12 نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر

به گزارش بالیو، تمیز کردن یخچال و فریزر مخصوص روزهای آخر سال نیست. در طول سال چند وقت یک بار باید یخچال و فریزر را تمیز کنید. حالا که به سال جدید نزدیک می شویم بهترین فرصت است برای اینکه چند ساعتی وقت بگذارید و یکی از مهم ترین وسایل منزل را تمیز و مرتب کنید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا چند نکته در خصوص تمیز کردن یخچال و فریزر یاد بگیریم.

12 نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

مرتب کردن یخچال و فریزر

فقط کمد نیست که احتیاج به مرتب کردن دارد؛ گاهی اوقات یخچال ها و فریزر ها هم به شدت نامرتب می شوند. این نامرتبی پیامدهای ناخوشایندی دارد؛ ممکن است برخی از مواد غذایی موجود در یخچال یا فریزر از دید شما پنهان شده باشند و تاریخ مصرف آن ها گذشته باشد. شما به مواد غذایی جدیدی احتیاج پیدا می کنید و بعد از خریداری آن ها، فضای کافی برای گذاشتن آن ها در یخچال یا فریزر ندارید. پس از مدتی، به تمیز کاری عمده ای احتیاج پیدا می کنید که وقت و انرژی زیادی از شما می گیرد.

برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید، باید یخچال و فریزر را به صورت منظم تمیز کنید و مرتب نگه دارید. در ادامه چند راه حل ساده برای مرتب و تمیز کردن یخچال و فریزر را شرح می دهیم. می توانید از این راه حلها یاری بگیرید.

1. هر گروه از مواد غذایی در یخچال و فریزر باید جای تعیینی داشته باشند

برای مواد غذایی مشابه، جای تعیینی را در یخچال و فریزر تعیین کنید و همواره این الگو را رعایت کنید. با این کار، پیدا کردن مواد غذایی مورد احتیاجتان راحت تر می گردد. هنگام یادداشت کردن لیست خرید هم به راحتی می توانید کم و کاستی ها را متوجه بشوید. برخی از مواد غذایی اگر در قفسه های یخچال و فریزر رها شوند باعث به هم ریختگی می شوند. بهتر است این مواد غذایی را داخل ظرف، سبد یا کیسه پلاستیکی بگذارید و در داخل کشوهای عمیق یخچال و فریزر از آن ها نگهداری کنید.

2. از همه فضاهای یخچال و فریزر بهره ببرید

اینکه آیا نگهداری میوه و سبزیجات در جامیوه ای باعث می گردد این مواد غذایی برای مدت بیشتری تازگی و طراوت خود را حفظ نمایند، جای بحث دارد اما به هر حال استفاده از جامیوه ای می تواند در نظم بخشیدن به یخچال و دسترسی آسان به میوه ها و سبزیجات بسیار مؤثر باشد.

استفاده از فضاهای موجود در درب یخچال هم باعث نظم بیشتر یخچال می گردد اما از آنجا که این فضاها دمای بالاتری نسبت به قفسه ها دارند، برای همه مواد غذایی مناسب نیستند. بهتر است محصولات لبنی و مواد غذایی فاسدشدنی را در قفسه ها نگهداری کنید.

با همه این شرحات، اگر می خواهید یخچال منظم تری داشته باشید از قفسه ها، جامیوه ای و فضاهای داخلی در یخچال به بهترین شکل بهره ببرید.

3. لکه چکه ها را از بین ببرید

آب تنها چیزی نیست که باعث ایجاد چکه در یخچال می گردد؛ غذاهایی که رطوبت بیشتری دارند و در ظروف پلاستیکی نگهداری می شوند هم می توانند چکه ها را ایجاد نمایند. این چکه ها به دلیل میعان ناشی از تغییر دما ایجاد می شوند. البته اگر غذا فاسد نشده باشد یا ظرف آن آلوده نباشد این چکه ها مشکل چندانی ایجاد نمی نمایند. جلوگیری از این چکه ها و تمیز کردن اثر آن ها، منظره ناخوشایند داخل یخچال را تغییر می دهد.

می توانید میوه و سبزیجات را در حوله های کاغذی بپیچید تا از چکه های بیشتر جلوگیری کنید. مواد غذایی مرطوب که بیشتر لک ایجاد می نمایند مانند گوشت و مرغ را در قفسه های پایین تر بگذارید تا چکه آن ها روی سایر مواد غذایی نریزد. این کار باعث می گردد تا تمیز کردن چکه ها راحت تر باشد.

4. روی مواد غذایی برچسب بزنید

تشخیص برخی از مواد غذایی، به ویژه مواد غذایی منجمد برای همه اعضای خانواده کار آسانی نیست. به علاوه اینکه وقتی این مواد را بسته بندی می کنید، ممکن است ظاهری شبیه به هم پیدا نمایند. برخی دیگر از مواد غذایی را زمانی که می خواهید در یخچال یا فریزر بگذارید، از بسته بندی اصلی خودشان خارج می کنید و در ظروف دلخواه خودتان نگهداری می کنید. همه این دلایل باعث می شوند که به برچسب ها احتیاج داشته باشید. روی ظرف یا بسته بندی مواد غذایی برچسب بزنید تا خودتان و دیگر اعضای خانواده بتوانید به راحتی مواد غذایی مورد احتیاجتان را پیدا کنید. همچنین این کار به چیدمان منظم یخچال و به ویژه فریزر یاری می نماید.

یکی از مشکلاتی که در یخچال یا فریزر به هم ریخته با آن روبرو می شوید، پیدا کردن مواد غذایی کهنه ای است که نمی دانید چه زمانی آن را خریداری نموده اید. اگر روی برچسب ها تاریخ بزنید، این مشکل هم حل می گردد. به هر حال از مصرف مواد غذایی کهنه که نمی دانید چه زمانی آن ها را در یخچال یا فریزر گذاشته اید، اجتناب کنید.

5. برای مواد غذایی جای مناسبی در نظر بگیرید

چیدمان مواد غذایی در یخچال و فریزر الگوی ثابت و تعیینی ندارد و هر فردی با توجه به سلیقه و دانسته هایش روش خاص خود را برای این کار دارد. اما برای اینکه این چیدمان با الگوی صحیحی انجام گردد باید به دو نکته اساسی توجه کنید: یکی شرایط نگهداری هر کدام از مواد غذایی و دیگری نحوه و میزان استفاده خودتان از مواد غذایی مختلف.

برای نمونه برخی از مواد غذایی، تاریخ مصرف کوتاهی دارند و برخی دیگر را هر روز استفاده می کنید. این دسته از مواد غذایی باید در جایی از یخچال قرار بگیرند که کاملا در دسترس باشند. یا زمانی که مواد غذایی جدیدی می خرید و هنوز مقداری از آن مواد غذایی را از قبل دارید، جابه جایی انجام دهید تا ابتدا قدیمی ترها مصرف شوند.

در فریزر هم باید این نکات را در نظر بگیرید. برای نمونه مواد غذایی با بسته بندی های کوچک را در قفسه ای جداگانه بگذارید تا وقتی به آن ها احتیاج پیدا می کنید، در بین بسته بندی های عظیم تر مواد غذایی دنبال آن ها نگردید.

6. از ظروف و ابزار مناسب بهره ببرید

اگر معمولا مواد غذایی زیادی خریداری می کنید و می خواهید آن ها را در یخچال یا فریزر بگذارید، از ظروف هم شکل و هم اندازه برای این کار بهره ببرید و مواد غذایی را به یک شکل بسته بندی کنید. این کار باعث می گردد فضای کمتری اشغال گردد. اگر از ظروف مختلف بهره ببرید یا بسته بندی های شما یکسان نباشد، برای چیدمان منظم مواد غذایی با مشکل روبرو می شوید و به احتمال زیاد فضای کافی هم نخواهید داشت.

همچنین می توانید برای منظم تر شدن یخچال و فریزر، از ارگانایزرهای مخصوص آن ها بهره ببرید. حداکثر استفاده از فضای داخل یخچال و فریزر، دسترسی آسان تر به مواد غذایی و چیدمان منظم و راحت تر، فواید استفاده از ارگانایزرها هستند.

ممکن است یخچال شما ارتفاع زیادی داشته باشد یا شما قد کوتاهی داشته باشید و برای استفاده از طبقات بالایی یخچال با مشکل روبرو باشید. اگر به فکر چاره نباشید همه مواد غذایی در طبقات پایینی یخچال جمع می شوند. می توانید از یک چهارپایه کوتاه و مطمئن یاری بگیرید.

7. لیست خرید داشته باشید

در آشپزخانه و نزدیک یخچال، برای یادداشت کردن کم و کاستی های مواد غذایی، وسایلی برای یادداشت کردن داشته باشید. می توانید از مگنت یخچال یادداشت دار یا دفترچه یادداشت آهن ربایی بهره ببرید. حتی می توانید برگه هایی را با استفاده از یک آهن ربای معمولی به درب یخچال بچسبانید. وقتی به فروشگاه می روید، سعی کنید فقط اقلام لیست را خریداری کنید. یکی از دلایل به هم ریختگی یخچال و فریزر، خرید بیش از احتیاج است.

چطور از شر بوی بد یخچال خلاص شویم؟

یکی از کارهایی که برای تمیز کردن یخچال و فریزر باید انجام دهید، از بین بردن بوی بد است. برای همه ما پیش آمده که یادمان رفته چند برگ کاهو ته جامیوه ای یخچال باقی مانده یا فراموش کردیم که قبل از سفر، شیری را که چیزی از تاریخ انقضای آن نمانده، دور بریزیم. بوی بد یخچال برای همه یخچال ها ممکن است اتفاق بیافتد و اگر با چنین مسئله ای روبرو شوید بهتر است که هر چه زودتر آن را حل کنید تا بدتر نگردد.

بدترین قسمت در خصوص بوی بد یخچال این است که در بیشتر موارد ناشی از کپک یا باکتری است. آن ها در جاهایی که رطوبت قابل توجهی وجود دارد پنهان می شوند و رشد می نمایند. بنابراین یخچال مکانی ایدئال برای سکونت آن ها است. مواد غذایی که در قفسه ها ریخته، مواد غذایی کهنه یا تاریخ گذشته، میعان و ایجاد رطوبت در یخچال، مهم ترین عوامل ایجاد بوی بد یخچال هستند.

راه های خلاص شدن از شر بوی بد یخچال چیست؟ چطور می توانیم از ایجاد بوی بد در یخچال جلوگیری کنیم؟

چیزهایی که برای از بین بردن بوی بد یخچال احتیاج دارید

  • جوش شیرین
  • سرکه
  • دستمال میکروفایبر یا اسفنج
  • جو دو سر یا قهوه
  • مایع ظرفشویی

مراحل از بین بردن بوی بد یخچال

1. خالی کردن یخچال

اول از همه هر چیزی در یخچال است بیرون بگذارید. هر مواد غذایی که مانده یا تاریخ انقضای آن گذشته دور بریزید. شیشه ها و ظروفی که چسبناک شده اند یا مواد غذایی به آنها چسبیده با دستمال مرطوب پاک کنید. تمام طبقه ها و کشوهای یخچال را بیرون بیاورید و آن ها را در آب گرم و مایع ظرفشویی بخیسانید و بعد سراغ تمیز کردن بقیه یخچال بروید.

2. تمیز کردن یخچال و فریزر

برای تمیز کردن داخل یخچال نباید از اسپری های تمیزنماینده چندمنظوره بهره ببرید. سعی کنید محصولات طبیعی تر و ساده تر را انتخاب کنید. مثلا ترکیبی از جوش شیرین و سرکه یکی از بهترین تمیزنماینده های طبیعی است که بوی بد یخچال را از بین می برد. نه تنها یک پاک نماینده طبیعی است بلکه لکه های به جامانده روی سطوح یخچال را هم از بین می برد.

برای آغاز فرآیند تمیز کردن یخچال، از یک پارچه میکروفایبر یا یک اسفنج نو بهره ببرید. برای تمیز کردن حفره ها و فضاهای کوچک تر می توانید از فرچه کوچک یا مسواک تمیز بهره ببرید. هر چقدر از دستمال ها و ابزارهای تمیزتر و باکیفیت تری برای این کار بهره ببرید، نتیجه بهتری می گیرید و از ایجاد بوی بد در یخچال جلوگیری می کنید. مقدار کمی از ترکیب سرکه و جوش شیرین را مستقیما روی پارچه یا اسفنج مخصوص تمیز کردن یخچال بریزید.

3. دستمال کشیدن فضای داخلی یخچال

با دستمال آغشته به سرکه و جوش شیرین از بالا به پایین، تمام سطوح یخچال را تمیز کنید. برای شیارهایی که قفسه های یخچال در آن قرار می گیرند می توانید از مسواک و فرچه بهره ببرید. سقف، دیواره ها و کف محفظه یخچال را تمیز کنید. سطح بیرونی یخچال را از قلم نیاندازید.

4. شست وشو با آب

اسفنج یا دستمال مورد استفاده را آب گرم به خوبی آب بکشید و تمیز کنید. سپس آن را با آب گرم نم دار کنید و سرکه و جوش شیرین باقی مانده روی سطوح را با آن پاک کنید. تا زمانی که تمام به جامانده مواد تمیزنماینده از سطوح یخچال پاک گردد، کشیدن دستمال نم دار را ادامه دهید.

5. قرار دادن مواد غذایی

بعد از اینکه سطوح داخلی یخچال را تمیز کردید و طبقه ها و کشوها را شستید و خشک کردید، آنها را سر جایش بگذارید. اگر یخچال شما دماسنج دارد منتظر بمانید دمای آن به 5 درجه سانتیگراد برسد و بعد مواد غذایی را به داخل یخچال منتقل کنید. اگر دماسنج ندارد و دارای سیستم خنک نماینده سریع است، از آن بهره ببرید تا هر چه زودتر داخل یخچال خنک گردد.

روش پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

وقتی یخچال تمیز شد از این به بعد باید از ایجاد بوی بد در یخچال جلوگیری کنید.

یکی از روش های جذب بوی نامطبوع در یخچال این است که یک لایه جوش شیرین روی یک سینی بریزید و آن را یک شب در یخچال قرار دهید تا بوی بد را جذب کند. اگر جوش شیرین در دسترس ندارید، جو دو سر و دانه های قهوه هم می توانند بوی بد را جذب نمایند.

تکه های پنبه را در عصاره وانیل خیس کنید و در یخچال بگذارید تا بوی مطبوعی در یخچال بپیچد.

اگر لکه ای کثیف در قسمتی از یخچال ایجاد شد، با جوش شیرین و آب گرم مقداری خمیر درست کنید و روی لکه پخش کنید و اجازه دهید حداقل یک ساعت بماند بعد آن را پاک کنید.

چطور یخچال را تمیز و تازه نگه داریم؟

  1. دمای یخچال خود را تنظیم کنید (2 تا 5 درجه سلسیوس) تا از رشد باکتری ها، جلوگیری کند.
  2. از ظروف دردار برای نگهداری مواد غذایی به جامانده بهره ببرید.
  3. روی به جامانده مواد غذایی برچسب و تاریخ بزنید.
  4. بسته ها و مواد غذایی را طوری در یخچال قرار دهید که هوا در بین آنها جریان داشته باشد.
  5. یخچال خود را به صورت هفتگی آنالیز کنید تا مواد غذایی فاسد در یخچال نماند.

سخن آخر

یخچال یکی از پرکاربردترین وسایل خانه است که دائما در حال کار است. یخچال و فریزر تمیز نه تنها باعث می گردد که برای نگهداری مواد غذایی خود احساس بهتری داشته باشید بلکه کیفیت مواد غذایی را حفظ می نماید و مواد غذایی را برای مدت بیشتری سالم نگه می دارد. پس، تمیز کردن یخچال و فریزر را جدی بگیرید و با نکاتی که در بالا گفتیم، از بوی بد آن جلوگیری کنید.

منابع: The Spruce، Aftermath

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1626

به "12 نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید