20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت دوم)

به گزارش بالیو، کشور هند با وجود مذاهب و آیین های متفاوت، معابد بیشماری را در خود جای داده است. در قسمت اول مقاله، 10 معبد مشهور از این فهرست 20 موردی را به شما معرفی کردیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا 10 معبد دیگر این فهرست را مرور کنیم.

20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت دوم)

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

معبد کدارنات (Kedarnath Temple)

معبد کدارنات در رشته کوه های گاروال هیمالیا در نزدیکی رودخانه مانداکینی (شاخه ای از رود گنگ) در کدارنات، اوتراخاند قرار گرفته است. باور بر این است که در قرن 8 میلادی، آدی شانکاراچاریا (Adi Shankaracharya) این معبد را ساخته است. این معبد که یکی از چهار مکان زیارتی Chota Char Dham (در لغت به معنای چهار منزل کوچک) است، در ارتفاع 3.584 متری قرار گرفته است. گفته می گردد معبد کدارتات بیش از هزار سال قدمت دارد و با استفاده از تخته سنگ های بزرگ ساخته شده است. تالار معبد پنج مجسمه پاندوان به علاوه همسران آنها یعنی دراپادی و خدایان دیگر را در خود جای داده است. به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، این معبد تنها در ماه های آوریل و نوامبر برای بازدیدگنندگان باز است. با وجود اینکه معبد مذکور به مدت یک سال به دلیل خسارات وارده در سیل اوتراخاند در سال 2013 تعطیل بود، در ماه می 2014 بازگشایی شد.

زمان بازدید: 4:00 صبح تا 3:00 بعد از ظهر و 5:00 بعد از ظهر تا 9:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره 8 روزه بدری قیدار (ژوئن)، ماها شیوراتری (فوریه/مارس)

مکان های نزدیک: گوپتاکاشی، روستای چوپتا، Chorabari Tal، گاریکاند، رودراپرایاگ ، واسوکی تال، شانکاراچاریا ساماندی، اکیماث، کالیماث، پناهگاه حیات وحش کدارنات

معبد کاشی ویشوانا (Kashi Vishwanath Temple)

معبد کاشی ویشوانا در بخش غربی رودخانه گنگ در واراناسی، اوتار پرادش قرار گرفته است. این معبد وقف خداوندگار شیوا و یکی از دوازده جیوتیرلینگا (مقدس ترین زیارتگاه خداوندگار شیوا) است. این معبد را Maratha ruler Queen Ahilyabai Holkar در زمان فرمانروایی خود در سال 1777 ساخته است. معبد اصلی به شکل مربع است و با چند معبد کوچک دیگر، مانند Kaalbhairav، آویموکتشوارا (Avimukteshwara)، ویشنو و وینایاکا احاطه شده است. مناره 15.5 متری و سه گنبد موجود در این معبد از طلای خالص ساخته شده اند و ویژگی شاخص این معبد هستند. معبد مذکور، پربازدیدترین معبد هند است و در چند مناسبت و مراسم تا یک میلیون بازدیدنماینده جذب نموده است.

زمان بازدید: 3:00 بامداد تا 10.30 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: ماها شیوراتری (فوریه/مارس)

مکان های نزدیک: گردنه میناکارنیکا، گردنه Dashashwamedh ، گردنه قیدار، گنبد دمک، گنبد سارناته، قلعه رامناگار، معبد تولسای مناس، دانشگاه باناراس، مسجد علمگیر

معبد ساحلی (Shore Temple)

معبد ساحلی در سواحل کوروماندل در خلیج بنگال واقع در ماهابالی پورام ایالت تامیل نادو قرار گرفته است. این معبد بین سال های 700 و 728 در دوران سلطنت راجاسیما پالاوا ساخته شد و به این دلیل اینکه در ساحل قرار گرفته، به نام معبد ساحلی شناخته می گردد. باور بر این است که مجموعا هفت معبد در این ساحل قرار داشته که با نام Seven Pagodas (هفت بتکده) معروف بوده اند؛ اما از بین آنها، تنها معبد ساحلی باقی مانده است. مجموعه این معبد از سه معبد ساخته شده که وقف خداوندگار شیوا و ویشنو است. معبد اصلی که وقف خداوندگار شیوا است، پنج افسانه و داستان مختلف دارد و به طور کامل از گرانیت ساخته شده است. مناره معبد در همه قسمت ها با حکاکی و مجسمه تزئین شده است. این معبد همچنین با پنج ارابه یا Pancha Rathas شناخته می گردد. معبد ساحلی یکی از قدیمی ترین معبدهای هند است و در سال 1984 در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

زمان بازدید: 6:30 صبح تا 5:30 عصر (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره برداشت محصول پنگال، جشنوراه پایکوبی ماهابالی پورام

مکان های نزدیک: ساحل ماهابالی پورام، موزه مجسمه، موزه داکشینا چیترا (تصویر جنوبی)، صخره کریشنا، غار ماهیشاماردینی، کتیبه Arjunas Penance

معبد چاتارپور (Chhatarpur Temple)

معبد چاتارپور که با نام Shree Adya Katyayani Shaktipeeth Mandir نیز شناخته می گردد، در جنوب دهلی قرار گرفته است و در سال 1974 توسط Baba Sant Nagpal Ji بنا شد. این معبد، دومین معبد بزرگ هند و وقف الهه کاتیایانی است. در ساخت این معبد، سبک معماری جنوب و شمال هند دیده می گردد و به طور کامل از مرمر ساخته شده است. مجموعه این معبد در زمینی به مساحت 28.32 هکتار بنا شده و شامل 20 معبد کوچک و بزرگ است که هر کدام وقف خدایان دیگری شده اند. داخل معبد اصلی، زیارتگاه الهه دورگا قرار گرفته است که آن را تنها در جشنواره ناوراتری بیرون می آورند.

زمان بازدید: 6:00 صبح تا 10:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: ناوراتری (سپتامبر/اکتبر)

مکان های نزدیک: آرامگاه همایون، Connaught Place، دروازه هند، کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان، موزه ملی، چاندنی چوک، قلعه سرخ، مسجد جامع، قطب منار، پارک ملی جانورشناسی، معبد بیرلا

معبد بدرینات (Badrinath Temple)

معبد بدرینات واقع در رشته کوه های گاروال در ناحیه چامولی بدرینات در ایالت اوتراخاند، یکی از زیارتگاه های Chota Char Dham است. این معبد در حاشیه رودخانه آلاکناندا در ارتفاع 3.133 متری قرار گرفته است. معبد بدرینات وقف خداوندگار ویشنو است و بت سنگی یک متری سیاهی از ویشنو به شکل بدری نارایان در آن قرار گرفته است. معماری معبد شبیه به معبدی بودایی است. سه ساختمان در این معبد وجود دارد: زیارتگاه قدس الاقداس ، تالار عبادت و تالار همایش. باور بر این است که چشمه های آب گرم زیر معبد، که Tapt Kund نیز نامیده می شوند، اثر شفابخشی دارند. هر ساله این معبد یک میلیون بازدیدنماینده دارد.

زمان بازدید: 4:00 صبح تا 12:00 ظهر و 3:00 بعد از ظهر تا 9:00 شب

جشنواره های مهم: جشنواره بدری قیدار (ژوئن)، ماها شیوراتری (فوریه/مارس)

مکان های نزدیک: آبشار واسوهارا (vasudhara)، دریاچه ساتوپانث (Satopanth)، Brahma Kapal، فروشگاه پاپوش Charan Paduka ، پل سنگی بیم پول (Bheem Pul)، معبد نیلکانث

معبدهای دیلوارا (Dilwara Temples)

معبدهای دیلوارا در فاصله 3 کیلومتری کوه آبو (Mount Abu) در راجستان قرار دارند. این معبدها بین قرن های 11 و 13 توسط سلسله چالوکیا ساخته شده اند. معبدهای دیلوارا شامل پنج معبد هستند که وقف چندین آموزگار مذهب براهمابودا شده اند. این معبدها کاملا از مرمر ساخته شده اند و با حکاکی های سنگی بدیع و ظریف خود شناخته می شوند. روی قوس، سقف، راهرو و ستون های این معبدها، حکاکی های پیچیده ای از گل، گلبرگ و تصاویری از اساطیر براهمابودایی نقش بسته است.

زمان بازدید: 12:00 ظهر تا 6:00 عصر (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: ماهاویر جایانتی (مارس/آوریل)

مکان های نزدیک: کوه آبو، قله گورو شیخار، دریاچه ناکی، معبد گاموخ، قلعه آچالگار

معبد سری ویجایا ویتالا (Sri Vijaya Vittala Temple)

معبد سری ویجایا ویتالا در هامپی، روستایی در نارناتاکای شمالی قرار گرفته است. این معبد در قرن پانزدهم ساخته شده و وقف خداوندگار ویشنو است. نکته جالب این معبد، 56 ستون موزیکال آن است. چندین دروازه، برج و دیوار مرکب این معبد، نمونه ای عالی از معماری دراویدی هستند. مجموعه این معبد دارای چندین عمارت، تالار و معبد است. ارابه سنگی موجود در این مجموعه نیز بسیار مشهور است و نماد گردشگری کارناتاکا محسوب می گردد. این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

زمان بازدید: 8:30 صبح تا 5:00 عصر (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره سالانه پوراندارا داسا (ژانویه/فوریه)

مکان های نزدیک: معبد ویروپاکشا، بازار هامپی، اصطبل فیل، پناهگاه خرس داروجی، معبد لاکشمی ناراسیما، معبد هماکوتا هیل، شیولینگا بزرگ، Zanana Enclosure، معبد هزاره راما، حمام ملکه، معبد آچیوتا دوا رایا، مجسمه لاکشمی ناراسیما

معبد گالتاجی (Galtaji Temple)

معبد گالتاجی که ملقب به جواهر جایپور است، در گالتاجی، در فاصله 10 کیلومتری جایپور راجستان قرار گرفته است. این معبد همچنین معبد میمون ها نامیده می گردد که دلیل آن تعداد بسیار زیاد میمون هایی است که در آن ساکن هستند. دیوان رائو کریپارام، وزیر شاه ساوایی جی سینگ دوم در قرن هجدهم، این معبد را ساخت. معبد اصلی با سنگ صورتی ساخته شده است و سقف های گرد، ستون های حکاکی شده و دیوارهای نقاشی شده ای دارد که تصاویری از زندگی کریشنا را نشان می دهند. مجموعه این معبد، بیش از اینکه شبیه زیارتگاه باشد، شبیه به کاخ یا Haveli است. این مجموعه دارای چندین معبد است و شهرت آن به خاطر وجود حوضچه های آبی است که زائران این معبد در آنها استحمام می نمایند. در مجموع 7 حوضچه (kund) در این معبد وجود دارد که به نظر می رسد گالتا کاند (Galta Kund) مقدس ترین آنها است.

زمان بازدید: 5:00 صبح تا 9:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: ماکار سانکرانتی (اواسط ژانویه)، جشنواره فیل (فوریه)

مکان های نزدیک: هاوا محل، موزه آلبرت هال، کاخ شهر، باغ سیسودیا رانی کا، قلعه عامر، بیرلا مندیر، جال محل

معبد دورگا (Durga Temple)

معبد دورگا واقع در واراناسی هند، وقف الهه دورگا، همسر شیوا است. باور بر این است که ملکه ای بنگالی در قرن 18 این معبد را ساخته است. این معبد در شمال هند، با سبک معماری ناگارا و از تعداد زیادی مخروط کوچک متصل به هم ساخته شده است. رنگ سرخ معبد، نمایان گر قدرت و توانایی الهه دورگا است.

زمان بازدید: 5:00 صبح تا 11:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: ناوراتری (سپتامبر/اکتبر)، ناگ پانچامی (جولای/آگوست)

مکان های نزدیک: گردنه میناکارنیکا، گردنه Dashashwamedh ، گردنه قیدار، گنبد دمک، گنبد سارناته، قلعه رامناگار، معبد تولسای مناس، دانشگاه باناراس، مسجد علمگیر

معبد تانومالایان (Thanumalayan Temple)

معبد تانومالایان واقع در شهر سوچیندرام کانیاکوماری تامیل نادو، در قرن هفدهم ساخته شد. از این معبد با عنوان معبد استانومالاین یا ساچیندرام نیز یاد می گردد. تانومالایان مخفف تانو (Thanu) (شیوا)، مال (Mal) (ویشنو) و آیان (Ayan) (براهما)، سه خدایی است که در این معبد پرستش می شوند. درست بیرون معبد، مجسمه 6 متری هانومان (Hanuman) قرار گرفته است که از یک بلوک گرانیتی تراشیده شده است. داخل معبد حدود 30 زیارتگاه قرار گرفته است که هر یک مظهر باشکوه استادکاری دراویدی است. مجموعه این معبد شامل یک گوپورام 40 متری 7 طبقه، چندین مانداپا (mandapas) و یک خلوت گاه است. جاذبه گردشگری اصلی این معبد، ستون های موزیکال آن است که با نواختن ضربه بر هر یک از آنها، موسیقی جالبی پخش می گردد. نکته قابل توجه دیگر، مجسمه هنری زیبای تیرومالای نایاکار (Thirumalai Nayakkar) در گارودا مانداپام است.

زمان بازدید: 4:00 صبح تا 12:00 ظهر و 5:00 عصر تا 8:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره 10 روزه مارگاژی/ماشین (دسامبر/ژانویه)، جشنواره چیتیرای (آوریل/می)

مکان های نزدیک: سنگ یادبود ویوکاناندا (Vivekananda)، مجسمه تیرووالووار (Thiruvalluvar)، یادبود مهاتما گاندی، ناگرکویل، معبد ناگاراجا، معبد کوماری عمان، کلیسای سنت خاویر

در پایان می توانیم از چند ممعبد مشهور دیگر هند نام ببریم: معبد ویروپاکشا، معبد تیروپاتی بالاجی، معبد وایشنو دوی، معبد سیدهیوینایاک، معبد دوارکادیش، معبد غار آمارناث و معبد شیردی سایبابا.

منبع: buzzle

منبع: کجارو
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 556

به "20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید