی خالی کردن دیوارها برای جانمایی سرویس بهداشتی ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آبان 1402 بروزرسانی: 21 آبان 1402 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2424

به "کف و بخشهایی از دیوارهای کاروانسرای گویجه بل کامل سرامیک شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کف و بخشهایی از دیوارهای کاروانسرای گویجه بل کامل سرامیک شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید