7 راه چاره برای مقابله با همکار سمی (همراه با نکات کاربردی)

به گزارش بالیو، مقابله با یک محیط کار سالم که به وسیله یکی از اعضای تیم شما ایجاد می گردد، می تواند به شما یاری کند تا بهره وری خود را افزایش دهید و هر روز با احساس لذت بیشتری در محل کار خود حاضر شوید. بعلاوه به شما این امکان را می دهد تا با سایر اعضای تیم احساس راحتی بیشتری برای به اشتراک گذاشتن پیشنهادات و ایده های خود داشته باشند. برای دستیابی به این هدف، می توانید در خصوص راهکارهای مفید برای مدیریت همکار سمی اطلاعات کسب کنید و محیط کاری خود را به فضایی سالم و قابل اعتماد تبدیل کنید.

7 راه چاره برای مقابله با همکار سمی (همراه با نکات کاربردی)

در این مطلب از خبرنگاران مگ، ما به موضوع کار کردن با همکاران سمی می پردازیم و شرح می دهیم که چگونه با یک همکار سمی برخورد کنید. بعلاوه نکاتی را در خصوص کار تیمی به اشتراک می گذاریم که به شما در ایجاد محیط کاری مثبت تر یاری می نماید.

همکار سمی کیست؟

همکار سمی، همکاری است که سایر اعضای تیم را آزار می دهد و به طور کلی در کار آن ها اختلال ایجاد می نماید. این افراد رفتاری بی ادبانه از خود نشان می دهند؛ رفتارهایی مثل تضعیف روحیه دیگران، تحمیل کار بیشتر به دیگران یا محدود کردن عمدی پیشرفت کل تیم در طول پروژه های گروهی. گاهی هم ممکن است سمی بودن خود را به وسیله رفتار مثبت کاذب نشان دهند. به عنوان مثال با ارائه نصایح کلی به جای یک راه چاره مفید و انتظار از شما که به سرعت مسائل خود را حل کنید؛ چون می خواهند شما به آن ها در انجام کارها یاری کنید. خوشبختانه توانایی شناسایی و مقابله با همکاران سمی مهارتی است که می توانید آن را بیاموزید و رضایت شغلی خود را بهبود بخشید.

چگونه با همکاران سمی برخورد کنیم؟

مقابله موثر با افراد سمی در محیط کار، کار تیمی و همکاری را تقویت می نماید. بعلاوه پیوند شما را با سایر اعضای یک تیم محکم تر می نماید. در ادامه برخی از روش هایی که می توانید برای مقابله با یک همکار سمی بهره ببرید، آورده شده است.

1. ارزیابی موقعیت

هنگامی که متوجه شدید که یکی از همکارانتان در محل کار رفتارهای سمی نشان می دهد، مدتی را صرف ارزیابی موقعیت کنید. با تجزیه و تحلیل گفتار و رفتار آن ها در طول جلسات یا تعاملات دو نفره با سایر اعضای تیم، رفتارشان را مورد آنالیز قرار دهید. این کار به شما یاری می نماید تا مطمئن شوید که اقداماتشان واقعا سمی است یا درباره شان دچار سوتفاهم شده بودید. سپس درباره نحوه مقابله با آن ها تصمیم بگیرید.

2. جمع آوری شواهد

اگر به تنهایی نتوانستید مسائل را حل کنید و تصمیم گرفتید موضوع را به سطح بالاتری ارجاع دهید، جمع آوری مدارک و شواهدی از رفتار سمی همکارتان می تواند مفید باشد. برای جمع آوری شواهد، می توانید از ایمیل ها یا پیغام هایی که در آن ها فردی را تضعیف می نماید یا مثل یک مدیر عمل می نماید و به شما یا هم تیمی هایتان دستور می دهد، عکس صفحه تهیه کنید. اگر متوجه شدید که رفتار سمی مستقیما بر شما تأثیر می گذارد، می توانید هر بار که با این افراد تعامل منفی دارید، یادداشت برداری کنید.

3. صحبت با همکار سمی

پس از ارزیابی موقعیت، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به طور فعال به مساله رسیدگی کنید. یک گفتگوی خصوصی با همکار سمی خود ترتیب داده و در آن حدود و مرزهای خود را به او اطلاع دهید. به طور واضح به مواردی را که در آن ها از خود رفتار سمی نشان داده است اشاره کنید، درباره شان شرح دهید و بیان کنید که کلمات یا اعمال او چه احساسی در شما ایجاد نموده است. در برخی موارد، افراد متوجه نمی شوند که در حال اجرا رفتارهای مسموم هستند چون این روشِ ناخودآگاه آن ها برای رهاسازی استرس است. اشاره کردن به این موضوع به طور محترمانه ممکن است به شما این امکان را بدهد که به آن ها یاری کنید تا متوجه مشکل اصلیل شوند.

4. یادگیری خود تنظیمی

علاوه بر روبروه مستقیم با همکار خود، می توانید روش های خود تنظیمی را هم در نظر بگیرید. این روش های آرامش و فکر آگاهی به سیستم عصبی شما رسیدگی می نمایند و به شما این امکان را می دهند که تعادل سالم تری بین کار و زندگی خود حفظ نموده، مطمئن شوید که هنگام حضور در خانه استرس مربوط به کار را تجربه نمی کنید. در ادامه به برخی از فعالیت های خود تنظیمی که می توانید امتحان کنید اشاره نموده ایم:

  • افزایش آگاهی از احساسات بدنی
  • بیان خود به وسیله هنرهای تجسمی، موسیقی یا پایکوبی
  • مراقبت از بدن با تغذیه مناسب یا ورزش
  • مدیتیشن یا دعا

5. بحث در خصوص مساله با سرپرست خود

اگر راه چارهی که شما ارائه کردید ناموفق بود و همکار شما به انجام رفتارهای مسموم ادامه داد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که مساله را با سرپرست خود در میان بگذارید. با تماس با یکی از سرپرستان، به آن ها اجازه می دهید تا از مهارت های رهبری خود برای مدیریت مشکل استفاده نمایند و مطمئن شوند که این موضوع بر دیگر اعضای تیم تاثیر نمی گذارد. اگر تصمیم گرفتید سرپرست خود را از رفتار سمی همکارتان آگاه کنید، حتما این کار را در طول یک جلسه خصوصی انجام دهید. پس از شرح دیدگاه خود، شواهدی را که جمع آوری نموده اید به او ارائه دهید. بعلاوه می توانید پیشنهاد دهید که در پیاده سازی راه چارهی که مناسب می دانند یاری کنید.

6. ارجاع مساله به سطح بالاتر

اگر متوجه شدید که رفتار سمی همکار شما حتی چند هفته بعد از ابلاغ مساله به سرپرست متوقف نمی گردد، به ارجاع موضوع به سطح بالاتر فکر کنید. ارجاع به سطح بالاتر زمانی اتفاق می افتد که شما کسی را که حداقل یک سطح بالاتر از سرپرست مستقیم شما است، مثل مدیر بخش، عضو ارشد مدیریت یا مسوول منابع انسانی، را از مشکل محل کار خود آگاه کنید. بعد از اینکه معین کردید باید به چه کسی مراجعه کنید، همان شواهدی را که جمع آوری نموده اید و با سرپرست یا بالادستی های او به اشتراک گذاشته اید را به مدیر رده بالایتان ارائه دهید. به وسیله ارجاع به سطح بالاتر، می توانید آگاهی از مشکل را افزایش دهید و منابع اضافی را در اختیار بقیه تیم قرار دهید.

7. تامین بهداشت روان

هنگامی که برای مدت طولانی رفتارهای سمی در محیط کار را تجربه نموده اید، ممکن است احساس استرس یا اضطراب را تجربه کنید. اگر فکر آگاهی و روش های خود تنظیمی به شما در آرامش یاری نمی نمایند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در پی روش دیگری برای تامین بهداشت روان باشید. به عنوان مثال می توانید با یک درمانگر دیدار کنید یا مدتی از کار مرخصی بگیرید تا زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانید و به مسافرت بروید. کشف آنچه برای شما بهتر عمل می نماید می تواند به شما بیاموزد که چگونه در آینده با موقعیت های مشابه برخورد کنید.

نکاتی برای کار تیمی و حفظ محیط کاری مثبت

کار کردن به عنوان عضوی از یک تیم مستلزم آن است که بدانید چگونه مرزهای سالمی را معین کنید و در عین حال، یک همکار حامی و منصف باشید. در این بخش به چند نکته اشاره نموده ایم که ممکن است به شما در ایجاد یک محیط کاری مثبت و تشویق سایر اعضای تیم برای انجام این کار یاری کند.

با سبک های ارتباطی همکاران خود آشنا شوید

بسیاری از تیم های کارآمد از افرادی با شخصیت های مختلف تشکیل شده اند که توانایی ها و روینمودهای اعضای آن مکمل یکدیگر است. اگرچه این امر می تواند مفید باشد، اما اغلب تیم ها را با چالش های ارتباطی روبرو می نماید. یادگیری سبک های ارتباطی همکاران و نحوه صحبت با آن ها به شما این امکان را می دهد تا بهره وری تیم را حفظ کنید و خود را به عنوان فردی با ملاحظه معرفی کنید.

فرآیند معرفی و آموزش را تقویت کنید

سازمان هایی که فرصت های مناسبی را برای معرفی و آموزش کارکنان فراهم می نمایند، ممکن است میزان سمی بودن محیط کار را کاهش دهند. این اتفاق به این علت رخ می دهد که آموزش به آن ها اجازه می دهد تا انتظارات خود را به طور واضح به همه اعضای سازمان ابلاغ نمایند. حتی اگر شما یک کارمند تازه کار هستید، می توانید با صحبت با سرپرست خود و شرح مزایای آموزش های مناسب، محل کار خود را برای پیاده سازی روش های کارآمد آموزش تشویق کنید.

جلسات منظم آنالیز و هم فکری برگزار کنید

شرکت در جلسات منظم آنالیز تیمی به همه اعضای تیم این امکان را می دهد تا پیشرفت یا به روزرسانی های پروژه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بعلاوه، این جلسات راهی عالی برای بحث و گفتگوی سریع در خصوص هرگونه مساله تیمی، از جمله وجود رفتارهای سمی در تیم، هستند. بسته به اینکه چه میزان کار فردی و گروهی دارید، از همکاران خود بخواهید که هر روز، هر هفته یا هر دو هفته یک بار جلسه داشته باشند.

خارج از محیط کار با همکاران خود آشنا شوید

زمانی که همکاران خود را بهتر بشناسید، ممکن است حل اختلافات بین فردی با آن ها آسان تر گردد. یکی از راه های انجام این کار این است که زمان بیشتری را خارج از محیط کار با هم بگذرانید. بیرون رفتن برای ناهار به بهانه جشن گرفتن یک پروژه پیچیده که به تازگی به خاتمه رسانده اید، به شما این امکان را می دهد که ببینید شخصیت هر کس چگونه است و آیا بدون توجه به محیط، با شما سازگار هستند یا خیر. بعلاوه، این کار راهی مناسب برای درک بهتر محدودیت ها و نقاط قوت دیگران است.

از رشد همکاران خود حمایت کنید

راه دیگر برای ایجاد یک محیط کاری مثبت و کاهش بروز رفتارهای سمی در محیط کار این است که خود را به عنوان همکاری با ملاحظه معرفی کنید که از رشد سایر اعضای تیم حمایت می نماید. به عنوان مثال، اگر چندین سال است که در سازمان کار می کنید می توانید افرادی را که به تیم یا بخش شما ملحق می شوند در خصوص کارها هدایت کنید. بعلاوه می توانید به طور فعال در پی فرصت های یادگیری تازه، مثل دوره های آنلاین یا کنفرانس های مرتبط با موضوع فعالیت تیم، باشید و همکاران خود را به شرکت در آن ها دعوت کنید.

مرور کلی

گاهی پیش می آید که یکی از همکاران و هم تیمی ها رفتارهای آزاردهنده و به اصطلاح مسموم از خود نشان دهد. با راهکارهایی که در این مطلب ارائه شد می توانید علاوه بر برطرف این رفتارها، به ارتقای سلامت محیط کار و بعلاوه رشد و توسعه فردی خود و همکارانتان یاری کنید.

منبع: indeed

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2448

به "7 راه چاره برای مقابله با همکار سمی (همراه با نکات کاربردی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 راه چاره برای مقابله با همکار سمی (همراه با نکات کاربردی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید